Jump to content

Inspeksjonskamera---kjekt å ha?

Figaro

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd et slikt kamera? Det finnes forskjellige typer med forskjellige spesifikasjoner på markedet. Jeg kjøpte et på BT, men det holdt ikke mål, så jeg leverte det tilbake. Det var altfor dårlig gjengivelse av området som skulle inspiseres. På båt er det jo endel kriker og kroker som man ikke lett kommer til, :headbang: så derfor kunne et slikt kamera være til nytte. Men det må jo da være mulig å tolke bildet man får på skjermen. På BT sitt kamera var det nok for lite kamera som måtte veldig nær objektet (5-25mm), for å gjengi bildet. Og da får man ikke den helt store oversikten, for å si det sånn :confused:

Så er det noen som kan anbefale et slikt kamera med god kvalitet?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Jeg har dette fra CO, og sammenlignet med prisen kr.399,-, gjør det jobben. Dessverre ligger det i båten 7 mil unna, så eksempler på bilder får det vente med til jeg tar en tur til Son.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har også sett på denne Lars, men jeg har "bare" en mac, og da tror jeg ikke kameraet er kompatibelt :confused: Men det var jo en hyggelig pris. CO har også en utgave MED skjerm, og hvis det er samme kamera i den, så kan det kanskje være et godt kjøp selvom den er endel dyrere.

Men CO har jo 14 dagers angrefrist, :thumbsup: så det er vel bare å prøve-----

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Vi har et Ridgid Micro Explorer på jobb som jeg liker godt. Inneholder minne slik at en kan ta opp bilder og film. Dette kan overføres på USB-penn eller direkte til PC via kabel. En annen funksjon som er grei er at bilde hele tide er riktig vei uansett hvordan kameraet holdes... Vanntett til 3m og forlengelse av slangen til 10m.(tror jeg det var)...

Litt dyrt da...

:

Jeg bor i Oslo, så min kan lånes ved behov :yesnod:

Jeg tar deg på ordet, skulle gjerne lånt den for å lokalisere en ørliten lekkasje fra slange som går til dusjen akter. Men lekkasjen er selvfølgelig på et sted der det er umulig å komme til uten å ødelegge noe av innredningen. :headbang: Hvis jeg kunne se hvor vannet kommer fra, kan jeg fjerne den defekte slangen (det er to slanger, varmt og kaldt vann) og trekke en ny. Send meg en IM så låner jeg den gjerne :cheers_wine:

Jeg har også sett på denne Lars, men jeg har "bare" en mac, og da tror jeg ikke kameraet er kompatibelt

Men da er det jo bare å bytte ut den "sære Mac'n!". Men fra spøk til revolver, kameraet kobles til PC'n via en USB-port (og det har vel en MAC også?), og oppfører seg som et vanlig web-kamera. Jeg trenger ikke å bruke medfølgende program for å se bildet, det vises like godt med SW for et par vanlige web-kamera jeg har. Det kan faktisk brukes som web-kamera også!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 5 år senere...

Løftar denne tråden sidan eg reknar med det kanskje har skjedd mykje nytt på denne fronten etter 2011?

Mitt spørsmål er kort dette:

Kva er idag beste inspeksjonskamera innafor ei kostnadsramme på 1500 - 2500 ?  Må ha god oppløysing, "stor skjerm", bra lys, rettvendt.biletete og ein arm på minst 90 cm. Opptaksfunksjonar o.l. som eg ikkje brukar, klarar eg meg godt utan.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
  • 6 måneder senere...

Vedr MAC og kompabilitet. Har BT sitt kamera og regner med at CO sitt vil fungere på samme måte.

MAC: plugg inn kamera i USB port. Åpne Quictime Player. Da kommer bildet fra kameraet opp automatisk eller en får mulighet til å velge kamera. Det er ikke behov for noen installasjon for å få dette til å spille.

Ønsker en å gjøre opptak fra kaneraet velger en nytt skjermopptak i menyen og følger instruksene.

Har benyttet mitt til avløpsrørinspeksjon ved å montere kamerahodet i senter av en utmerket håndvisp fra BT og montert dette på enden av en trekkfjær av type metall spiral ca 6 mm. Fjæren som egentlig er til å stake opp servantlåser osv har en hendig sveiv i enden som gjør den kontrolerbar. Denne kom fra Europris men BT har noe tilsvarende. Kameraet fungere bra til dette så lenge det ikke havner ned i veske/slums.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Ingen fare med det men om kameraet havner i grumset væske vil lyset fra kameraet reflekteres inn i linsen og blinde det i noen grad. Problemer med fokus og.

Benyttet en ekstra 9v LED fra BT for å forsterke lysforholdene i røret. Montert i vispen bak linsen.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Mye å velge i hos frifraktbutikkene i Kina, jeg har forsøkt flere kamera (borescope) og dette var best. (Pris kr 72)

Best vidvinkel, lysfølsomhet og skarphet.

Inkluderer også overgang fra Micro-USB til vanlig USB slik at det kan kobles til en laptop.

Biltema's har vanlig USB, de fleste vil vel bruke nettbrett/mobil og da trenger man overgang i tillegg.

Har endel tæring av anoder. Er det mulig å bruke dette kamera til inspeksjon under vann?

Eller er det annen type som er bedre egnet?

(Tok heldigvis opp båten på slipp i båthavna før lengre tur i sommer, og oppdaget at en anode bare hang og slang. Dette ville jeg ha oppdget med et kamera istedet for å slippsette båten...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...