Jump to content

Gratis test på dieseldyr reklameres det for på BP

m/s draugen

Recommended Posts

Fikk et tips på hvordan en finner ut om en har dieseldyr i tanken. Man tar en flaske og fyller på ekte sjøvann og diesel fra tanken. 50/50 forhold. Rister denne godt og lar flasken stå rolig til dagen etter. Er bunnslammet grått og seigt (dyran) så har du dieseldyr i tanken.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Fikk et tips på hvordan en finner ut om en har dieseldyr i tanken. Man tar en flaske og fyller på ekte sjøvann og diesel fra yanken. 50/50 forhold. Rister denne godt og lar flasken stå rolig til dagen etter. Er bunnslammet grått og seigt (dyran) så har du dieseldyr i tanken.

Fikk også tips om dette, men ikke noe slim i bunnen av flasken dagen etter, så regner med jeg ikke har dieseldyr :thumbsup:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Fikk beskjed om at det måtte være sjøvann, ikke brakkvann, for at prosessen skulle virke. Kjemiske i sjøvannet / saltet reagerer med dieselens kjemiske sammensetning.

Men du kan jo prøve med ferskvann og havsalt om dette går :fishing:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

m/s draugen :

Kanskje en kjekk måte å teste på.Billig og enkelt.Bare den er troverdig da.

Ja, det er jeg høyst usikker på. Jeg er redd man kan påvise dieseldyr i diesel som i utgangspunktet er helt rein for ulumskheter og skaffer seg isåfall bare mye ekstraarbeid med helt unødvendig reingjøring.

Disse dyra kommer jo inn i tanken nettopp via vannet og sjøvann inneholder jo langt mer liv en regnvann. Altså en langt raskere oppblomstring fra sjøvann enn regnvann, også i diesel som opprinnelig er rein fra før.

Man kan også stille feil diagnose motsatt vei. Tar man dieselprøve midt i tanken tror jeg ikke du finner mange dyra. De ligger i sjiktet mellom vann og diesel, altså på bunn av tanken. Tar man prøven midt i tanken friskmelder man kanskje tanken som egentlig kan være forurenset i bunnen. Dette slimet(som er døde bakterier) kommer først inn i drivstoffsystemet når båten ruller kraftig i bølger og grumset blir virvlet opp fra bunnen og inn i stigerøret.

Denne strimla som skal påvise dieseldyr gjør vel ikke annet enn at den registrer vann i tanken, og det må du vel til bunns i tanken for å finne og det går vel med en plastslange også.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...