spilli Startet 13.November.2010 Link til dette innlegget Startet 13.November.2010 Hei. Var ombord i båten min i dag for å sjekke 60 W pæra i motorrommet, samt vifta i kabinen. Sjekket samtidig batteriene. Forbruk 2 stk open bly syre 12,82 V Startbatt, Lukket bly/syre 12,62 V Baugprop batteri Exide maxima 9000 AGM 12,69 V. Alle batteriene ble fulladet for ca 5 uker siden. Temperaturen i dag var +3,2 grader. Spørsmålet mitt blir da; "Når tid bør jeg lade batteriene mine igjen?" Mvh spilli. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 13.November.2010 Link til dette innlegget Svart 13.November.2010 Du kan slappe av, nyte vinteren, og starte den laaange ventetiden til neste båtsesong. Selvutladningen på batterier er minimal i den kalde årstid. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.November.2010 Link til dette innlegget Svart 13.November.2010 Jeg pleier å kople inn laderen når batteriene kryper ned under 12,5 volt sånn ca. Dvs startbatteriet kryper knapt i det hele tatt, men forbruksbanken begynner tydeligvis å synge på siste verset. Så da lader jeg kanskje en gang i måneden eller så, for å holde spenningen oppe... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
spilli Svart 13.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2010 Selvutladningen på batterier er minimal i den kalde årstid. sailorBoy Så da lader jeg kanskje en gang i måneden eller så, for å holde spenningen oppe... Takk for svar til begge to. Bør kansje følge med litt framover for å se om spenningen falle enda lavere. Er litt enig med deg INDEX at en kansje bør holde seg over 12,5V, men er det fare på ferde om man skulle havne nede på 12,2 - 12,3V? Mvh. spilli Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Et blybatteri bør aldri lades ut mer enn 50%. Kommer du lavere, tar batteriet skade. 12,2 volt er vel rundt 60-70% utladet, så om du ikke lader før vil du svekke batteriet ditt ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Magne A. Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Har aldrig ladet batterier om vinteren. Har hatt en tanke om at et batteri som ikke tåler en vinter vil jeg heller ikke ha på sjøen, mulig at jeg da knekker et og annet batteri litt raskere enn hvis jeg hadde vedlikeholdsladet dem men så får det være. (Jeg bruker standard syre-batterier) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Her er avskrift av det som står i boka: Strøm ombord, og som vel bare bekrefter det som index og sailorboy allerede har nevnt. 12,7 volt = fullt batteri 12,3 volt = halv kapasitet 12,0 volt = ca en tredel tilbake, batteriet må lades omgående 11,7 volt = helt flatt og kanskje ødelagt batteri. Det kan muligens reddes ved øyeblikkelig lading om det ikke har stått for lenge, men får i så fall varig kapasitetstap. Jeg har ikke latt mine gå under 12,6 volt, men jeg har lett tilgang til lading da de står hjemme. Er vel i den tro at jo bedre oppladet de er, jo mindre sulfatering. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Er "riktig" spenning avhengig av temperaturen? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hegra Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Nils Pils : Er "riktig" spenning avhengig av temperaturen?Nei, ikke hvilespenningen. Ladespenningen derimot bør heves ved kulde for og oppnå fulle batteri. Når jeg ladet sist var den oppe i 14,69 volt (målt med multimeter) før jeg tok av ladingen. Da var det ca 10 grader. Er det 0 grader kan du nok lade helt til det viser 15 volt før ladingen avsluttes. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Om batteri lades nå kan disse stå i båten uten opplading til båten går på sjøen til våren. Dette under en forutsetning at batteri banker med flere batteri blir koblet fra hverandre. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Tror det er et godt poeng å koble batteriene fra hverandre ved lengere fravær. I sommer hadde jeg et batteri med en ødelagt celle. Det dro med seg det andre ned på 10.5V etter kort tid. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Medusa Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Båten min står på land fra først i oktober og til i mai uten at jeg ladder batteriene. Når jeg da ladder batteriene første gang så går det ikke mange minuttene før ladderen stopper laddingen fordi batteriene er fulle... Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Er "riktig" spenning avhengig av temperaturen? Er dette aldeles sikkert ?? Snakker nå om hvilespenning. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Hvis du har et batteri med 12,5 volt hvilespenning ved 25 grader, så vil det også ha 12,5 volt ved 0 grader. Det er nå det jeg har lært, og håper det er riktig. Men skal du lade det samme batteri til topps må du lade lengre ved 0 grader enn ved 25 pga den indre motstand i batteriet som øker ved lav tempratur. Det samme gjelder når du skal bruke batteriet. Start av motor går tregere ved 0 grader enn ved 25+ av samme årsak. Kan sammenligne med en proffesjonell sprinter. Han setter neppe personlig rekord på 100 meter uten først og varme opp litt. Slik er det med batteri også. Kreftene er der, men kommer først frem når tempen er opptimal. Til gjengjeld er lav temp best til lagring da selvutladningen er mindre som allerede er nevnt tidligere i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Takk for godt svar. Neste spørsmål til ekspertene er da: hva er "normal" selvutladning, eller når er selvutladningen såpass at en bør bytte batteriet? Har mistanke om at selvutladingen på startbatteriet mitt har tiltatt i det siste. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
JRK Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Hei, For å svare på hva som er normal Selvutladning ma du vite hva slags batteri du har. Et vanlig åpent bly syrebatteri har så stor selvutlading at det bør lades minst en gang i løpet av vinteren. Dette slipper du om du har AGM eller GEL batterier Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Selvutladning foregår på den måten at det er en innvendig forbindelse mellom platene gjennom elektrolytten, og det er derfor elektrolyttens egenskap bidrar til selvutladningen. (Man kan vel si at elektrolutten ikke alltid er homogen). For et nytt batteri oppgis derfor selvutladningen i prosent i forhold til temperatur. (2-5% pr. måned er vanlig tror jeg men dette er jo ikke noe jeg pugger). Jeg forklarte en gang hvordan selvutladning ut over normalen foregår og hvorfor, men Lotus var ikke enig og derfor ble det bare rot. For de som husker hva dette gikk i så mente Lotus at en celle som kortsluttet ikke ville lade seg ut, noe som ikke er riktig. Men det er slik at vi får en lokal kortslutning mellom platene eller en lokal redusert motstand innvendig i batteriet, så tiltar selvutladningen. Dette fordi vi får en type forbindelse mellom platene san normalt bare skulle hatt på utsiden av batteriet og som har betegnelsen Ry (ytre motstand). Når man får en unormalt høy utladning så skyldes dette ofte en penetrering av urenhet inn i lommeseparatorene og gjerne i bunnen av cellene. Motstanden mellom platene blir mindre i bunnen enn lengre oppe, og så får man elektrisk sluttet krets som lader ut batteriet. Unnskyld det lange svaret, men jeg mener selvutladningen ligger på mellom 1 og 5 % avhengig av batteritype og temperatur. Batterier med antimoni gitterne kan ha en litt høyere selvutladning. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Jeg forstår ikke så mye av dette med disse batteriene. Når jeg er på tur om sommeren så går spenningen ned i ca 12.00 volt om kvelden. Når jeg starter eberen stiger spenningen igjen. Så varme må jo ha endel å si i allefall for spenningen? En annen ting jeg har opplevd med de forbruksbatteriene jeg har nå er at de har vært helt tomme om våren. To ganger har de vært helt tomme. Landstrømladeren (25 amp) jeg har i båten har ikke villet starte å lade, og jeg har trodd at denne laderen var ødelagt. Det var den ikke, for dersom jeg koblet denne til startbatteriet ladet den som bare det. "Hjemmeladeren" min, en slik man gjerne bruker til bil(ca 4 amp), ville gjerne lade disse tomme forbruksbatteriene. Så etter 5 min. lading med denne, så kunne jeg koble til landstømladeren igjen. Altså når batteriene hadde fått litt strøm, så virka landstrømladeren igjen. Jeg har tatt det for gitt at denne landstrømladeren skal være slik??? Litt rart også at disse batteriene (Biltema 110 amp) som har vært helt tomme to ganger faktisk virker helt fint igjen, eller??? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Jeg hadde tre ganske nye batterier som alle hadde vært nede på 5-6 volt. Alle tre tok lading og virket tilsynelatende bra en stund etterpå, inntil det ene forbruksbatteriet gikk ned til "normaltilstand" rundt 10.5 V. Dvs. en død celle. Nå har jeg nye forbruksbatterier, men begynner å få mistanke om at startbatteriet har tiltagende grad av selvutlading. Skal sjekke det nærmere utover vinteren. Alle er vanlige "våte" syrebatterier. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hegra Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 finnmarken : Når jeg er på tur om sommeren så går spenningen ned i ca 12.00 volt om kvelden. Når jeg starter eberen stiger spenningen igjen. Så varme må jo ha endel å si i allefall for spenningen? Hvis dette gjelder samme batteri som eberen bruker, og kanskje belysning osv, kan det være andre ting enn tempen som påvirker spenningen. Bare et par cabinlys kan være nok til at du kommer ned i 12 volt etter at motor er stoppet. Kommer selvsagt an på både pærestyrke og batteristørrelse. Eberen bruker jo en del i startfasen(gløding) men lite når den er kommet skikkelig i gang. Det betyr at spenningen er lavest når eberen starter, men etterpå kan nok spenningen stige litt igjen. Så stiger den litt til hvis du slår av et cabinlys osv og dette skjer uten at batteriet lades og er altså helt normalt. Hvis dette er tilfelle snakker vi heller ikke om hvilespenning. Hvilespenning er som ordet sier, et batteri som hverken lades eller tappes. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Klart at samtidig som det blir kveld og kaldere, så blir det jo også mørkt. Så ja, følgelig er også lys i bruk. Og ja, akkurat når eberen gløder så stiger nok neppe spenningen, men så fort det blir varmere så stiger spenningen. Men hvilespenning? Vet ikke, men jeg ser den samme tendensen hvis jeg går ned i båten, og da er det jo ikke noe spesielt på. Er det ikke normalt at spenningen synker når det blir kaldere? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 (redigert) Hvilespenningen stiger når det blir kaldere pga. egenvekten på batterisyren blir høyere dvs. når syrevekten øker, øker også hvilespenningen. Redigert 15.November.2010 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.