Jump to content

Når bør batteriene etterlades?

spilli

Recommended Posts

Hei. Var ombord i båten min i dag for å sjekke 60 W pæra i motorrommet, samt vifta i kabinen. Sjekket samtidig batteriene. Forbruk 2 stk open bly syre 12,82 V Startbatt, Lukket bly/syre 12,62 V Baugprop batteri Exide maxima 9000 AGM 12,69 V. Alle batteriene ble fulladet for ca 5 uker siden. Temperaturen i dag var +3,2 grader. Spørsmålet mitt blir da; "Når tid bør jeg lade batteriene mine igjen?"

Mvh

spilli.

Jeg pleier å kople inn laderen når batteriene kryper ned under 12,5 volt sånn ca. Dvs startbatteriet kryper knapt i det hele tatt, men forbruksbanken begynner tydeligvis å synge på siste verset. Så da lader jeg kanskje en gang i måneden eller så, for å holde spenningen oppe...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Selvutladningen på batterier er minimal i den kalde årstid.

sailorBoy

Så da lader jeg kanskje en gang i måneden eller så, for å holde spenningen oppe...

Takk for svar til begge to. Bør kansje følge med litt framover for å se om spenningen falle enda lavere. Er litt enig med deg INDEX at en kansje bør holde seg over 12,5V, men er det fare på ferde om man skulle havne nede på 12,2 - 12,3V?

Mvh.

spilli

Har aldrig ladet batterier om vinteren.

Har hatt en tanke om at et batteri som ikke tåler en vinter vil jeg heller ikke ha på sjøen, mulig at jeg da knekker et og annet batteri litt raskere enn hvis jeg hadde vedlikeholdsladet dem men så får det være.

(Jeg bruker standard syre-batterier)

Her er avskrift av det som står i boka: Strøm ombord, og som vel bare bekrefter det som index og sailorboy allerede har nevnt.

12,7 volt = fullt batteri

12,3 volt = halv kapasitet

12,0 volt = ca en tredel tilbake, batteriet må lades omgående

11,7 volt = helt flatt og kanskje ødelagt batteri. Det kan muligens reddes ved øyeblikkelig lading om det ikke har stått for lenge, men får i så fall varig kapasitetstap.

Jeg har ikke latt mine gå under 12,6 volt, men jeg har lett tilgang til lading da de står hjemme. Er vel i den tro at jo bedre oppladet de er, jo mindre sulfatering. :thumbsup:

Nils Pils : Er "riktig" spenning avhengig av temperaturen?
Nei, ikke hvilespenningen. Ladespenningen derimot bør heves ved kulde for og oppnå fulle batteri. Når jeg ladet sist var den oppe i 14,69 volt (målt med multimeter) før jeg tok av ladingen. Da var det ca 10 grader. Er det 0 grader kan du nok lade helt til det viser 15 volt før ladingen avsluttes.

Hvis du har et batteri med 12,5 volt hvilespenning ved 25 grader, så vil det også ha 12,5 volt ved 0 grader. Det er nå det jeg har lært, og håper det er riktig.

Men skal du lade det samme batteri til topps må du lade lengre ved 0 grader enn ved 25 pga den indre motstand i batteriet som øker ved lav tempratur.

Det samme gjelder når du skal bruke batteriet. Start av motor går tregere ved 0 grader enn ved 25+ av samme årsak.

Kan sammenligne med en proffesjonell sprinter. Han setter neppe personlig rekord på 100 meter uten først og varme opp litt. Slik er det med batteri også. Kreftene er der, men kommer først frem når tempen er opptimal.

Til gjengjeld er lav temp best til lagring da selvutladningen er mindre som allerede er nevnt tidligere i tråden.

Selvutladning foregår på den måten at det er en innvendig forbindelse mellom platene gjennom elektrolytten, og det er derfor elektrolyttens egenskap bidrar til selvutladningen. (Man kan vel si at elektrolutten ikke alltid er homogen).

For et nytt batteri oppgis derfor selvutladningen i prosent i forhold til temperatur. (2-5% pr. måned er vanlig tror jeg men dette er jo ikke noe jeg pugger).

Jeg forklarte en gang hvordan selvutladning ut over normalen foregår og hvorfor, men Lotus var ikke enig og derfor ble det bare rot. For de som husker hva dette gikk i så mente Lotus at en celle som kortsluttet ikke ville lade seg ut, noe som ikke er riktig.

Men det er slik at vi får en lokal kortslutning mellom platene eller en lokal redusert motstand innvendig i batteriet, så tiltar selvutladningen. Dette fordi vi får en type forbindelse mellom platene san normalt bare skulle hatt på utsiden av batteriet og som har betegnelsen Ry (ytre motstand).

Når man får en unormalt høy utladning så skyldes dette ofte en penetrering av urenhet inn i lommeseparatorene og gjerne i bunnen av cellene. Motstanden mellom platene blir mindre i bunnen enn lengre oppe, og så får man elektrisk sluttet krets som lader ut batteriet.

Unnskyld det lange svaret, men jeg mener selvutladningen ligger på mellom 1 og 5 % avhengig av batteritype og temperatur. Batterier med antimoni gitterne kan ha en litt høyere selvutladning.

Jeg forstår ikke så mye av dette med disse batteriene. Når jeg er på tur om sommeren så går spenningen ned i ca 12.00 volt om kvelden. Når jeg starter eberen stiger spenningen igjen. Så varme må jo ha endel å si i allefall for spenningen?

En annen ting jeg har opplevd med de forbruksbatteriene jeg har nå er at de har vært helt tomme om våren. To ganger har de vært helt tomme. Landstrømladeren (25 amp) jeg har i båten har ikke villet starte å lade, og jeg har trodd at denne laderen var ødelagt. Det var den ikke, for dersom jeg koblet denne til startbatteriet ladet den som bare det. "Hjemmeladeren" min, en slik man gjerne bruker til bil(ca 4 amp), ville gjerne lade disse tomme forbruksbatteriene. Så etter 5 min. lading med denne, så kunne jeg koble til landstømladeren igjen. Altså når batteriene hadde fått litt strøm, så virka landstrømladeren igjen. Jeg har tatt det for gitt at denne landstrømladeren skal være slik???

Litt rart også at disse batteriene (Biltema 110 amp) som har vært helt tomme to ganger faktisk virker helt fint igjen, eller???

Jeg hadde tre ganske nye batterier som alle hadde vært nede på 5-6 volt. Alle tre tok lading og virket tilsynelatende bra en stund etterpå, inntil det ene forbruksbatteriet gikk ned til "normaltilstand" rundt 10.5 V. Dvs. en død celle. Nå har jeg nye forbruksbatterier, men begynner å få mistanke om at startbatteriet har tiltagende grad av selvutlading. Skal sjekke det nærmere utover vinteren. Alle er vanlige "våte" syrebatterier.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

finnmarken : Når jeg er på tur om sommeren så går spenningen ned i ca 12.00 volt om kvelden. Når jeg starter eberen stiger spenningen igjen. Så varme må jo ha endel å si i allefall for spenningen?
Hvis dette gjelder samme batteri som eberen bruker, og kanskje belysning osv, kan det være andre ting enn tempen som påvirker spenningen. Bare et par cabinlys kan være nok til at du kommer ned i 12 volt etter at motor er stoppet. Kommer selvsagt an på både pærestyrke og batteristørrelse. Eberen bruker jo en del i startfasen(gløding) men lite når den er kommet skikkelig i gang. Det betyr at spenningen er lavest når eberen starter, men etterpå kan nok spenningen stige litt igjen. Så stiger den litt til hvis du slår av et cabinlys osv og dette skjer uten at batteriet lades og er altså helt normalt.

Hvis dette er tilfelle snakker vi heller ikke om hvilespenning. Hvilespenning er som ordet sier, et batteri som hverken lades eller tappes. :smiley:

Klart at samtidig som det blir kveld og kaldere, så blir det jo også mørkt. Så ja, følgelig er også lys i bruk. Og ja, akkurat når eberen gløder så stiger nok neppe spenningen, men så fort det blir varmere så stiger spenningen.

Men hvilespenning? Vet ikke, men jeg ser den samme tendensen hvis jeg går ned i båten, og da er det jo ikke noe spesielt på.

Er det ikke normalt at spenningen synker når det blir kaldere?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...