NilsPils Startet 14.November.2010 Del på Facebook Startet 14.November.2010 Det skjedde egentlig for noen uker siden. Men jeg har ikke villet snakke om det før nå. Skikkelig traumatisk opplevelse. Kostet meg en del båtlapper i egenandel, men nå er båten reparert og alt ser lyst ut. Tok henne hjem fra slippen i Engelsviken i går. Det skjedde i det urene farvannet utenfor Missingen mens jeg og en kamerat skulle hente opp en teine. Vi hadde mye slakk i teinetauet og den hadde drevet inn mor skjæra og vi kom nærmere enn vi hadde regnet med. Roret tok nedi et undervannsskjær og rorarmen brakk så vi mistet kontrollen og dunket borti et par ganger til før vi kom unna. Veldig dårlig følelese det der! Deretter greide vi å drive med vinden klar av skjærene og inn i innseilingsleden til Missingen. Jeg hadde rokult for nødstyring, men roret satt dønn fast i rett vinkel mot styrbord og lot seg ikke rikke. Men vi var heldige med vindretningen. Når vi holdt vestover kunne jeg styre med gasspådraget. På tomgang dreide vinden båten mot babord. Med gasspådrag styrte roret båten mot styrbord. På den måten greide vi å manøvrere inn leden til havna i Missingen og rett på den blå bøya som er lagt ut der. Finjusterte bare litt med baugpropellen på slutten. Mens vi lå der fikk vi fastslått at det var lite vi kunne gjøre uten å be om assistanse. Det kom en seilbåt innom som ville jage oss vekk fordi vi ikke hadde riktig vimpel til blå bøye, men de dro igjen da de fikk historien. Vi ringte Redningsselskapet som kom med Horn Flyer fra Skjærhallen og tauet oss hjem til Hankø. Kjempeflinke og positive karer, kjempebra utstyr og god service! Har tatt noen bilder av skadene og reparasjonen som jeg kan legge ut etter hvert. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Arvid_A Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Jeg skjønner godt at dette er noe som sitter i en stund! Flaks at forholdene lå så bra til rette som de gjorde, med tanke på å komme dere i sikkerhet. Bortsett fra å subbe sakte og rolig nedi en sandbanke har jeg heldigvis unngått slikt - så langt! Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Kjedelig å gå på men de skal nok de fleste av oss gjøre før eller siden. Når det gjelder disse bøyene så synes jeg det er en uting at en må abonere på en eller annen vimpel for å få ligge i ei offentlig bøye. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 (redigert) Det ser ut på bildet som om dere hadde pent vær Du får trøste deg med at det kunne gått mye værre i dårlig vær med mer bølger og vind PS Gleder meg til å se bilder av Saowanee på sjøen. Redigert 14.November.2010 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
NilsPils Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 Ja, det var flau vind fra nord. Når det gjelder den blå bøya, var den jo grei å ha akkurat da. Den har ellers irriter meg prinsippielt og fordi det er ikke mye plass til å ligge på svai i havna på Missingen. På den måten er det noen som tar hevd på plassen. Men når det er sagt, er det kjempefine muligheter fo fortøyning mot og langs land. Her Saowanee longside ved fjellet noen timer før uhellet i kjempefint høstvær. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ingar Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Godt at det gikk bra, den båten er jo ikke bare å erstatte med ny.... Har faktisk ikke fått med meg at den er ferdig og i Norge, trodde du skulle ha den i Thailand. Finnes det noe på nettet om ferdigstillelsen og transporten til Norge? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 Den har vært i Norge godt over et år nå. Har hatt planer om slik oppdatering lenge. Får ta meg sammen i løpet av vinteren. Heldigvis gikk det relativt bra. Ingen skader på skroget. Roret og hæljernet tok støyten. Foruten at rorarmen brakk, ble roret spjæret og rorstammen fikk en knekk. Hæljærnet ble også sterkt deformert. Som det fremgår av det ene bildet var skroget sterkt begrodd. Det er Thailansk bunnstoff. Tydeligvis ikke beregnet på norsk rur og blåskjell. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
roaldbj Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Jeg har heller ikke fått med meg aktivitetene knyttet til å få den til Norge. Har du omtalt dette i bloggen din? Det meste på båt kan reparers - bra at det gikk så pass greit i rolig vær. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 Og slik er det blitt nå. Båten ble tatt opp på slippen i Engelsviken og reparert med nytt ror i syrefast stål. Hæljenet ble rettet ut. Fo å gjøre det enkelt ble rorhøyden gjort litt mindre. Alt virket fint på veien tilbake til Hankøsundet i går. Listet meg forsiktig langt utenom alle grunner og skjær. Sånt setter spor! All honnør til gutta på Horn Flyer, Engelsviken Slipp AS og Forsikringsselskapet IF (som jeg regner med dekker det meste). Nå er jeg tilbake på sporet Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ingar Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Norske produsenter burde studere den kjølavslutningen. Hæljernet også... Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 den kjølavslutningen. Ja, den kjølavslutningen så ut som, i motsetning til propellen, å være bygget for fart! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Ingar Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 At de kan lage den sånn er vel fordi formen var 2-delt, som på langkjølte seilbåter. Men selv med vanlig form går det an å få til en bedre avslutning enn den vanlige. (vanlig=kuttet rett av og bred som en låvedør) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 (redigert) Ja, den kjølavslutningen så ut som, i motsetning til propellen, å være bygget for fart! Formen var to-delt. Skroget er bygget for 20 knop +-. Men fordi jeg har valgt mye ekstrautstyr, som doble vindusglass, 5 cm isolasjon osv. er den helt sikkert for tung til å komme opp i så stor fart med 225hk. Derfor har jeg montert propell for 12-14 knop. Jeg har også en 20 knops propell liggenede. Med den fikk jeg svartrøyk og greide ikke turtallet på langt nær. Skal teste fartspotensialet til sommeren når jeg har fjernet groen, fått stoffet på nytt og motoren er innkjørt. Men jeg er ikke særlig opptatt av det. Liker meg i 7 knop, og da bruker den ganske lite. Tipper rundt 10 l/time nå. Skal sjekke det også nøyere til sommeren. Redigert 14.November.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
alphaman Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 hvilken motor er montert?hva kosta frakta av båt fra thailand? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 Motoren er en FNM 225hk diesel. Frakt var 14 000 USD + 85 000 Baht innenlands i Thailand + norsk MVA på det hele. Lossing og sjøsetting i Oslo kom på rundt 5 000 kroner. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
adeneo Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Frakt var 14 000 USD + 85 000 Baht innenlands i Thailand + norsk MVA på det hele. Lossing og sjøsetting i Oslo kom på rundt 5 000 kroner. Menatte holdtepå å siatte, ligger ikke dette verftet rett på utsiden av Pattaya, der hvor den lille kanalen går inn rett ved Jomtien, hva var de 17 båtlappene for frakt i Thailand ?? Ellers var vel ikke 80 båtlapper så verst for overfarten, regner med den ble satt på båt. Vil det si hele frakten kom på rundt 120 båtlapper. Er det lov å spørre hva gliset kostet, det er en veldig fin båt du har fått deg der. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 (redigert) Det er nok det verftet du sikter til. Andaman Boatyard som ligger ved sydenden av Jomtien Beach, nabostranda til Pattaya. Sjefen er Luigi Innamorati. Pasjonert båtbygger fra Italia. Han er veldig opptatt av detaljer. Har du vært der? Båten ble fraktet lokalt fra en Marina som ligger noe lenger syd til utskiping i Laem Chabang. 85 000 baht på den tiden tilsvarte ca 10 båtlapper og inkluderte tollbehandling, forsikring til Norge, stropping, etc. etc. Selve biltransporten var 28 000 baht. 14 000 USD for overfarten var nok verdt en god del mer enn 100 båtlapper på på den tiden. Hele kalaset, med båt, frakt, avgifter og mva. kom på noe over en mill NOK. Båten ankom kjøreklar, men det gjenstod noe for meg etter avtale, som elektronikk, varmtvannsbeholder, kjøleskap, .... Prisen på båten var lav, men det tok lang tid. Luigi brukte den som utfyllingsarbeide og demoobjekt. Men det var fantastisk lærerikt for meg å følge med på. Skroget ble tegnet av en italiensk båtdesigner og bygget i form i vinylester. Luigi formet overbygg og all detaljer under veis. Jeg gikk etter og målte og tegnet i Autocad etter som Luigi bygget båten. Og så gjorde jeg beregninger og dokumenterte i henhold til ISO-standardene. Etterpå tok vi avstøp og lagde form av overbygg og innerliner. Redigert 14.November.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
adeneo Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 (redigert) Jeg har bodd i View Talay så jeg har vært i nærheten, men aldri på verftet, men jeg har hørt om verftet og den italienske båtbyggeren, både gode og ikke så gode ting, men sånn er det vel med det meste, så lenge eieren av båten er fornøyd så er vel det det viktigste. Er vel ikke det værste stedet å oppholde seg mens man venter på ny båt, og prisen var det ingenting å si på i forhold til hva slikt koster i Norge. Kan bare ikke skjønne hvorfor ikke du og båten ble der dere var Redigert 14.November.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2010 (redigert) Å, jeg har det best i Norge med båten min. Kona fra Chiangmai liker seg også best her. Men vi har kjempefin plass i Chiangmai som vi besøker så ofte vi kan. Nå går det mot lang juleferie. Neste gang får du gå innom Luigi og hilse fra Mr. Nils. Ta gjerne turne til Chiangmai også. Redigert 15.November.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 15.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2010 Nå når det hele er ovestått og båten tilbake på sjøen med nytt ror vil jeg benytte denne anledningen til å berømme noen involverte: - Redningsselskapet og gutta på Horn Flyer som hentet Saowanee på Missingen. Veldig profesjonelle med fantastisk redskap. Det må være galskap å ha båt på sjøen uten å være medlem der. - Engelsviken Slipp AS som utførte profesjonelt arbeid på kort varsel og til min store tilfredshet. Kan anbefales - Forsikringsselkapet If. Kanskje ikke billigst i bransjen, men ikke noe problem med raskt oppgjør uten protester av noe slag. Her kommer hjelpen. Ikke så dramatiske forhold akkurat, men veldig velkommen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.