Jump to content

Og så var det min tur. Grunnstøting. *!&%*#!


NilsPils

Recommended Posts

Det skjedde egentlig for noen uker siden. Men jeg har ikke villet snakke om det før nå. Skikkelig traumatisk opplevelse. Kostet meg en del båtlapper i egenandel, men nå er båten reparert og alt ser lyst ut. Tok henne hjem fra slippen i Engelsviken i går.

 

Det skjedde i det urene farvannet utenfor Missingen mens jeg og en kamerat skulle hente opp en teine. Vi hadde mye slakk i teinetauet og den hadde drevet inn mor skjæra og vi kom nærmere enn vi hadde regnet med. Roret tok nedi et undervannsskjær og rorarmen brakk så vi mistet kontrollen og dunket borti et par ganger til før vi kom unna. Veldig dårlig følelese det der! Deretter greide vi å drive med vinden klar av skjærene og inn i innseilingsleden til Missingen. Jeg hadde rokult for nødstyring, men roret satt dønn fast i rett vinkel mot styrbord og lot seg ikke rikke. Men vi var heldige med vindretningen. Når vi holdt vestover kunne jeg styre med gasspådraget. På tomgang dreide vinden båten mot babord. Med gasspådrag styrte roret båten mot styrbord. På den måten greide vi å manøvrere inn leden til havna i Missingen og rett på den blå bøya som er lagt ut der. Finjusterte bare litt med baugpropellen på slutten.

 

Mens vi lå der fikk vi fastslått at det var lite vi kunne gjøre uten å be om assistanse. Det kom en seilbåt innom som ville jage oss vekk fordi vi ikke hadde riktig vimpel til blå bøye, men de dro igjen da de fikk historien. Vi ringte Redningsselskapet som kom med Horn Flyer fra Skjærhallen og tauet oss hjem til Hankø. Kjempeflinke og positive karer, kjempebra utstyr og god service! Har tatt noen bilder av skadene og reparasjonen som jeg kan legge ut etter hvert.

 

img_0183.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Ja, det var flau vind fra nord. Når det gjelder den blå bøya, var den jo grei å ha akkurat da. Den har ellers irriter meg prinsippielt og fordi det er ikke mye plass til å ligge på svai i havna på Missingen. På den måten er det noen som tar hevd på plassen. Men når det er sagt, er det kjempefine muligheter fo fortøyning mot og langs land. Her Saowanee longside ved fjellet noen timer før uhellet i kjempefint høstvær.

 

img_0167.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Den har vært i Norge godt over et år nå. Har hatt planer om slik oppdatering lenge. Får ta meg sammen i løpet av vinteren.

 

Heldigvis gikk det relativt bra. Ingen skader på skroget. Roret og hæljernet tok støyten. Foruten at rorarmen brakk, ble roret spjæret og rorstammen fikk en knekk. Hæljærnet ble også sterkt deformert.

img_0475.jpg

img_0480.jpg

 

Som det fremgår av det ene bildet var skroget sterkt begrodd. Det er Thailansk bunnstoff. Tydeligvis ikke beregnet på norsk rur og blåskjell.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Og slik er det blitt nå. Båten ble tatt opp på slippen i Engelsviken og reparert med nytt ror i syrefast stål. Hæljenet ble rettet ut. Fo å gjøre det enkelt ble rorhøyden gjort litt mindre. Alt virket fint på veien tilbake til Hankøsundet i går. Listet meg forsiktig langt utenom alle grunner og skjær. Sånt setter spor!

 

All honnør til gutta på Horn Flyer, Engelsviken Slipp AS og Forsikringsselskapet IF (som jeg regner med dekker det meste). Nå er jeg tilbake på sporet :flag:

 

img_0531.jpg

img_0530.jpg

img_0538.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Ja, den kjølavslutningen så ut som, i motsetning til propellen, å være bygget for fart! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Formen var to-delt. Skroget er bygget for 20 knop +-. Men fordi jeg har valgt mye ekstrautstyr, som doble vindusglass, 5 cm isolasjon osv. er den helt sikkert for tung til å komme opp i så stor fart med 225hk. Derfor har jeg montert propell for 12-14 knop. Jeg har også en 20 knops propell liggenede. Med den fikk jeg svartrøyk og greide ikke turtallet på langt nær. Skal teste fartspotensialet til sommeren når jeg har fjernet groen, fått stoffet på nytt og motoren er innkjørt. Men jeg er ikke særlig opptatt av det. Liker meg i 7 knop, og da bruker den ganske lite. Tipper rundt 10 l/time nå. Skal sjekke det også nøyere til sommeren.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Frakt var 14 000 USD + 85 000 Baht innenlands i Thailand + norsk MVA på det hele. Lossing og sjøsetting i Oslo kom på rundt 5 000 kroner.

 

Menatte holdtepå å siatte, ligger ikke dette verftet rett på utsiden av Pattaya, der hvor den lille kanalen går inn rett ved Jomtien, hva var de 17 båtlappene for frakt i Thailand ??

Ellers var vel ikke 80 båtlapper så verst for overfarten, regner med den ble satt på båt. Vil det si hele frakten kom på rundt 120 båtlapper.

Er det lov å spørre hva gliset kostet, det er en veldig fin båt du har fått deg der.

Link to post

Det er nok det verftet du sikter til. Andaman Boatyard som ligger ved sydenden av Jomtien Beach, nabostranda til Pattaya. Sjefen er Luigi Innamorati. Pasjonert båtbygger fra Italia. Han er veldig opptatt av detaljer. Har du vært der?

 

Båten ble fraktet lokalt fra en Marina som ligger noe lenger syd til utskiping i Laem Chabang. 85 000 baht på den tiden tilsvarte ca 10 båtlapper og inkluderte tollbehandling, forsikring til Norge, stropping, etc. etc. Selve biltransporten var 28 000 baht. 14 000 USD for overfarten var nok verdt en god del mer enn 100 båtlapper på på den tiden.

 

Hele kalaset, med båt, frakt, avgifter og mva. kom på noe over en mill NOK. Båten ankom kjøreklar, men det gjenstod noe for meg etter avtale, som elektronikk, varmtvannsbeholder, kjøleskap, .... Prisen på båten var lav, men det tok lang tid. Luigi brukte den som utfyllingsarbeide og demoobjekt. Men det var fantastisk lærerikt for meg å følge med på. Skroget ble tegnet av en italiensk båtdesigner og bygget i form i vinylester. Luigi formet overbygg og all detaljer under veis. Jeg gikk etter og målte og tegnet i Autocad etter som Luigi bygget båten. Og så gjorde jeg beregninger og dokumenterte i henhold til ISO-standardene. Etterpå tok vi avstøp og lagde form av overbygg og innerliner.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg har bodd i View Talay så jeg har vært i nærheten, men aldri på verftet, men jeg har hørt om verftet og den italienske båtbyggeren, både gode og ikke så gode ting, men sånn er det vel med det meste, så lenge eieren av båten er fornøyd så er vel det det viktigste.

Er vel ikke det værste stedet å oppholde seg mens man venter på ny båt, og prisen var det ingenting å si på i forhold til hva slikt koster i Norge.

Kan bare ikke skjønne hvorfor ikke du og båten ble der dere var :headbang:

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Å, jeg har det best i Norge med båten min. Kona fra Chiangmai liker seg også best her. Men vi har kjempefin plass i Chiangmai som vi besøker så ofte vi kan. Nå går det mot lang juleferie. Neste gang får du gå innom Luigi og hilse fra Mr. Nils. Ta gjerne turne til Chiangmai også.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Nå når det hele er ovestått og båten tilbake på sjøen med nytt ror vil jeg benytte denne anledningen til å berømme noen involverte:

- Redningsselskapet og gutta på Horn Flyer som hentet Saowanee på Missingen. Veldig profesjonelle med fantastisk redskap. Det må være galskap å ha båt på sjøen uten å være medlem der.

- Engelsviken Slipp AS som utførte profesjonelt arbeid på kort varsel og til min store tilfredshet. Kan anbefales

- Forsikringsselkapet If. Kanskje ikke billigst i bransjen, men ikke noe problem med raskt oppgjør uten protester av noe slag.

 

Her kommer hjelpen. Ikke så dramatiske forhold akkurat, men veldig velkommen.

img_0179.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...