Biscaya Startet 14.November.2010 Link til dette innlegget Startet 14.November.2010 Forrige eier har lagt vann med et system av plastrør. Bend og fittings ser ut til å være "sveiset" sammen på en eller annen måte, kanskje med varme eller kjemisk? Noen som vet hva dette er? Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
NilsPils Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Ser ut som limt PVC. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Ser ut som limt PVC. ser ut som limt med epoxy Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 15.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Hvis de er limte, må det være et eller annet kjemikalie som har smeltet plasten i rørene/bendene. "Sveisefugene" er i samme grønne materialet som rørene. Hvis det var epoxy ville vel disse vært klare/svakt brune eller gule som herdet epoxy? Reiste forresten med M/S Bohus i helgen. Der så jeg den samme type grønne rør (riktignok i større dimensjon) i taket over bildekket. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
TMe Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Kan også være PE-rør som er sveiset med såkalt "socketweld". Sitér dette innlegget Link to post
Loff Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Sikkert limt PVC evt sveist PE.. er det ikke noen form for merking på rørene? Sitér dette innlegget Trøndelag Link to post
Biscaya Svart 15.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Husker ikke helt, men mener at det står en nummerserie på rørene. Har ikke lagt merke til noe produsent-info. Det blir flere uker til jeg skal ombord igjen for å kunne sjekke nøyaktig hvilke numre eller annet som står på rørene. PVC til drikkevann? Trodde PVC var et fy-stoff i våre dager? Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Loff Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 (redigert) PVC er vanlig brukt til drikkevann, ikke minst i bakken, men også innomhus. PVC-rør er vel ikke helt bra for miljøet under produksjon og destruering, men i bruk er det fint og trygt. "Hard" PVC (ofte også skrevet uPVC, der u står for "unplasticised") er uten ftalater eller annen styggedom (mykgjørere) det blir advart mot i bl.a myke leketøy for små og store. Redigert 15.November.2010 av Loff (see edit history) Sitér dette innlegget Trøndelag Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Litt OT, men hvordan "sveiser" man PVC? Jeg kan ta litt lærdom her til videre båt prosjekter:) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Oversatt fra engelsk wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Plastic_welding'>http://translate.google.no/translate?hl=no&langpair=en|no&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Plastic_welding eller original: http://en.wikipedia.org/wiki/Plastic_welding Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 5.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2010 Da har jeg klart å finne prdusenten av rørene. Det er Aquatherm. Rørene er laget av PP (Polypropylene) og sveises sammen med en egen sveisetang (se side 35). Ser ikke ut til være særlig utbredt i Norge. Sveisetanga ser DYR ut så det blir nok å finne et annet system når vi nå skal flytte varmtvannstanken. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Tom Rør Svart 5.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2010 Hva er dimensjonen på rørene? Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 5.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2010 Ikke helt sikker, jeg har ikke målt de. Jeg tror de er større enn 15mm, så neste opp er vel 20 mm Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Tom Rør Svart 5.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2010 Det finnes sikkert deler som man enten bare dytter inn på røret, eller med gummiring og konuss. I min båt er det 15 mm. med gummiring og plastkonuss. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 6.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2010 Ser ikke ut til være særlig utbredt i Norge. Har jo sett disse brukt på flere verft, og systemet må jo være av det bedre som finnes til båtbruk.(har du verft / rørleggere i nærheten så er det jo bare å spørre)? Rørene er ganske myke så det kan jo være en mulighet for at vanlige lynkoblinger for trykkluft etc. kan fungere? http://www.smcusa.com/sections/products/fittings_tubings.asp men vet ikke om de finnes over 16mm dia? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.