Jump to content

Ferskingspørsmål: Koble wire til terminal

bjornas

Recommended Posts

Er fersking på seilbåt, men jeg prøver å fylle kunnskapshullene mine så godt jeg kan...

Hvis man trenger å skifte noen stag; hvordan kobler jeg ønsket terminal til staget? Det skal jo tåle en del belastninger, så man bør jo kunne stole pp innfestingen.

Presses terminalen på? Hva slags verktøy er det da som brukes? Eller sveises den på? Best å overlate til proffer?

Mens jeg har ordet: Jeg ønsker å feste på en radarreflektor på akterstaget. "Tres" den på, eller skal akterstaget på i hver ende?

Takk for alle innspill!

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Kort fortalt trender du en spesiell hydraulisk presse for å presse terminalene på med. I praksis er det jobb som settes bort til riggmakere o.li. eller du kan gjøre det selv dersom du kjenner noen som har slik presse som jobber. eks. med offshore og sånt... Du får også kjøpt termiknaler dom du ka nskru på selv, men mener å huske at disse er uforholdsmessig dyre. Hør med en riggmaker..

Takk for alle innspill!

Vist du kun skal bytte stag / vant og ikke har noe av dette, terminal og wire, liggende fra før av, bør du ta kontakt med en rigger slik at du får rett oppsett. En rigger vet hva som må til på din båt og hvilke type terminal som passer til masta. Varierer en del. Man gambler ikke med dette da det skal holde noen krefter på plass.

Finnes jo flere typer radarreflektor så ditt spørsmål blir noe uklart. For all del ikke kutt staget for å skjøte inn radarreflektor. Radarreflektor av aluminium (sammenleggbar) eller sylinderreflektor kan til nød festes på akterstaget, men vinkelen i reflektoren blir noe feil og vil derfor reflekteres mindre enn forventet. Kan du plassere reflektoren under salingshornet ville jeg gjort dette.

Har du wire og terminaler liggende kan du jo forsøke Kaptein Øl sin løsning.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Takk for alle innspill. Har ikke tenkt å gjøre noe som helst selv som kan sette sikkerhet i fare.

Har mest lyst på en sånn "diamant" radarreflektor, men har ikke tenkt på at jeg kan feste den i noen av vantene. Jeg skal uansett innom Southern Cross Spars med et brukket salingshorn, så jeg skal prate med dem om saken. Men kjør på med alle tips; trenger å lære mest mulig om dette i vinter så jeg er klar til sesongen...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Siden vi er inne på radarreflektor er det som nevnt flere typer i markedet. Den gamle aluminiumen er jo ok dersom den er stor nok og montert riktig, og jo den funker. Diamanten fungerer også når denne er montert riktig.

I dag hvor vi har så mange fritidsbåter med radar er det jo bare å teste ut dette. 360gr seilas rundt radaren vil jo gi en viss indikasjon om noen ser en. Men en bør ikke la seg lure av signalene som mottas på radaren hos naboen da disse kan oppstå fra andre områder i riggen som også gir refleks. Prøv først uten reflektor oppe og heis så denne og ta en ny 360gr test.

Glem ikke at masta kan utgjøre en blind sone for reflektoren. Derfor pleier vi å heise en diamant på hver side av salingen ute ved toppvantet. Er spor i diamanten (40 cm lang) som legger seg rundt wiren.

Det er viktig å sørge for at en blir sett - særlig om natta under :sailing:

Aktiv reflector og Radar reflector

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...