Jump to content

har noen krysset atlanteren?

martus7

Recommended Posts

Jeg seilte fra capp verde og over til tobago i en 25 foter for to år siden! Topp tur bortsett fra at vindroret røyk når vi hadde to uker igjen! Skal definitivt på en slik tur igjen! Anbefales! Vi brukte forøvrig 3 uker over, men de fleste bruker 10-14 dager fra capp verde i litt større båt enn vi seilte!

jeg har også drevet seiling i en del år, men jeg har aldri reist over noen nevneverdig strekning. men jeg kan nok gå god for at en ferd over atlanteren kan være en nokså farefull ferd med en fritidsbåt uavhengig av fot. du kan støte på vær verre en dine verste mareritt! og det krever sin mann. både psykisk og kunskapsmessig. så spørsmålet du burde spørre deg selv om er nok om du selv føler at du er kvalifisert til en slik tur? takkler du 10 m høge bølger i dagevis? og eventuellt 15-20 m? er svaret ja, ville jeg kjøpt båt og dratt med en gang :thumbsup:

Redigert av sjøgata brygge (see edit history)

KNS medlem

Hei Kaftein ØL

Jeg har akkurat kommet hjem fra en ett års tur. Vi var med på ARC, og krysset atlanteren fra Las Palmas.

Til ditt konkrete spørsmål, så var turen veldig fin.Vi brukte litt under 16,5 døgn fra Las Palmas til St. Lucia i vår Bavaria 42 Cruiser (vi ble nr. 22 av 225 båter). Jeg kan snakke lenge om dette, men vet ikke helt hva du lurer på.

For å starte et sted så kan jeg fortelle litt om akkurat selve overfartene. Vi hadde gennaker start utenfor Las Palmas. Etterhvert blåste det opp, så vi byttet til min favoritt konfigurering; Storseil, spridd Genua og kryssfokk skjøtet inn på samme side som storseilet. Vi brukte litt tid på å sjekke at alt var skjøtet godt inn, og at ingenting beveget seg. Opp og nedhal på spinn-bommen stod stramt. Preventeren til storseilbommen stod stramt etc. etc. Så var det egentlig bare å finne frem en god bok å nyte overfarten. Det blåste rundt 10-12sm hele veien over bortsett fra noen timer med 4-5sm etter ca. 10 døgn, og et par døgn med litt i underkant av 10sm. Da hadde vi spinnakeren oppe. Den stod i to døgn. Natt og dag.

Når vi nærmet oss St. Lucia fikk vi noen squalls, men vinden i disse var aldri over 15sm, og det stod på aldri særlig lenger enn 15-20 min.

Vi var 3 personer ombord, og gikk 3 timers vakter i den mørke delen av døgnet (helt mørkt kl 1900 til ca. 0600) Om dagen tok vi det litt løselig. De som følte seg i god form passet på, og de som var litt slitne kunne få sove litt ekstra. Dessuten var det min oppgave som skipper å ta den daglige sikkerhets sjekken ombord. Alle sjakler, vant, tau etc. ble sjekket hver dag. Underveis fant jeg flere små ting som enten var løsnet, delvis slitt over eller trengte ettersyn. Dette til tross for en nitidig sjekk i forkant av avreise. Når ting står oppe døgnet rundt er det utrolig mye mer slitasje enn på en vanlig sommerseilas. Disse småtingene jeg fant var enkle å fikse der og da, men kunne ha ført til større problemer hvis det ikke ble oppdaget. Siste dagen før vi kom inn til St. Lucia ramlet genuaen i sjøen. Sømmene i webbingen i opphalerhjørnet hadde råtnet. Disse beskyttes ikke av noe UV-duk, derfor er det et svakt punkt. Selv om hele episoden bare fikk oss til å trekke på smilebåndet, var det faktisk det mest dramatiske vi opplevde. Det eneste som var litt surt var at vi lå an til å slå Lina4, en annen Bavaria 39, på utseilt tid. Men de slo oss dessverre med et par timer (og mange plasser medregnet handicap) For å holde farta spridde vi kryssfokka og satt stormfokka "flying" de siste timene inn.

På turen hjemover dro vi innom Cuba, hvor vi var noen uker. Derfra opp østkysten av USA, som kanskje er litt undervurdert av langturseilere. Det er drøye 1000 nm fra Miami til New York. Vi gikk mesteparten på ICW (Inter Coastal Waterways) som er kanaler som går innaskjærs hele veien. Her er max mastehøyde 65 fot (bortsett fra en i Miami-området som er 56), og vår båt går akkurat under alle disse. Hadde jeg tatt turen på nytt, så hadde jeg vel droppet ICW fra Myrtle Beach til Norfolk, men pga. været holdt vi oss på innsiden. Ikke noe særlig å runde Cape Fear (Frykt) i stiv kuling/liten storm, ei heller Cape Hatteras.

Vi krysset Atlanteren østover fra Marthas Wineyard til Azorene (Horta på Faial). Vi var 3 personer også på dette strekket, men nå prøvde vi en anne vaktordning. Kona fikk slippe alle nattvakter, og jeg og kompisen gikk 6 timers vakter. Dette fungerte veldig greit. Etter 2 døgn med lite vind, fikk vi 2 døgn med en del sterk vind, opp i max 20sm så vidt jeg husker. Sjøen var litt krappere enn ønskelig fordi vinden kom veldig raskt. Men, det var aldri noe problem borsett fra litt vann i cockpit ved et par anledninger. Etter disse to døgnene var det noen dager med super seilas, før vi på slutten måtte gå for motor i nesten vindstille. Turen tok 14 dager

Fra Horta til Dublin var vi kun to ombord, en kompis og jeg. Vi gikk igjen 6 timers vakter. På denne turen savnet vi vind, og måtte finregne på dieselforbruket. Turen tok 10 dager.

Kona dro hjem fra Horta for å fikse noen greier hjemme, og kom ombord igjen i Dublin. Etter å ha cruiset Irland og Skotland var det bare oss to når vi krysset Nordsjøen fra Inverness til Skagen. Denne turen var helt udramatisk, med en veksling av akkurat passe med vind til litt for lite.

Når det gjelder disse overfartene brukte vi, i tillegg til egne nedlastede grib filer etc, også værtjenstene til Mads i Frivind. Det er en meteorolog som også er seiler. Han leverer personlige værrutingstjenster. Bla. har han routet to båter som har vunnet hele ARC'en (Bratbakk i Madonna i 2008 og Amoress i 2009)

I år tror jeg nesten alle norske båter som er på tur bruker tjenestene hans.

Hvis du er i kjøpemarkedet kan det være greit å vite at jeg vurderer å selge båten vår. Den er nå totalt gjennomgått og shinet opp etter turen, og har absolutt alt du kan tenke deg av utstyr, bortsett fra watermaker (som jeg droppet fordi de fleste bruker mer svette på vedlikehold enn den produserer av vann)

Det eneste du trenger å ta med ombord er kredittkort og badebukse.

Kom gjerne med flere spørsmål. Dette er ting jeg kan prate mye om.

Her er link til bloggen min: www.seiltur.no/escape

Redigert av Redpants (see edit history)

Det var vel martus som lurte på langtur... Jeg har allerede et atlanterkryss og noen seilaser i nordsjøen og barentshavet i bagasjen, men blir nok langtur om noen år for meg også! Ingen tvil om at dere har hatt en fin tur i hvertfall! Fikk dere nok strøm fra slepegeneratoren til å gå for autopilot døgnet rundt eller har dere håndstyrt?

Hei igjen

Ja, jeg bommet på adressat. Mente selvsagt martus.

Ang. Kaftein ØL sitt spørsmål så kan jeg fortelle følgende: Vi har en elektrisk/hydraulisk autopilot som drar mye strøm. På hele turen kjørte vi autopilot 99,99% av tiden. Den sviktet aldri, selv i krapp og stor sjø.

Med DuoGen slepegenarator og 2 solceller på 85W hver klarte vi oss stort sett uten å lade med motor bortsett fra på dager med litt overskyet vær som vi hadde en del av halve turen til St. Lucia.

Det gikk vel en drøy uke før vi måtte starte motoren første gang. I tillegg til autoen hadde vi både kjøleboks og kjøleskap med en liten fryser gående. I tillegg drar plotteren en del (E120 fra Ray).

Lærte en del triks for å spare strøm. Feks. sparer man et par Amp ved å skru ned lyset på plotteren til minimum. Vi har to ratt, og ved å demontere det ene jobbet autoen også lettere. Det er faktisk en del treghet som skal dras rundt. Selv om jeg hadde etterisolert både kjøleboks og kjøleskap før avreise var det en del kuldetap gjennom toppen av kjøleboksen(selv om jeg hadde sprøytet inn byggskum i det hule lokket). Oppdaget det ved en tilfeldighet da jeg la fra meg en pute på benken over lokket til boksen. Når jeg fjernet den var det iskaldt på benkeplaten. Brukte derfor et samenbrettet ullteppe som lå permanent på benken faktisk hele tiden vi var i varmen. Siden vi åpnet lokket på kjøleboksen ofte ble det en del kondens som frøs rundt kjøleelementet. Dette isolerer godt, og går utover kjøleegenskapene. Vi iset av boksen omtrent hver 8-10 dag. Det var dramatisk hvor mye kaldere øl'en var i dagene etter avising. Dessuten gikk kompressoren sjeldnere. I Karibien brukte vi ikke kjøleskapet, og var selvforsynte med solceller og det lille vi fikk fra DuoGen'en i vindmodus (DuoGen gir bra med strøm i slepemodus, men dessverre trenger den mye vind for å gi det samme i vindmodus)

Skulle jeg velge på nytt uten å ha et budsjett, hadde jeg valgt DuoGen som slepegen og en vindgenerator i tillegg. Vindgeneratoren bør være en som gir greit med strøm i vindstyrker rundt 5-6sm. Intet poeng å kjøpe en som har bra effekt ved mye vind da man som regel ligger til ankers i le.

mvh tg

Atlanteren har jeg seilt over 3 ganger, men da fra vest til øst.Lengst vest (Gran Cayman og Canada) og endt opp i (Spania, Cadiz,Alicante eller Norge)

2 ganger som dobelhanded (2 mann).

Etter min mening drives det utstyrs hysteri på båtene eller seg selv før noen drar over, på lengre seilaser.

Har fått erfaring om mange duppe ditter som ikke holder mål, selv autopilotene. 2 ganger blitt uten den. Ta med strikk, mye strikk tau.

Det er bare å dra, så lenge båten er tett, har ordentlige seil og at en er sikker på seg selv. Så får en bra, fin seilas over.

Under seilasen kutt fallene til spinnaker,gennaker og storseilet 5-10 cm minst en gang, vist du ikke har reseve fall. De slites oftes av på en seilas over ved topptrinsa.

Været: Alle mine seileventyrer har jeg brukt Grib.us som værmelding. En må lære seg å stille inn denne værmeldingen, detaljert. Slik at den blir og får med seg alt det en ønsker. Den lastes greit ned fra Iridium med Outlook mail.

Navigasjon: Anbefaler computer pc. Bruker selv Panaconic Toughbook CF29 (Vanntett/støtsikker) med inne bygd 50 kanalers GPS (gps som brukes på flydroner). Computeren gps posisjonen opdaterer hvert sekund, har jeg stilt den inn på. Trengs når en seiler i grisegrente strøk som rundt nordpolen og innaskjærs med urent farvann (Canada f.eks).Har kuttet ut vanlige kartplotter helt, fordi dem er seine med oppdateringen fra satelittene.Og oftest når dem blir gamle, så detter nme'aen signalene ut, eller du får svart skjerm, låser seg eller noe annet tull.

Når en tuller ute i Atlanteren, kan en få storm, en eller flere ganger.Storm er ikke farlig eller skummelt, når en vet hva en skal gjøre. Så trene på å legge "bi", og sette Tryseilet fra pose ved maste foten. Har en rulle genoa, glem stormfokka. Storm fokka blir for stor og kan ikke trimmes inn når den er først satt.

Om DuoGen: Se Bloggen min (juni 2009) hva som kan skje med den, på en Atlanterhavs seilas. Flere kunne bekrefte samme hendelsen med den ved ank. i Horta, Azorene.

Til førstegangs seilere, som vil seile over! Ikke heng dere opp i alt utstyre dere mener dere bør ha. Dere trenger ikke alle duppe dittene for å få en kvalitets seilas over og hjem igjen.

Bare se på hva jeg brukte rundt nordpolen,2009-2010.

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Hei Trond

Jeg er så enig så enig. Alt for mye fokus på dilldall, men man må forsøke å hjelpe folk som lurer.

Selv er jeg nok litt i overkant interesert i utstyr, mest for gleden av å innstallere det og å få det til å virke. Antakeligvis er det min ingeniørutdannelse/jobb som har skylden.

Man bør først og fremst konsentrere seg om å ha en tett og sterk båt, seil som passer og er solide nok, sikkerhetsutstyr og ikke minst utarbeide strategier for ting som kan skje (mann overbord, storm, brann motorhaveri etc)

Ang. PC som nav. middel: min erfaring er at en vanlig PC trekker alt for mye strøm (kanskje annerledes med Panasonic'en). Vi hadde 3 laptop'er ombord og det var lading av de som uten samenligning trakk mest strøm. At en 50 kanalers GPS er raskere og mer nøyaktige betyr ikke allverden på de lange overfartene (men mer i trange farvann selvsagt). Eksterne GPS antenner til plottere har det med å paie, men de kan enkelt erstattes. Jeg har byttet min RayStar-120 2 ganger.

Ang. DuoGen: Enig med Trond, skal du kjøpe en så kjøp to. Da har du en antakeligvis nok ekstra deler til å holde en i drift ila. et år ! Jeg hadde med allverdens reseredeler, og jeg fikk bruk for alle untatt ekstra blader til vindmølla (måtte til og med bytte statoren)

Ang. stormfokk er jeg også helt enig. Bestiller man stormfokk med båtstørelse som kriteria kan du være ganske sikker på å få en som er for stor.

mvh tg

Hva er egentlig grunnen til at noen av dere kjører kartplotter/PC midt ute på havet? Vi slo på GPS et par ganger i uka for å sjekke kursen. Skjønner ikke vitsen med å ha en stor kartplotter stående døgnet rundt...Den må vel ikke stå på for at autopiloten skal fungere?? Er jo ikke så mange skjær å styre unna heller der ute, men kanskje dere brukte den for å ha på AIS-alarm eller noe sånt? Jeg har i hvertfall aldri sett poenget med å ha på slikt utstyr når jeg er flere døgn fra fastland...

Ellers er jeg enig i inntrykket av at det generelt er mye fokus på utstyr! Har selv rigget flere båter for langtur som er ute nå, men til syvende og sist tror jeg det kun handler om god sjømannskap, og slikt kan ikke kjøpes for penger :cheers: Men serh elt klart gleden ved å montere det, og se at det virker etterpå :yesnod:

Nettop, AIS og diverse alarmer som feks. XTE gjør det greit å ha på plotteren. Når lyset er dimmet helt ned bruker den ikke rare greiene. Dessuten (dette tør jeg nesten ikke å fortelle) kan man slappe av med en film på nattvakten hvis føret tillater det. Dessuten noteres posisjonen i loggboken hver time, eller i det minste ved hvert vaktskifte. Når jeg leser av posisjonen setter jeg også et WP i kartet. Litt morsomt å sjekke ruta i etterkant.

mvh tg

Guest Kaptein Fredrik

Jeg har satt meg som mål at en gang i livet skal jeg seile over atlanteren.

Men kan man bruke internett paraboler mens man seiler?

Må det alltid være en på vakt?

Og ville det ikke vært en fordel å ha en "Multihull" båt som kan seile i 38 knop i 7 knops vind? jeg husker ikke hva typen heter...

Guest Kaptein Fredrik

Det finnes ingen multihull som går 38knop på 7kn vind

Sånn her altså bild06.jpg

Når jeg har spilt virtual skipper 5 så har jeg seilt i maks 38 knop i 7 knops vind. Det kan være at vinden var større da når jeg seilte fort, men

Guest Kaptein Fredrik

Og i stedenfor å bruke sånne svindyre parabol greier, så kan man bruke amatørradio. Det bruker mye strøm, men man kan sende/motta epost, motta værbilder osv. Gratis i drift, og alt for under 50k. Kan også snakke med de der hjemme verden over

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...