mavi Startet 14.November.2010 Link til dette innlegget Startet 14.November.2010 (redigert) Vurderer å kjøpe en båt som er beregnet på langstamme og har en kortstammet Honda 25 hk jeg egentlig er veldig fornøyd med. Vil det gå å bruke en kortstammet motor på denne? Hva vil eventuelt ulempene være? Båten er ikke planende om det har noe å si. Vurderer også å kjøpe båten og montere en brakett for å få den lenger vekk fra skroget, vil dette hjelpe noe? Redigert 14.November.2010 av mavi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 det er nok ikke så gunstig. du vil få feil turtall på motoren. men men, det kommer helt an på avviket. jeg har selv kjørt med kort stamme der båten har vært beregnet på lang. fungerte ok. men ikke noe mer en det, og kjølen på den båten var veldig kort. når du har valget ville jeg ikke kjøpt den båten om jeg var deg! Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
mavi Svart 15.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Takk for svar var nok det jeg trodde. Flere som har noen meninger? Og vil en brakett som gjør at motoren kommer vekk fra akterspeilet hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Vanskelig å si noe uten å vite hvilken båt det er snakk om... Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 15.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Er en Rana 17 fisk. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Ut fra disse linkene er dette en planende båt, utformingen er også slik at det ikke vil fungere med kortstammet. http://www.zett.no/b%C3%A5t__til_salgs.html?objectId=1986825 http://www.annonsborsen.se/baatar-3/rana-fisk-388018.html http://2.bp.blogspot.com/_JyarX9tAWOs/S0BkwsHlhxI/AAAAAAAAABc/YG-4scvNWBY/s1600-h/IMG_8241.JPG Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 15.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Fikk beskjed av min far som har hatt tilsvarende båt at den var halvplaner, men mulig han husker feil da. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 (redigert) RanaFisken har en ganske dyp kjøl og er vel egentlig ingen helplaner, er redd du med kort stamme risikerer at propellen kommer for høyt og drar luft slik at den lett vil spinne og gi dårlig effektivitet. Rana 530 derimot er helplaner. En brakett vil nok hjelpe noe, men det vil jo se litt pussig ut da! Redigert 15.November.2010 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Ingar Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 en 17 foter gjør ikke 25kn uten å plane. men den har en dyp kjøl, så noe fartsmonster kan det aldri bli. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.