Jump to content

Vanlig skroggjennomføring til aggregat-eksosen?

nordan family 27

Recommended Posts

Har i dag hatt sammekoblet aggregat- og hovedmotoreksos. Nå vurderer jeg å fortsette med det (må ha nytt sammenkoblingspunkt da det gamle tæret i stykket) - eller la aggregatet ha egen eksos ut under badeplattformen.

Er i så tilfelle en vanlig skroggjennomføring egnet?

+ slipper å skru inn 4-8 skruer som er vanlig på en eksosgjennomføring

+ flensen er mindre enn en eksosgjennomføring med skruer ( jeg har litt liten plass)

+ får strammet med mutter på baksiden (veier det opp for skruene fullt ut?)

+ slangestussen har riller / mothaker mens de vanlige eksosgjennomføringene er glatte

- ingen dryppkant, mulig sotvann ned over skroget. Men det skal bare være 5-10 cm over vannlinken, og under badeplattformen, så det er vel ikke noe reellt problem.

Er det andre ting som skulle tilsi at det er en god eller dårlig ide? I mitt tilfelle blir det i så tilfelle en 1 1/2 '' eller 2'' gjennomføring med 45 mm slangestuss. Ser dette er standard-hyllevare-deler. varmemessig er det vel det samme.

Jeg skjønner nok ikke helt problemstillingen.

Dersom du har aggregat ombord er det alltid lurt å skille mellom ekshaust og vannkjøling slik at vannet slippes ut under vannlinjen og ekshausten

over vannlinjen.

Dette gir minst bobling og støy.

Dette betyr at aggregat og motor må atskilles.

Du bør ikke "kjøre" aggregatet i havner med ekstaustutslipp under vannlinjen eller vannkjøling over vannlinjen.

Du er inne på noe her. Dagens ordning har vært sammekobling av aggregat- og motor eksos. Utløp i en eksosstøvel. Det har vært lydløst og ingen vannplasking. Alternativet mitt er å fortsette med en slik sammenkobling og lydløs eksos - men det har også sine sider: bekymkring for eksostrykk / tilbakeslag etc. Men det har i realiteten ikke vært noe problem hittil.

Jeg tror heller ikke det vil bli særlig støy via eksosutløp. Ekesosslangen er (altfor) lang, og de siste metrene vil kunne helle jevnt slik at vannet renner og ikke spruter ut. Men det har jeg altså ikke prøvd.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...