solnedgang Startet 15.November.2010 Link til dette innlegget Startet 15.November.2010 Noen som har erfaringer med nevnte motorer delepriser servicevennlighet ol og erfaring med tillhørende 290 dp.Er det lurt og satse på ein 15 år gammel motor i ein plattgatter og kva må ein passe på evt få målt den av kyndig personell.vennlig hilsen arild. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Jeg antar at du er klar over hvilke forskjeller det er på A og B -utgavene av disse motorene. Jeg har erfaring med en 41B 1992 modell med 290 drev. Vi eide denne fra 2003 til 2009, fra 750 timer til 1130 timer. Det som ble gjort med motoren utover forefallende vedlikelhold (oljeskift, filtre, sink, kilremmer o.l) var: Byttet turteller (instrumentet) Byttet bakre lokk på oljekjøler pga skruen for avtapping sjøvann brakk Byttet simeringer i sjøvannspumpe Byttet tappeplugg for kjølevann under manifoil Byttet pakninginger under toppdeksle, bak to av inspeksjonslukene på siden og under matepumpe, alt pga av oljesvetting Byttet o-ringer på ferskvannskjølingen ved termostathus og varmeveksler Justert ventiler, kontrollert dyser Med andre ord ikke store ting på motoren. Den brukte riktignok litt olje, men godt innenfor det som bl.a drevia.se opplyser som normalt. Drevet opplevde vi litt mer plunder med. I tillegg til vanlig service med olje, sink og knutebelg ble følgende gjort: Byttet tetninger på gearsjalter og propellaksling pga hvit olje Byttet kryss i drivknuter Byttet S-slangen på kjølevannsinntak Byttet trimsylindre Byttet høytrykks- og lavtrykksventil i powertrimpumpa Var plaget med at drevet seg på powertrimen. Fant etter mye feilsøking at dette skyltes to dårlige pakninger i pumpa. Stanset ut nye pakninger fra pakningsark, og dette hold så lenge vi hadde båten. I tillegg til dette hadde vi et havari etter å ha kjørt tau i propellen i marsfart. Dette medførte at drevet ble byttet og at demperplata bak på motoren ble byttet. Samtidig med dette ble lager og tetninger på primæraksel mellom motor og drev skiftet, samt at avgassrører innvendig på drevplata ble byttet (pga begynnende tæring). Lager, tetninger og avgassrør ble skiftet uten at det strengt tatt var noe feil med disse, men fordi det var enkelt å gjøre det når motoren var ute av båten. Min erfaring er at dette er en god og driftsikker motor. Men på alle så pass gamle motorer avhenger mye av hvordan den har vært behandlet og vedlikehold, og også hvordan DU behandler og vedlikeholder den. Drevet har nok kortere levetid enn motoren, og dersom drevet er 15 år gammelt kan det være lurt å ikke ha alt for store forventinger til gjenværende levetid. Men også her er det bruken og vedlikeholdet som avgjør. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
SveinHa Svart 16.November.2010 Link til dette innlegget Svart 16.November.2010 Har gjort meg noen erfaringer med 41a/290DP og beskrevet disse her. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.