Jump to content

Ekkolodd i Seilbåt / Gjenbruk av giver til dybdemåler

Erik

Recommended Posts

Hei.

Vurderer å kjøpe ekkolodd for bruk ved fiske i seilbåten, men har skjønt at det ikke er bare bare i seilbåt, bla pga buet bunn/rund hekk etc.

Nå har jeg jo allerede en dybdemåler ombord, koblet via Simrad multi Log og dybde (IS15). Kan jeg bruke signaler derfra til ett ekkolodd også (uten å tape dybdemåleren) ?

Lurer egentlig på følgende :

1. Kan jeg gjenbruke eksisterende giver ?

2. Dersom nei, hvor/hvordan bør ny giver plasseres for å gi best mulig bilde av fisk (Mao minst mulig signaltap = utvendig plassering)

3. Hvor er naturlig plassering i Cockpit til selve skjermen(PS Rorkult og IKKE pidestall)? Finnes det brakett/tilkobling slik at man kan ta instrumentet vekk når man ikke fisker?

4. Anbefalinger av lodd ? (Prisklasse rundt 2000,- (hadde jeg håpet, men vil jo gjerne finne fisken da, så må jeg opp i pris så kom med det :lipseal: ..)

Andre aspekter å tenke på før inkjøp og montering ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Er vel ikke noe vanskeligere å montere en ny svinger i en seilbåt en ei sjekte? Vet ikke om det finnes en "fishfinder" som kan bruke din IS15 svinger men tviler på det.

Kjøp et nytt ekkolodd med svinger bor hull og sett den inn i nærheten av den andre svingeren. Jeg har montert flere dybdesensorer og de i seilbåter er somregel enklest og montere. Sjekteskrog verst pga vinkelen. Utvendig gir best effekt men jeg har også montert innvendig og det fungerer bra det også hvis du har ren glassfiber gjennom bunnen.

Er vel ikke noe vanskeligere å montere en ny svinger i en seilbåt en ei sjekte?

Mener å ha hørt at det var det. Tenkte det kanskje var pga at det bare er runde former og ingen rette vinkler, kombinert med en diger jernkloss som kanskje lager ekko under der ?

Men da er ikke dette en utfordring da ?

Vet ikke om det finnes en "fishfinder" som kan bruke din IS15 svinger men tviler på det.

Da gir jeg opp det og satser på egen svinger til fiskeloddet.

Kjøp et nytt ekkolodd med svinger bor hull og sett den inn i nærheten av den andre svingeren.

Risikerer ikke at de forstyrrer hverandre da, hvis de er for tett?

Utvendig gir best effekt men jeg har også montert innvendig og det fungerer bra det også hvis du har ren glassfiber gjennom bunnen.

Hvor mye taper man på å ha det innvendig ? Kvier meg litt for å borre hull i bunn, samt da må jeg vente til våren når jeg er på slipp, istedet for å kunne montere det nå og bruke det hele vinteren. Men det er til fiskeformål jeg skal kjøpe det, så hvis fisken forsvinner med den metoden er vinningen gått opp i spinningen på en måte.

Forslag til plassering i Seilbåt uten pidestall ? Det er fullt av instrumenter og kartplotter allerede over luka under sprayhooden. Finnes det avtagbare lodd som jeg kan ta vekk når vi ikke fisker ?

Anbefaling på lodd i 2-3000 kroners klassen ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Dersom du allerede har en Garmin eler Raymarine kartplotter, går det an å kjøpe en boks som settes mellom svingeren og kartplotteren, slik at kartplotteren fungerer som ekkolodd. Fordelen er jo at du unngår plasseringsproblemene. Dersom kartplotteren stort sett er på når du er underveis, sparer du deg et ekstra hull i båten. Du bruker eksisterende hull til den nye svingeren, signal til dybdemåler kan du ta fra kartplotteren som NMEA 183 eller Seatalk derfor trenger du ikke den eksisterende svingeren. Dessuten kan du konfigurere kartplotteren til å vise dybden.

Ulempen er at disse dingsene er ganske dyre, ca 500 USD her i USA. Og så forutsettes det jo at du allerede har en kompatibel kartplotter.

Link

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Hvor mye taper man på å ha det innvendig ?

Forsvinnende lite etter min erfaring. Jeg har giveren limt innvendig med epoxylim, og tar inn dybder ned til 185 meter. Bunnforhold viser også godt. Og fisken viser helt greit, der det er fisk. Så jeg ville gått for innvendig montering.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

jeg har montert min som vist på skissen.

Jeg laget et dråpeformet blister av Divinycell. Lagde innfelling til svingeren . Limte blisteret fast på båten og glasset det fast. Strøk på et tynt lag Sika 291 inni blisteret, dyttet svingeren oppi og skrudde fast.

For optimal ytelse fra en svinger er det viktig at den løftes litt ut fra skroget slik at den kommer utenfor strømningene rundt skroget når det beveger seg gjennom vannet. Svingeren skal også vinkles 2 til 3 grader forover slik at det ikke dannes turbulens på svingerflaten.

ekkoinst3.jpg

Hvor mye taper man på å ha det innvendig ?

Mye. Både på lange og korte avstander. Du taper også på oppløsning da signalet forvrenges.

dypt01.jpg

(Gammel favoritt)

Mitt lodd fra Furuno med svingeren stående fritt i vannet. Den går dypere, men da slutter den å digitalisere.

41001.jpg61001.jpg

Her har jeg to bilder som viser hva som skjer på korte avstander med innvendig montering. Loddet til venstre har svingeren montert som på skissen, mens det til høyre har svingeren inni båten i en liten tank med vann. Støyen forårsakes av at et stort stykke av skroget begynner å svinge med og fortsetter med det etter at lyttingen er påbegynt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...