Jump to content

Lofrans Airon ankervinsj, hvordan får jeg løsnet klutsj?


Marulf

Recommended Posts

Jeg har en Lofrans Airon ankervinsj på 1000w forut. Denne har også mulighet for å kjøres som capstan ved å løsne klutsj fra kjettingkabelaret.

Dette gjøres ved å løsne skruen på toppen med et vinsj-håndtak. På samme måte løsner jeg også opp for å få fritt fall på vinsjen.

Mitt problem er at jeg ikke klarer å løsne denne skruen slik at jeg kan benytte meg av fritt fall og evt capstan.

Har forsøkt å løse skruen med alt jeg tør av kraft, men uten resultat. Noen tips til hvordan jeg skal få til dette?

 

Exploded view av vinsj

 

Fritt fall er, slik jeg ser det, en viktig sikkerhetsfunksjon og må være i orden.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Lofrans Airon ankervinsj

Dette gjøres ved å løsne skruen på toppen med et vinsj-håndtak. På samme måte løsner jeg også opp for å få fritt fall på vinsjen.

Har forsøkt å løse skruen med alt jeg tør av kraft, men uten resultat. Noen tips til hvordan jeg skal få til dette?

Fritt fall er, slik jeg ser det, en viktig sikkerhetsfunksjon

 

Heisann!

Nå har ikke jeg samme type vinsj, men jeg hadde en Quick vinsj som så ganske lik ut.

Når du skal løsne på "skruen" så tror jeg ikke dette er en skrue i den forstand. På min vinsj løsnet man hele "lokket" for å si det sånn. Men det er klart at hvis du har brukt all makt med et vinsjhåndtak så sitter det skikkelig. Da ville mitt neste steg vært å varme toppdelen/lokket/skruen. Med en elektrisk varme lampe el lignende. Men vær forsiktig. Sjekk med "manualen" om noe er av gummi eller nylon i vinsjen. Antagelig er det en messingskive i klutsjen som har irret fast. Derfor er det viktig som endel av høst/vårklargjøringen å demontere og smøre inn med fett.

Lykke til. Skulle ikke forundre meg om du får flere og bedre tips også etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Har en lignende lofran som satt fast, men det var også etter at eg hadde fått løsna skruen. Slakka litt kjettingen og kjørte vinsjen inn med ett rykk og da løsna den.(men bruk hue) Bremsen hos deg ser ut til å være mellom begge sider på part 276 (over/under). Men du må sikkert først få løsna part 273 som sikkert har innvendige gjenger? (høyre/links?) Og da er det vel som nevnt tidligere å ty til varme på part 273 og kanskje noen hammerslag i tillegg?

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...