Jump to content

Sammenkoble NMEA ledninger.

Una

Recommended Posts

Hvis det er kompakt leder (eller få kordeller) ville jeg brukt slike vaselinfylte små "perler" med knivkontakter i som telefonmontørene bruker. F eks Elfa varenr 48-214-97.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Slike kabler ville jeg uten å nøle ganske enkelt lodde sammen, og forsegle skjøten med krympestrømpe. I løpet av de 17 årene jeg jobbet i service/vedlikeholdsavdelingen i NRK Fjernsynet, laget jeg nok noen 100 slike skjøter uten at jeg noen gang hørte noe om at det ikke ble en sikker kobling på linje med selve kabelen.

Slike skjøtemuffer med kniv som skal gå gjennom isolasjonen og inn i en tynn kobbertråd, ville jeg holde meg langt unna. Enten skjærer kniven ikke grundig nok gjennom selve isolasjonen slik at en får dårlig kontakt, eller så kan den omtrent klippe av selve kobberkabelen slik at det blir brudd ved første mekaniske belastning.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg forstår ikke hvorfor en skal bruke gassdrevet loddebolt når det finnes elektriske både for 12volt og 230volt. Og den fra CO har for høy temperatur. 350-360oC er temperaturen jeg ville brukt ved slik lodding.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Synes den funker fint på sånt jeg, ingen svidd isolasjon og klar til bruk på noen sekunder.

At den står oppført til 400 °C som loddebolt må vel regnes som en max-varme. Du har jo justering på varmen, ikke bare av/på.

Edit: Prøv en Lars, så tipper jeg du blir utålmodig neste gang du venter på at 12v bolten din skal bli varm :giggle:

Redigert av Kasper22 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...