GeirV Startet 17.November.2010 Del på Facebook Startet 17.November.2010 Hei, jeg har en Joda 27 (8100 Family) som det sitter en elgammel dieselvarmer (Webasto HL2011 eller noe sånt). Har gjort spede forsøk på å få liv i Webastoen, men jeg gav opp og røsket ut de gamle greiene. Og nå lurer jeg fælt på om jeg skal kjøpe en ny dieselvarmer eller om jeg skal kjøpe andre varmekilder. Man får en dieselvarmer for rundt 10000 hos f eks Maritim. Der kan man også kjøpe en gassovn til rundt 400. De siste to årene har jeg benyttet en "rødspritbrenner", og den har forsåvidt funket greit. Vi starter sesongen rundt midten av mai, og avslutter i begynnelsen av oktober. Selv heller jeg mot å kjøpe en gassovn, se http://www.maritim.no/product.aspx?id=23564&groupkey=009003040 Noen som har formening om dette er fornuftig, eller skal jeg legge 10 høvdinger på bordet for å få en dieselvarmer? Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Hei. Har en slik gassovn og den funker greit men bruker den stort sett til rask oppvarming på akterdekk ved behov. Vil ikke sammenligne dieselvarmer og denne lille gassovnen som går på patroner til 20 kr stykke og som brenner ca 2 timer pr patron. Ville nok investert i en dieselvarmer som gir en helt annen varme enn denne reserve gassovnen. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Har selv en slik gassovn, grei nok på kjølige sommerkvelder men lite futt i den når temperaturen nærmer seg null grader. Gassboksene holder knappe to timer på full guffe. Ville nok valgt en dieselvarmer ja Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 En luftvarmer er absolutt å anbefale, ingen lukt, gjevn varme overalt, dersom du har strategiske plasserte dyser. Husk at en gassbrenner skaper ganske mye kondens som kan by på problemer i en båt der volumet av rom er forholdsvis lite. Har selv en eber..., er verdt hver en krone Men klart bruk er jo ett argument, vanligvis er min sesong fra midten av mars til midten av november, men i år blir det hele vinteren på sjø. På sesong som nevnt bruker jeg båten 200-250 timer i året, og rundt 20-30 overnattinger. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Den der gassovenen er jeg redd for vil avgi masse vanndamp som kondenserer på vinduer og andre kalde flater. Vil antakelig oppleves som ganske fuktig ombord etter noe tids bruk. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Worry II Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 (redigert) Disse gassovnene produserer en del fuktighet og fordeler varmen dårlig. Blir litt urettferdig å sammenlikne.. Om min Webasto 5500 dieselvarmer hadde tatt kvelden ville jeg helt klart tatt kostnaden med å erstattet denne. Det er denne som er min sikkerhet for komfort om bord i mai og ellers andre fuktige sommerkvelder ! Åy.. så rask respons du fikk her :-) Flere med samme mening.. Redigert 17.November.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Jernbåten legger seg til hylekoret. Installerte Eberspächer D4 i våres. Drar varmen opp fra 8 plussgrader til 22 plussgrader i en relativt stor båt i løpet av en time. Allerede etter noen minutter er det levelige forhold. Knusktørr luftvarme er greia. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Ville nok brukt en diesel varmer jeg også. Jeg har en fin tilleggesvame som mener gir ca 800W. Det er en parafinlampe med solbrenner. Sjekk RK smia Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
GeirV Svart 17.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2010 Hei hei, jeg er overbevist:-) Ny dieselvarmer settes på ønskelista! Hva med Eberspracher D2 http://www.maritim.no/product.aspx?id=13194&groupkey=009003020 ? Noen med brukererfaring ift denne? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Det er vel et par BP-medlemmer som holder på med disse produktene, om ikke Eber, så andre merker. Kanskje jeg kunne tatt meg den frihet å spørre i denne tråden om noen har et kanontilbud til deg !? I så fall kunne de jo ha sendt deg en IM, så det ikke ble reklame :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 @GeirV - Låner siden din Noen som kan si noe om lydnivået på viftene til denne: ISOTHERM DEFROSTER 10KW 12V Er det mulig å sove med denne gående... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Bøljan Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Jawik: jeg har den defrosteren med to uttak og to hastigheter, montert i et skap på toiletet. Hører den svakt men forstyrrer ikke nattesøvnen min. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Takker for det Bøljan. Det skrives at denne gir 10KW ved 80gr arbeidstemperatur, men dette er relatert til varmekilden en bruker. En Eber D3 skulle da ved 80gr gi 10KW ut av ISO for ca. 11 båtpenger Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
GeirV Svart 17.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2010 Takk for det Worry II, tar selvfølgelig gjerne mot tilbud via IM..... Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Hei hei, jeg er overbevist:-) Ny dieselvarmer settes på ønskelista! Hva med Eberspracher D2. Noen med brukererfaring ift denne? Glimrende dings, kompisen har en ombord i sin Abin. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 GeirV har sent Deg en mail Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 En Eber D3 skulle da ved 80gr gi 10KW ut av ISO for ca. 11 båtpenger Tja, er vel ikke helt sikker på at fysikkenslover er enig med matematikken din her... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Roger jo Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 . En Eber D3 skulle da ved 80gr gi 10KW ut av ISO for ca. 11 båtpenger 3200W inn og 10000W ut. Er du sikker på det, når D3 varmeren bare gir 3200W. Tekniske data: Modell: D3W Varmetype: Vannvarmer Varme effekt (W): 3200/1600 Denne er bedre Eberspächer Helios to av de. http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showPage=192 jeg har D5 5000W og ISOTHERM DEFROSTER 10KW og en Eberspächer Helios. Så denne i en båt en liten artig sak har ikke funnet det her i landet enda.. http://www.boatownersworld.com/dickinsonmarine/propane_fireplaces_p9000.htm Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jawik Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 ...fysikkenslover er enig med matematikken din her... De tekniske data sier følgende: Eber 3DW gir 3200W ved 80gr arbeidstemperatur. ISOen gir 10000W ved 80gr arbeidstemperatur. Så lenge vi opprettholder 80gr så skulle jo dette gi fult utslag på ISO. ISOen vet jo ikke hvem som forsyner den med 80gr arbeidstemperatur. Kunne jo også kommet fra motoren. Fysikkens lover må muligens omskrives. 3200W >> 10000W Er enig i at dette høres sprøtt ut, men temperatur er temperatur. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Roger jo Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Eber 3DW gir 3200W ved 80gr arbeidstemperatur. Er enig i at dette høres sprøtt ut, men temperatur er temperatur. Det er rett, men hvor lenge greier Eberen å levere 80 grader vann ut når du forsøker å trekke ut 10000W?? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jawik Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Godt poeng Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sydvesten Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 (redigert) Er enig i at dette høres sprøtt ut, men temperatur er temperatur. Dette er selvsagt feil.... En kan ikke trekke ut mere energi enn det som tilføres... Dette er for lengst nedfelt i termodynamikkens første hovedsetning... Det rekker ikke bare med temperatur her, en må også ha rett mengde vann med denne temperaturen.... Dette handler om hvilken delta T en setter over veksleren fra ISO. Vann ved 80 grader C har en Cp på 4,2 kJ/kgK 10kW er 36000 KJ/time eller 10kJ/s antar vi en delta T over veksleren på 20 grader K eller C på vannsiden, og setter opp følgende ligning 10kJ/s=4,2kJ/kgK * m `* 20K og løser på m så får vi vannmengden i kg/s Dette gir 0.12 kg vann per sekund av 80 grader... dette har da en utløpstemperatur på 60 grader om veksleren takler dette. Jeg tror en delta T på 20 grader er høyt på en luftveksler som dette.. og 10 grader er mere reelt... Da trenger en 0,24 kg pr. sekund... som er 864 liter i timen.. Denne veksleren har en diameter på slanger på 16mm og med en vannmengde på 0,24 liter i sekundet 0,00024m3/s gir dette en vannhastighet på på.. 1,2 meter i sekundet som er akseptabel vannhastighet... Alt opp mot 1,5 til 2 meter per sekund er akseptert i dag. Så da vil jeg anta at en delta T på 10 grader er ok, og hva en kan forvente... Forbehold om regnefeil siden dette er pensum fra forrige årtusen for meg... Redigert 17.November.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kaftein ØL Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Jeg har montert mange defrostere! både i tilknytning til motor og via egen dieselvannvarmer! Min erfaring er at du kan i beste fall regne ca. 1/3 av oppgitt effekt! Jeg har enda til gode å se en 10 kw defroster som gir noe mer varmeeffekt enn en eberspracher D4 dieselvarmer. Selv ved god vanngjennomstrømning og varmt vann (75-85 grader) har jeg aldri vært i nærheten av å kjenne den avgitte effekten som de angir. Støynivået på defrosterne er forholdsvis høyt og de sluker strøm, Helios o.li. er fine og bruker mye mindre strøm, men dataviftene som følger med bråker noe vanvittig. Jeg har byttet noen av mine til mer støysvake vifter, men det reduserte i betydelig reduksjon i avgitt varme også. Mulig det finnes bedre vifter enn de jeg har nå, men det må noen datafolk svare på da jeg ikke kan noe om sånt... Jeg tror en normal dieselluftvarmer vil passe trådstarter best.. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 @Sydvesten. Du rettet opp gamle kunnskaper fra forrige århundre. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
is_620 Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Jeg hadde også tenkt å putte inn Eberspracher i løpet av vinteren. Mest for å få til defroster på front ruter. Driver også og planlegger nye ting til hytta og har en flott katalog fra Hyttebutikken foran meg. Der står det om noen nye parafin kaminer - " HB laserkaminer " som skal være så rent brennende at de ikke trenger pipe. Bakdelen er at de også er grisedyre. men kanskje litt googling kan få ned prisen ( videre detaljer om dette utelates ) Er det noen på båtplassen som kjenner til disse og er de egnet for bruk i båt. Jeg har testa propan ovn - den genererer fukt og jeg har brukt gammel Aladin parafinovn som varmer godt men den lukter litt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.