Roger jo Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 Var ombord i en båt som hadde denne en Dickinson Newport Propane Fireplaces Sig P9000 Cabin Heater. liten artig sak som jeg ikke funnet her i landet enda.. http://www.boatowner...laces_p9000.htm Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sydvesten Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 (redigert) Vel all forbrenning av hydrokarboner avgir vann... Ser vi på forbrenning av metan som er den enkleste gassen.. CH4, så gir denne følgende ligning CH4 + 2O2 ---> CO2 + 2H2O + Q (varme) Så forbrenning av et mol CH4 gir 2 mol vann, eller forbrenning av 16gram metane gir 36 gram vann.... enkelt og greit.. Forbrenning av 1kg metan avgir 2,25kg med vann Ser vi på propan C3H8 C3H8 + 5 O2 → 3 CO2 + 4 H2O + Q (varme) Her gir ett mol propane 44g/mol, og dette avgir 4 x 18g/mol 72 gram vann For ett kg propane så gir dette 1,63kg vann Når det gjelder de mere faste brensler som parafin, så har den gjerne formelen C12H16..... C12H26 + 37/2 O2 → 12 CO2 + 13 H2O + Q(varme) Forbrenning av ett mol (170g) avgir 13 mol vann(234g), så forbrenner en 1kg med parfain så avgir dette 1,37kg med vann Som en ser så generer forbrenning av Metan mere vann enn Propan som igjen gir mere vann enn Parafin.. Redigert 18.November.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kaftein ØL Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 Var ombord i en båt som hadde denne en Dickinson Newport Propane Fireplaces Sig P9000 Cabin Heater. liten artig sak som jeg ikke funnet her i landet enda.. http://www.boatowner...laces_p9000.htm Jeg er ganske sikker på at servicemannen har noen slike på lager som han skal selge! Han tok inn et parti fra dickinson i fjor vinter, og jeg tror han fortsatt har noen igjen på lager. Jeg fikk et svært godt tilbud fra han i fjor. Den gir fin varme, men jeg synes det er upraktisk å drasse rundt på propanflasker når jeg bor ombord. Til normal fritidsbruk så kan denne sikkert vært et godt alternativ. Den brenner i hvertfall fint og lukter ingenting! Send han im og hør hvis du er interessert! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 liten artig sak som jeg ikke funnet her i landet enda.. Det kan nok ha en naturlig forklaring, det finnes ikke spor av samsvarserklæring eller andre CE dokumenter på Dickinson hjemme side for denne varmeren, og er den ikke CE merket... Vel så er den ulovlig å omsette i Norge... Dette er det eneste som står i manualen til denne varmeren om Standarder, og i følge direktivet så skal gassinstallasjon tilfredsstille EN ISO 10239:2008 All installations must conform with local codes or in the absence of anycodes with the current National Fuel Gas Code, ANSI Z223.1 or current CAN/CGA B149, Installation Codes. - Manufactured or mobile home installation must conform to Manufactured Home Construction and Safety Standard, Title 24 CFR, Part 3280, or, when not applicable, the Standard for Fire Safety Criteria for Manufactured Home Installation Sites and Communities, ANSI/NFPA 501A,(USA) or Mobile Homes Standard, CAN/CSA-Z240 MH Series, in Canada. - Follow ALL installation and operation procedures. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 (redigert) Det kan nok ha en naturlig forklaring, det finnes ikke spor av samsvarserklæring eller andre CE dokumenter på Dickinson hjemme side for denne varmeren, og er den ikke CE merket... Vel så er den ulovlig å omsette i Norge... Med så mye vann, tviler ikke på Sydvesten der, og snusk, etc. etc., så er jeg enda mer fornøyd med min Eberspächer D4. Der havner all eksos ut av båten, varmeren tar tørr, frisk luft utenifra og pumper inn i båten. Genialt! Redigert 19.November.2010 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Med så mye vann, og snusk, etc. etc., så er jeg enda mer fornøyd med min Eberspächer D4. Der havner all eksos ut av båten, varmeren tar tørr, frisk luft utenifra og pumper inn i båten. Genialt! Etter siteringen din å bedømme,så blander du korta. Dickinson Propan har skorstein og eksosen er "nesten" bare vanndamp din Eberspächer D4 og min D5 er ikke så miljøvennlige. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Etter siteringen din å bedømme,så blander du korta. Dickinson Propan har skorstein og eksosen er "nesten" bare vanndamp din Eberspächer D4 og min D5 er ikke så miljøvennlige. Åneida, jeg skjønner såpass. Dickinson'en er i hht. info. fra Sydvesten ikke så enkel og så lovlig som den kanskje fremstår. Når det gjelder å produsere uønsket vann, så må 'eksosen' slippes ut innendørs. Joda, jeg har litt teori om denslags innabords. Det som i første rekke forbauser med Dickinson, er at den ikke er CE-merket. Deretter at dette produktet har blitt importert til- og solgt i Norge. Ikke virker det som om den er veldig rimelig i bruk heller. Liker fremdeles Eberen min. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 I så fall kunne de jo ha sendt deg en IM, så det ikke ble reklame :-) Kunne sendt en IM til meg også, da jeg er på jakt etter dieselvarmer.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 (redigert) Det som i første rekke forbauser med Dickinson, er at den ikke er CE-merket. Deretter at dette produktet har blitt importert til- og solgt i Norge. Ikke virker det som om den er veldig rimelig i bruk heller. Liker fremdeles Eberen min. Ja det er merkelig at den ikke er CE merket, mulig markedet er for lite. Hvis jeg har regnet rett så får en ut 2000W ut av Dickinson 9000 til en pris på 199kr. 5kg propan som gir ca.70 timer brenntid. 7t på 1 LB, 7500BTU Eberen D4=0.25 l time 2000W Så eberen er litt billigere med diesel til kr 8.- Redigert 19.November.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Eberen D4=0.25 l time 2000W Så eberen er litt billigere med diesel til kr 8.- Ikke bare det, jeg slipper å ha propan ombord! Da får jeg også med meg kona på tur. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Maritim har jo en haug med Dickinson i katalogen. På produsentens hjemmeside (Contact) nevnes spesielt Norge. Kan ikke tenke meg at den IKKE er CE-merket. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Eberen D4=0.25 l time 2000W Så eberen er litt billigere med diesel til kr 8.- Årsaken til at propanovnen blir dyr i drift, er jo at propanprisene i Norge er helt hinsides. Er det noen som vet hvorfor propan er så dyr i Norge, såvidt jeg vet er det ingen høye særnorske avgifter på propan. I min del av verden koster propan kjøpt på bensinstasjon 12 USD for 4 gallons, tilsvarer 72 kroner for 7.5 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 Jeg ser at Maritim selger dieselversjonene, så da regner jeg med at iallefall de tilfredsstiller kravene om CE merking i direktivet iallefall og levres med samsvarserklæring.... Hvorfor de ikke har gassovner fra dickinson vet jeg ikke... Men det fremkommer ikke noe på hjemmesidene, hverken i datablad eller brukermanual at noen av disse ovnene er CE merket, men det trenger ikke bety at de ikke er det... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 I min del av verden koster propan kjøpt på bensinstasjon 12 USD for 4 gallons, tilsvarer 72 kroner for 7.5 kg. Jeg betaler 23 kroner for en 11kg flaske med propan i innbytte i min del av verden... men betaler heller ikke mer en 1,20 for en liter diesel, og 1,35 for bensin.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Roger jo Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 jeg slipper å ha propan ombord! Da får jeg også med meg kona på tur. Det skal man respektere, min var også skeptisk i mange år, men plutselig en dag var gass ok,nå vil hun ikke bytte tilbake til Optimusen. Sjekket litt på nett skal slutte og kjøpe 5kg gass hos ESSO til kr. 199 ser den til kr 125. og 10 kg til kr 225.- Årsaken til at propanovnen blir dyr i drift, er jo at propanprisene i Norge er helt... min del av verden koster propan kjøpt på bensinstasjon 12 USD for 4 gallons, tilsvarer 72 kroner for 7.5 kg. Betalte nestem 300 svenske for å få byttet en 5 kg svenskeflaske i Lysekil. Gass er billig Din Side http://www.dinside.no/265748/billigst-mulig-varm-vinter Årlige utgifter til varme Energikilde Øre pr kWh Utgifter per år Forskjell fra beste valg Naturgass 43 8 600 0 Pellets 52,1 10 420 1 820 Propan 58,8 11 760 3 160 Elektrisitet 68 13 600 5 000 Oljekjel 70,6 14 120 5 520 Parafinkamin 85 17 000 8 400 Ved 90 18 000 9 400 Beregningene er utført ved hjelp av Norsk petroleumsinstitutts kalkulator, forutsatt 20.000 kwh per år til oppvarming. Dagens markedspriser som beskrevet nærmere i artikkelen. Alle priser inkluderer relevante avgifter. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vestkystseiler Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 Betalte nestem 300 svenske for å få byttet en 5 kg svenskeflaske i Lysekil. Da kan det konstateres at det ikke bare er norske gasselgere som flår sine kunder, det gjelder svenske også. Gass er billig Din Side http://www.dinside.n...lig-varm-vinter Ja, gass er billig dersom man kan køpe den til 8 kr pr kg, som er prisen artikkelen antyder for leveranse til stor tank. Litt høyere pris for "småkjøp" må man regne med. Men slik som det er nå, får man jo gass for 40 kr når man betaler 200 kr for å fylle en 5-liters flaske, går ut fra at differansen på 160 kr er "arbeidspenger" for jpbben med å fylle flaska Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 Dickinson har også ovner som brenner diesel eller parafin. Et mye bedre valg enn propan, og billigere i drift. Disse er også like "geniale" som Huldas Eber, da de drar fuktig luft fra kabinen og ut gjennom pipa. Og med en ventil eller luke på gløtt, blir tørr luft tilført. Hygrometeret faller, og tempen stiger raskt når jeg fyrer opp. Og så bruker de ikke strøm! Og med en koselig peisflamme i tillegg. Har også en Webasto 5,5, men ville ikke vært foruten Dickinson. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Hulda Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 Det er jeg også klar over. Men en passiv varmer som f.eks. Refleks trekker ikke inn mer luft enn den forbrenner. Eberen min pumper inn mange ganger mer. Og, slik jeg har forstått, har gassovnen avertert vifte som trekker inn luften utenfra, kjører den gjennom forbrenningen og blåser den ut av skorsteinen. Altså ingen tilluft til båten innvendig. Som å bruke en panelovn. Hvilket naturligvis også senker RF når den varmer opp luften. Men det er naturligvis koselig å se en dansende flamme, det mener også jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.