Jump to content

Lofoten...fiske- og båttur

nimbuster

Recommended Posts

Jeg har et ønske om å ta med kona til Lofoten til våren....1 uke i rorbu helt nede ved vannet med leiebåt. Noen avslappende dager med fisketurer, fotografering og kanskje også andre utflukter.

Det store spørsmålet er jo: Hvor jeg vi dra...Svolvær, Leknes, Sørvågen eller Å?

Vi har aldri vært i Lofoten før, og tenker å leie en hytte/rorbu i mai...eller kanskje i slutten av april.

Det ser greit ut med fly til Bodø via Tr.heim m/Norwegian og ferge over til "foten".

Noen gode tips om kanskje når vi skal dra, og ikke minst hvor i Lofoten vi skal dra?

Redigert av nimbuster (see edit history)

Hei,

vi har brukt båten i Lofoten de siste årene, og kan anbefale en ferieuke eller to der på det aller varmeste.

For å oppleve mest mulig av Lofoten, kan det kanskje være en ide å leie bil, og kjøre turen fra Svolvær til Å, og gjerne bruke noen dager på det. Da blir det tid til å stikke innom både Svolvær, Henningsvær, Å osv.

Er første halvdel i mai f.eks. en fin tid å dra dit på?

I og med at en anbefaler å bruke noen dager på denne lille kyststripenv fra Svolvær og utover...bruker man buss mellom stedene eller er leiebil fra Bodø å anbefale?

Jeg har funnet en hytte helt nede ved vannkanten i Å...kan det være et godt valg mon tro?

Timer du det så det blir MS NordNorge eller MS Nordkapp kan du ligge i jacuzzi på dekk og ta badstu etterpå.

Både MS Trollfjord, MS Midnatsol, MS Finnmarken og MS Richard With har samme fasiliteter. En av de tre førstnevnte er å anbefale da disse er nyere og større enn de øvrige båtene.

I og med at en anbefaler å bruke noen dager på denne lille kyststripenv fra Svolvær og utover...bruker man buss mellom stedene eller er leiebil fra Bodø å anbefale?

Det er temmelig langt å kjøre fra Bodø til Lofoten. Vil helt klart anbefale hurtigruten fra Bodø til f.eks. Svolvær, og så leiebil fra Svolvær til de stedene man måtte ønske å besøke.

Mai er en fin tid, men det er normalt sett ikke spesielt varmt da.

Lofoten står på ønskelisten min, men det er vanskelig å få tid til alt. Skulle gjerne gått med Saowanee hele veien, men da må jeg nok ha et par måneder til rådighet.

Jeg fikk imidlertid litt å tenke på her om dagen da det ankom en liten sjark i havna i Hankøsundet. Det var en kar som hadde vært i Harstad og hentet hjem en båt. Han hadde gått alene hele veien fra Harstad med en gammel og litt slitt 27 fots trebåt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hvis "lofotfiske" etter skrei er målet er kanskje Vesterålen med Myre området et godt alternativ. Fisken står tettere utenfor Vesterålen da den ikke vandrer i hopetall inn i Vestfjorden lenger. Er nok smart å leie bil og da har man jo friheten til å kjøre hvor man vil. Lofoten er jo ferjefritt nå, men det går også ferje fra Melbu og over til Svolværsiden.

Hurtigruten er et godt forslag, men bare være klar over at den kommer nokså sent på kvelden til Svolvær med tanke på å f.eks plukke opp en leiebil, ta en buss eller andre praktisk ting som skal ordnes. Tror det er ved 9-10 tiden på kvelden den kommer til Svolvær.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kan jo foreslå noe fra hjemplassen min;-)Henningsvær rorbuer

De har bla annet en rorbu utenpå en holme med flytebrygge som du får helt for deg selv.

Litt info her også:Link

Og legger dere turen hit i pinsa så kan dere få med dere:Codstock

Reine,Kabelvåg/Nyvågar Og Å er også fine plasser.

Mai kan være veldig fin her. Men har også opplevd at de har vært snø 17mai. Mai var helt fantastisk i år. Er ikke problem og få fisk i mai mnd. Er da stor torsken kommer opp på grunna.

Og jeg jobber ikke i turistnæringa;-) Bare så det er sagt....

Lykke til

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...