Jump to content

Lofoten...fiske- og båttur

nimbuster

Recommended Posts

Evenes er selvsagt et godt alternativ som utgangspunkt for turen.

Jeg vil anbefale fly til Evenes, flybuss til Harstad og deretter hurtiruten fra Harstad til Svolvær. Sørgående hurtigrute ankommer Svolvær på folkelig tid, en gang på ettermddagen hvis jeg husker riktig. I tillegg er hurtigruteturen fra Harstad til Svolvær fantastisk, med bl. a. Trollfjorden. Usikker på om de tar avstikker til Trollfjorden så tidlig på sesongen.

Oj, her kom det mange flotte tips, så fortsett sånn gode båtfolk!

Flere tips og synspunkter mottas med takk, og gjør at jeg kan planlegge denne turen som jeg virkelig gleder meg til!

Det er jo gjerne slik at skal en reise til et spesielt sted vil en gjerne oppleve mest mulig at det som særpreger akkurat dette stedet.

Bare jeg nå får bekreftet at jeg får leid en rorbu i 1. uke i juni så drar vi da. Fant ut at det beste var å slå 2 fluer i ett smekk, ved også å kunne få mulighet til å oppleve midnattsolen! Den skal etter sigende kunne oppleves i Lofoten fra ca. 27. mai.

Hei

Enig med de som sier du bør fly til Evenes og leie bil derfra. Derfra er det 200 km til Svolvær. Den nye Lofastforbindelsen er en opplevelse i seg selv. Da har du også en enkel retur.

Sats på å bo på et av de mindre stedene, men likevel ikke for langt fra et av sentrene Svolvær eller Leknes. Disse stedene har vinmonopol og resturanter. Henningsvær er vel det fineste stedet jeg vet om i Lofoten.

På Balstad finnes Kremmervika og Hattvika brygger. Den siste er helt ny. Hvis dere vil bo for dere selv finnes jo http://www.fjordfiske.com/public/skarsjo_brygge/ som er rett ved hytta vår. På bilde 3 og 4 ser du gamlebåren vår, og hytta kan du skimte på bilde 5. Der er flytebrygge og utleie av båt. Eieren, Bjørn Stensen, tar dere gjerne med ut og viser dere fiskeplassene. Stedet er 2 km fra Balstad, som igjen er 10 km fra Leknes.

Hilsen Ragnar

Takk igjen for de nye tipsene som er kommet!

Det var ikke mange overnattingsmulighetene igjen...nesten fullbooket overalt. Kun 7 muligheter totalt i den uken jeg har planlagt, nemlig 29. mai til 5. juni. Dette fordi jeg ønsket om mulig å få med oss midnattsolen som jo er synlig fra ca 27. mai.

Stedet ble en hytte på Ramberg Gjestegård, med utsikt mot havet og midnattsolen. Stedet ligger i NV-del av Lofoten, ca 30 km innenfor Å, ved riksvei 10.

Fly til Bodø t/r er også bestilt, så nå gjenstår leiebil.

Gleder meg vannvittig!

Men, til den som kjenner meg og min kone: Ikke nevn noe om dette til kona mi eller til kona di. Det skal være en overraskelse på min kones 60-års dag!:-)

Ser nå at jeg kanskje var litt rask når det gjaldt bestilling, men det var ikke mange ledige plasser igjen rundtom.

Til rag:

Gode tips, men jeg så for sent at det beste var å fly til Evenes...

Jeg tenker da på at jeg trodde, mente å lese at det gikk ferge fra Bodø til Lofoten...et sted?

Derfor tenkte jeg fly til Bodø, ferge derfra til Lofoten et sted og leiebil videre derfra. Men, det går kanskje ikke det da? Kanskje jeg heller skulle booke om til Harstad/Evenes, og leiebil derfra?

Kan jeg ta Hurtigruta fra Bodø til Stamsund eller Svolvær? Men, den anløper vel ikke daglig?

Det var en som skrev her at Lofoten er fergefritt...stemmer det? I så fall...hva med fergeselskapet Torghatten Nord? Ser at de har følgende ruter:

•Bodø - Helgeland (Hurtigbåt/Fastferry)

•Bodø - Svolvær (Hurtigbåt/Fastferry)

•Bodø - Lofoten (Ferge/Ferry)

•Svolvær - Skrova - Skutvik (Ferge/Ferry)

Redigert av nimbuster (see edit history)

Hei

Det går ferge fra Bodø til Moskenes, fra Svolvær går det bare til Skutvik. Så tidlig som i begynnelsen av juni er det kanskje ikke nødvendig å bestille, men jeg ville gjort det uansett (ikke Svolvær - Skutvik, den har jeg tatt flere ganger i juni/juli uten å bestille plass).

Ta ferga til Moskenes på veg til Lofoten og retur fra Svolvær, så får dere begge delene med dere, eller gjør det omvendt. Noen av turene fra Bødø til Moskenes går via Værøy, det er bare en fordel.

Hurtigrutea går hver dag, enn så lenge. Fra Harstad ca kl 0730 sørover.

Rag

•Bodø - Helgeland (Hurtigbåt/Fastferry)

•Bodø - Svolvær (Hurtigbåt/Fastferry)

•Bodø - Lofoten (Ferge/Ferry)

•Svolvær - Skrova - Skutvik (Ferge/Ferry)

Den første er nordlandsekspressen mellom Bødø og Sandnessjøen.

Den andre er hurtigbåten mellom Bødø og Svolvær.

Den tredje er Ferga mellom Bødø og Værøy/Moskenes.

Den siste er mellom Svolvær og Skutvik.

Det er en fjerde forbindelse også, mellom Lødingen og Bognes, som i tid er like rask som de andre, dvs. lengre kjøring, kortere fergetur.

Hilsen Rag

Da er turen i boks, og det er bare å glede seg til vi skal reise.

Det som gjenstår nå er fergetidene, og leiebilen. Dette kan ordnes utpå våren, for det haster ikke.

I ventetiden blir det planlegging av hvordan vi skal bruke den uken vi har der. Hvilke steder vi skal besøke, hva vi skal se på og oppleve. Vi klarer selvfølgelig ikke "å gjøre" Lofoten på 1 uke, men jammen skal vi få med oss mye likevel!

Takk til alle de som har gitt sine tips, og delt sine erfaringer!

Tråden er jo åpen utover, så her er det fritt frem til å komme med flere tips og anbefalinger...:-)

Hei

Jeg er båtmann og koser meg i Lofotens øyrike hver sommer, men har også en annen hobby. Gå til hjemmesidene som jeg administrerer:

http://www.lmfk.net

Gå til linkene. nederst finner du: Lofoten.com, Svolværportalen, og Lofoteninfo. Her finner du det meste om Lofoten samt en rekke nye linker over øyriket. Du trenger en uke hvis du skal få noe intrykk. Været er ofte problemet, men du kan jo være heldig.

GA

Svolvær

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...