Jump to content

Erfaringer med Sea Ray 315

KSE

Recommended Posts

Hei

Jeg har akkurat byttet fra Daycruiser til Cabincruiser. Gikk fra Sea Ray Sundancer 240 til Sundancer 315. Vil slå et slag for denne båt typen. Slik jeg forstår er du en bruker som benytter båten på de fine dagene i året. Det er akkurat det jeg også gjør. Da er Sea Ray midt i blinken. De er sosiale en sitter utmerket 10 personer ute fordelt på to steder. Rundt fører posisjonen er det plass til 4 og bak i sofaen er det plass til 6 personer. Nede i kabinen skiller denne båttypen seg fra de Europeiske med at den er åpen helt fra baug til stikk kabin. Fremme er det en V-sofa som kan gjøres om til dobbeltseng. Midt på er det en sittegruppe med god plass til 2 voksne og 2 barn. Dette muliggjør at en faktisk kan stå opp å lage frokost selvom barna, som vi legger fremme i baugen, ikke har våknet enda. Rommfølelsen er enorm. Prisen på disse båtene er svært fordelaktig og utstyrsnivåte er det samme som Bavaria. Båten er 2,89 bred og med en "pysevisp" les baugproppell skulle det ikke være noe problem å komme inn i båtplassen din :-) Båten har 21 grader i bunnen og går fantastisk i litt større sjø. Prøv å finne ut vinkelen til de andre båtene som du vurderer. Ønsker du høy fart og komfortabel gange i litt sjø er dette veldig viktig. Største forskjellen på disse båtene er vel at det ikke er dollbord på Sea Ray Sundancer 315. Dette gjør at cockpit blir større, men en må altså gå ut igjennom glasset når en skal fortøye fremme. Dette har vi hatt i 3 år nå og fungerer utmerket. Jeg ville ikke byttet denne ekstra plassen med et smalt dollbord, men her det det sikkert mange som er uenig. Lykke til med valget :-)

Ser du har gode erfaringer med Sea Ray 315 Kurt Børge. 315 har jeg sett på lenge. Er egentlig på jakt etter Windy 9000, men Sea Ray'en er absolutt et alternativ!

Jeg lurer litt på deres erfaringer med sovelugaren(e). Hvordan fungerer det med voksne og unger? Er midtlugaren "brukanes"?

Jeg synes 315 er helt kanon, både med design og løsninger, bortsett fra midtkabin. Kunne ønske at denne var lukket og med enklere adkomst.

Hei.

Båten ligger nå i båthuset sitt for vinteren. Var nede i den idag forresten.

Til det du spør om, sovelugarene.

Vi har forsøkt å ligge i baugen og i stikklugaren. Vi har funnet at det passer best for oss at vi voksne ligger i stikk lugaren. Den er veldig bred og lang så her ligger vi veldig bra. Jentene sa at jeg skulle skrive at de trives best fremme i baugen :yesnod: 315 har jo en sittebruppe som kan gjøres om til ligge plass. Den er 1,6 meter lang og kan fungere for barn eller korte voksne.

dsc01462.jpg

Ellers kan du jo trekker foran gardiner både i baug og i stikkabin for å få nattefred :tongue:

Ring meg gjerne hvis du vil ha flere tips. Windy har jo alltid vært min drømm, men 9000 begynner å bli veldig gammel.

Kurt Børge

Har selv en SeaRay 315. Vi er 2v+2b. Barna er nå 17 og 12, men på siste langtur var de 16 og 11. Vi ligger foran og barna i stikklugaren.

Har ingen problem med å anbefale båten. Soveplassene fungerer veldig bra. Båten er god i sjøen, og sammenlignet med mye annet får en veldig mye bra båt for pengene.

Det er bare 2 ting som trekker ned.

1) Kun en kokeplate. Dette har vi løst med å kjøpe en ekstra gassdrevet portabel kokeplate fra Maritim. Denne bruker samme type gasspatroner som den innebygde platen og fungerer ok. (Kokeapperat)

2) Kunne vært litt mer stueplass ute. Måtte lære å pakke bedre

Båten anbefales.

Hilsen Øystein H

(SeaRay 315 - 2004 modell med KAD300)

• 2 uker senere...

Takk for tips, Kurt Børge og Øystein H!

Sea Ray er nok veldig aktuelt. Spesielt siden W9000 viser seg vanskelig å få tak i. Det eneste jeg ikke liker med Sea Ray'en er at midtkabinen er åpen. Kunne tenkt meg at "barnerommet" kunne lukkes. Som på f.eks. W9000, Bavaria29, Bayliner 285, etc. Ellers er det en flott båt, både innvendig og eksteriørmessig.

Oppleves åpen midtkabin som negativt for dere?

Windy har jo alltid vært min drømm, men 9000 begynner å bli veldig gammel.

Ja, den gjør vel det. De siste ble laget 1995 tror jeg. Men dersom de er godt tatt vare på, tror jeg ikke det er noe problem, så lenge maskineriet er i god stand. Windy er vel i øverste ende av "kvalitetsskalaen". Men Sea Ray er vel også kjent for å være godt bygget?

• 2 år senere...

Gjenåpner denne tråden: Jeg vurderer egentlig lukket båt, men lar meg friste litt av fart design på SeaRay 315. Så på en 275 i går, men den synes jeg er altfor trang, spesielt framme.

Hva er ok motorisering for en 315?

Hvilke fartsområder trives båten i?

Hva er deres erfaring med forbruk? (tenker diesel)

Hvilke vedlikeholdskostnader er det egentlig med drev? (som "fast aksling mann" frykter jeg dette litt)

Er kvaliteten god på disse båtene? Godt skrudd sammen?

Hvor stor er egentlig køyen framme? Bredde og lengde?

Hva skal man spesielt være oppmerksom på når et objekt skal vurderes?

mvh Bergen Dørk

Det er vanlige trykknapper på kalesjen og ikke knotter og maljer. Det var et styr å ta av og på sa han, og ønsket seg "norsk" kalesje. Tror det var lit støy også. Blirvel ikke like stramt og kompakt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Han på brygga vår har bytta ut det elektriske stort sett og oppgradert dette tros at båten ikke var gammel.Han er volvo lastebilmekaniker, og har også gjort oppgraderingene som treng s på D6 ern..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Er ikke en uoriginal kalesje også da?

Trodde de hadde glidelås hele veien+vanlige knapper mot skrog i tillegg?. Mulig det er først på de større?

På min 335 er glidelåsene helt oppspist, og må bytte kalesje snarest. Men den sitter bra på knappene, som er helt greie å klipse på. Men de tåler selvfølgerlig langt mindre en store trykkmaljer.

Bimitoppen er genial. Men at resten av hver eneste flate er egen del. Og ingen steder å stue det gjør kalesjen totalt ubrukelig. Og om den ikke har "camper" bakdel kan en ikke bruke bakre benk med kalesjen oppe.

Ellers er jeg veldig fornøyd med det meste annet i min. Men det er tunge solide båter, så ikke vurder de med de minste motorene. Om du skal prøvekjøre en så pass på at det er mye i tanker, og med litt løsøre og passasjerer som er normalt ombord.

Jara Wynja

han kompisen min med 325 sundancer knota ihvertfal fælt med de bakre sidepanelene.. Ellers syntes jeg båten virka fin innvendig med bra plass og bra kvalitetsinntrykk.. han sa båten gikk fint i sjøen og smalere enn skandinaviske båter i samme størrelse.. går fint med singel D6, Kjempegod plass i motorrommet. Det er også bra standardutrustning på Sea Ray.. og kansje generelt på Amerikanske båter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...