Marida Startet 18.November.2010 Link til dette innlegget Startet 18.November.2010 Som overskriften sier, vurderer jeg å skifte motorer. Problemene kommer sikkert på rekke og rad. Det første som slår meg er om jeg kan bruke girkassene fra TAMD 40B på TAMD 41B? Hva med akslinger og propeller? Har 38mm og 19 X 19 propeller idag. Hva har dere andre som har 41 motorer? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 Hva slags gear sitter på 40-motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 18.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 Litt usikker på det her jeg sitter i Fetsund, båten ligger i Strømstad. Tenkte det var noen som hadde peiling på hvilken gir som ble levert på 40 og 41 motorene. Jeg har mine orginale fra 86. Vet ikke utveksling eller type her jeg sitter. Hadde håpet å kunne bruke de samme girkassene, kabler, slanger og alt annet passer 1-1. Ligger 41 motorer på nettet fra en twin installasjon, men her er det med DP 290 drev. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 40-motoren kjenner jeg ikke noe særlig. Men 41-motoren ble stort sett levert med MS4 (mekanisk gear, det med den berømte konen) eller HS1. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 18.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 40 og 41 er fysisk helt like, tenkte derfor å bytte 1-1 Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 Hvis det er TAMD41 så er det jo tatt ut litt mere hk av den enn 40-motoren. TAMD41 yter ca 200hk, mens 40 har vel ca 165 i samme oppsettet. Og da spørs det hvilken type gear som sitter der. Blokka er vel i utgangspunktet omtrent lik, så det går jo glatt, som du selv nevner. Uten tvil et fornuftig bytte, hvis ikke prisen er helt hinsides. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 18.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 41 motorene ligger vel på rundt 100 båtpenger pr. stk. Mine 40 motorer er overhalte og hele. De bør derfor være verdt noen kroner de også. Derfor er det overkommerlig. Hadde vært fint om noen visste dette om girkassene Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 Helge en bekjent som selger disse motorene vet nok endel om dette. Eller han sjekker dette med LaSA der han kjenner folk godt. Ike vanskelig å finne slike kasser tror jeg, så kan du selge dine komplette og dessuten får du endel for disse dreva ved salg også da. Disse motorene kommer fra en Sunseeker som er ra en meget nøye og ryddig kunde av meg, så de skal være i topp kondis Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 Er ikke 100% sikker, men mener 40b stort sett hadde MS3B eller MS3C kasser. 41 A og B hadde vel MS4 A og B, uten at jeg helt vet forskjellen på MS3 og 4. Opphavet hadde en P35 med 40b fra den var ny i '85 til '95. Utvilsomt en båt som var forut for sin tid! Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Marida, Send en IM til REM så kan han sikkert ved leilighet fortelle deg det meste om dette. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Marida Svart 19.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Har snakket med Helge. han mente de passet rett på girkassene, men kabelstokkene er ikke like. Får vurdere litt Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 (redigert) Joda, gearkassene "passer" nok i den forstand at det er en direkte bolt on. Om det er noe lurt er en annen sak. MS3 serien er klart svakere enn MS4, som jo var standardkassene på 41-serien og som allerede i utgangspunktet nok var noe marginale. Finner du ei MS4C kasse derimot ligger du litt bedre ann, men de er skjeldne. Så må jo gearinga og propellen stemme selvfølgelig hvis du skal komme ut med riktig fart/turtall. 38mm (1 1/2") aksling bør gå bra. Jeg ville nok heller ventet til jeg kom over et bra kjøp på TAMD41(B) med MS4B kasser. Redigert 19.November.2010 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Marida Svart 19.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Takk REM Det var grei oppsummering De som var på nettet nå var overhalte og påkostet "astronomiske" pengesummer. Lurer litt på dette nå. Koste på 100-150 eller gå ned i pris å skifte båt, eller la alt være å bruke den med de 40 motorene som tross alt fungerer som de skal. Er litt i tenkeboksen. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Roter litt med betegnelsene her ser jeg. VP introduserte vel MS5 (ikke MS4C som jeg skrev) en gang på tidlig 90-tall, for å håndtere kreftene i 41-serien. Den ultimate kassa i 41-serien er jo HS1,(sammen med 41P) men det er jo i en helt annen prisklasse. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
nordan family 27 Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Marida - når du først tar jobben - hvorfor ikke gå for twin innstallasjonen av 306 hk som ligger ute? Flere har jo satt inn det i P 35, så det går jo. Mer omfattende, men mer forskjell fra dagens situasjon også. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 Ref, rem innlegg # 14. Min P35 1992 mod. og VP KAMD42'ere var opprinnelig utstyrt med HS1 kasser, men disse ble for svake og ble erstattet av Princess etter noen få gangtimer (reklamasjon) med forsterkede MS4 mekaniske gearkasser som ble kalt MS5B. Jeg har vært inne på tanken å skifte disse ut med hydrauliske kasser, men er blitt frarådet dette av VP. Deres oppfatning er at MS5B er bedre egnet til 40 motorene enn HS1 kassene så foreløpig har jeg stoppet prosjektet. Til nå har jeg ikke hatt problemer med kassene, de skifter bort i mot lydløst og virker som de skal (bank i bordet!!!!), men hydrauliske kasser er på ønskelisten hvis de ryker. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 (redigert) Til Info så er det KGK som forhandler ZF her i norge.. ZF er som kjent VPs levrandør av gear til motorene sine stort sett. Vp har bare gitt de eget navn/betegnelse. KGK har ofte fabrikkoverhalte kasser til hygglige priser. LINK : KGK Redigert 20.November.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
REM Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 ....men hydrauliske kasser er på ønskelisten hvis de ryker. Ryker de har du ikke noe valg er jeg redd. Volvo produserer ikke deler til MS-serien lenger, og da er HS1 alternativet fra Volvos side. Ellers har jeg også hørt at Volvo hadde problem med vulkinga av flexidiscen på de første HS1 kassene sine. Er vel forbedret nå, bla. med en ny type flexidisc. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
GeirFrode Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 Det finnes mange MS4 kasser å få tak i brukt ennå. Både her i Norge og Sverige. Problemet kan være å finne en med rett utveksling. Når det gjelder kon og drev kan det kanskje være litt problemer med deler, men alt av lagere og tetninger er helt kurant å få tak i, og leveres av nærmeste maskinforretning. I tillegg er dette kasser som er enkle å skru på. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 20.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 Marida - når du først tar jobben - hvorfor ikke gå for twin innstallasjonen av 306 hk som ligger ute? Flere har jo satt inn det i P 35, så det går jo. Mer omfattende, men mer forskjell fra dagens situasjon også. På styrbord side av styrbord motor er det trangt nok nå, med 63 motore vil det vel bli helt vilt Heller mer og mer til heller å gå ned i pris eller beholde slik den er. Kjører stort sett i 8-9 knop hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 Hvor fort går den nå da med to TAMD40B maskiner? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Marida Svart 20.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 Normalt lastet om sommeren til to voksne og to barn, bikkje og jolle med 8hk klarer vi 15-16. Med relativt tom båt og uten jolle klarer vi 19 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.