Jump to content

Vurderer motorbytte i P35, passer girkassene?

Marida

Recommended Posts

Litt usikker på det her jeg sitter i Fetsund, båten ligger i Strømstad. Tenkte det var noen som hadde peiling på hvilken gir som ble levert på 40 og 41 motorene. Jeg har mine orginale fra 86. Vet ikke utveksling eller type her jeg sitter.

Hadde håpet å kunne bruke de samme girkassene, kabler, slanger og alt annet passer 1-1.

Ligger 41 motorer på nettet fra en twin installasjon, men her er det med DP 290 drev.

Hvis det er TAMD41 så er det jo tatt ut litt mere hk av den enn 40-motoren. TAMD41 yter ca 200hk, mens 40 har vel ca 165 i samme oppsettet. Og da spørs det hvilken type gear som sitter der. Blokka er vel i utgangspunktet omtrent lik, så det går jo glatt, som du selv nevner.

Uten tvil et fornuftig bytte, hvis ikke prisen er helt hinsides. :thumbsup:

Helge en bekjent som selger disse motorene vet nok endel om dette. Eller han sjekker dette med LaSA der han kjenner folk godt. Ike vanskelig å finne slike kasser tror jeg, så kan du selge dine komplette og dessuten får du endel for disse dreva ved salg også da.

Disse motorene kommer fra en Sunseeker som er ra en meget nøye og ryddig kunde av meg, så de skal være i topp kondis

Er ikke 100% sikker, men mener 40b stort sett hadde MS3B eller MS3C kasser.

41 A og B hadde vel MS4 A og B, uten at jeg helt vet forskjellen på MS3 og 4.

Opphavet hadde en P35 med 40b fra den var ny i '85 til '95. Utvilsomt en båt som var forut for sin tid!

Mvh. SAP

Marida,

Send en IM til REM så kan han sikkert ved leilighet fortelle deg det meste om dette.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Joda, gearkassene "passer" nok i den forstand at det er en direkte bolt on. Om det er noe lurt er en annen sak. MS3 serien er klart svakere enn MS4, som jo var standardkassene på 41-serien og som allerede i utgangspunktet nok var noe marginale.

Finner du ei MS4C kasse derimot ligger du litt bedre ann, men de er skjeldne.

Så må jo gearinga og propellen stemme selvfølgelig hvis du skal komme ut med riktig fart/turtall. 38mm (1 1/2") aksling bør gå bra.

Jeg ville nok heller ventet til jeg kom over et bra kjøp på TAMD41(B) med MS4B kasser.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Takk REM

Det var grei oppsummering

De som var på nettet nå var overhalte og påkostet "astronomiske" pengesummer.

Lurer litt på dette nå. Koste på 100-150 eller gå ned i pris å skifte båt, eller la alt være å bruke den med de 40 motorene som tross alt fungerer som de skal.

Er litt i tenkeboksen.

Roter litt med betegnelsene her ser jeg. VP introduserte vel MS5 (ikke MS4C som jeg skrev) en gang på tidlig 90-tall, for å håndtere kreftene i 41-serien. Den ultimate kassa i 41-serien er jo HS1,(sammen med 41P) men det er jo i en helt annen prisklasse.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Ref, rem innlegg # 14. Min P35 1992 mod. og VP KAMD42'ere var opprinnelig utstyrt med HS1 kasser, men disse ble for svake og ble erstattet av Princess etter noen få gangtimer (reklamasjon) med forsterkede MS4 mekaniske gearkasser som ble kalt MS5B. Jeg har vært inne på tanken å skifte disse ut med hydrauliske kasser, men er blitt frarådet dette av VP. Deres oppfatning er at MS5B er bedre egnet til 40 motorene enn HS1 kassene så foreløpig har jeg stoppet prosjektet. Til nå har jeg ikke hatt problemer med kassene, de skifter bort i mot lydløst og virker som de skal (bank i bordet!!!!), men hydrauliske kasser er på ønskelisten hvis de ryker.

....men hydrauliske kasser er på ønskelisten hvis de ryker.

Ryker de har du ikke noe valg er jeg redd. Volvo produserer ikke deler til MS-serien lenger, og da er HS1 alternativet fra Volvos side.

Ellers har jeg også hørt at Volvo hadde problem med vulkinga av flexidiscen på de første HS1 kassene sine. Er vel forbedret nå, bla. med en ny type flexidisc.

ad. planlegging:

Det finnes mange MS4 kasser å få tak i brukt ennå. Både her i Norge og Sverige. Problemet kan være å finne en med rett utveksling.

Når det gjelder kon og drev kan det kanskje være litt problemer med deler, men alt av lagere og tetninger er helt kurant å få tak i, og leveres av nærmeste maskinforretning. I tillegg er dette kasser som er enkle å skru på.

Marida - når du først tar jobben - hvorfor ikke gå for twin innstallasjonen av 306 hk som ligger ute? Flere har jo satt inn det i P 35, så det går jo. Mer omfattende, men mer forskjell fra dagens situasjon også.

På styrbord side av styrbord motor er det trangt nok nå, med 63 motore vil det vel bli helt vilt

Heller mer og mer til heller å gå ned i pris eller beholde slik den er. Kjører stort sett i 8-9 knop hele tiden

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...