Jump to content

Starte for seg selv, charter/båtturer

jensemann2

Recommended Posts

Sitter og drømmer litt om å starte for meg selv når jeg er lei av å jobbe på havet. Fant denne her http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24407172

Hvor lett er det i dag å få noe slikt til å bli lønnsomt?Kanskje det er noen her vnne på baatplassen som allerede driver i charter? Jeg bor på Hitra i Trøndelag, et sted som i de siste årene har blitt et paradis for turister som fisker og drar på opplevelsesturer om sommeren. Hvor vanskelig er det å få lån til en slik båt?(tjener bra i jobben jeg har nå, men har jo boliglån osv) Og hva koster det å ha passasjersertifikat? Tar gjerne imot synspunkter.

Klassing (kan også) utføres løpende, hver enkelt komponent skal da etterses en gang i løpet av klasseperioden. Får spredt utgiftene over flere år.

Kostnadene varierer med utstyret, fremdriftsmaskineriet vil kanskje teknisk sjøkyndig forlange åpnet, dog kanskje ikke fullstendig om en kan dokumentere tilstanden via vedlikehold, skriftlig (nesten edsvoren) historikk og en funksjonsprøving. For eksempel ankerspillet vil han kanskje bare funksjonsprøve. Sjøkyndig inspektør har også sine oppgaver, sikkerhets-, navigasjonsutstyr, utstyrs utløpsdatoer, sertifikater osv.

Skipskontrollen har for øvrig et rettledende oppsett kalt PSÅ (passasjerskip årlig besiktigelse) som sikkert kan utleveres på forespørsel.

Kan en utføre for eksempel åpning av maskineri selv, forestå og tilrettelegge for allslags kontroller er det helt ok, i motsatt fall tilkommer utgifter for innleid hjelp.

Mvh

Kaldfisk

Ut fra hva jeg tror (og ikke vet helt sikkert) kommer en ikke innforbi dette regelverket dersom en satser på seilbåtcharter. Da kan en velge om en vil, leie ut med skipper/mannskap eller uten. Dersom hensikten er å tjene litt penger vil jeg i alle fall ha satset på et slikt konsept i stedet for å få et utgiftsras på drift, klassing og drivstoff på en gammel motoryacht. De som drifter denne type båter (slett i mange private, men i hovedsak banker og finansieringselskaper)sliter ofte med å ta toppen av svære driftsutgifter ved å drive utleie til rikinger/firmaer o.l., og seiler vanligvis med lavtlønnet østeuropeisk eller filipinsk mannskap, også et forsøk på kostnadskutt.

ja har gjort en del undersøkelser og ser at man må opp i 1,5 mill i driftsinntekter for å kunne ta ut en akseptabel lønn til seg selv (da mener jeg en akseptabel lønn er rundt 600.000 og oppover) Og da jobber jeg selv som skipper. Da skal man ha en del pax.

Seilbåtcharter er kanskje bedre å tenke på, men det er vel ikke det store markedet for det i Norge?

ja har gjort en del undersøkelser og ser at man må opp i 1,5 mill i driftsinntekter for å kunne ta ut en akseptabel lønn til seg selv .....

Ja, der tror jeg du kom til det avgjørende punktet!

Har du gjort deg noen tanker om muligheten for å leie ut båten minst 50 dager i løpet av hver sesong, for minst NOK 30.000 pr gang? Jeg kjenner litt til markedet her i Stavanger, med forholdsvis mange betalingsvillige firma, og jeg anser mulighetene for å få dette til å henge sammen som meget små . . . .

I tillegg vet jeg med sikkerhet at alle som kjøper en "stor lystbåt", med planer om utleie og charter, de blir fotfulgt av skattemyndighetene. Skatteetaten har nemlig en oppfatning av at alle forsøk på drive firma med slike båter i virkeligheten er et forsøk på å skaffe seg selv billig båt. Du må også regne med å bli overvåket både fra kaiene du bruker, sjekket mht hva du kjøper inn av proviant/drikkevarer og i det hele få en ganske stor oppmerksomhet av den typen som vi liker best å være foruten :headbang::headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Kloke ord fra Poseidion. Når det gjelder seilbåtcharter må en nok i hovedsak satse på utlendinger. Det vil kreve relativt liten kapital for å komme igang, men en må nok opp i et betydelig volum for å gjøre det til et levebrød, og et nokså usikkert, tror jeg. Men både tyskere og engelskmenn drømmer om å seile på norskekysten og særlig vestlandet og nordover.

Det finnes et sett regler også for utleie/utlån av fritidsbåter, hvor omfattende de 10-talls lovhenvisingene er har jeg ikke undersøkt.

http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/2009/Tema/temaforbrukertjenester.pdf

Gad f. eks. vite hvor mange fritidsbåter som oppfyller denne:

”I dekkede båter skal det finnes ett eksemplar av Sjøveisreglene om bord. Dersom leietaker ikke forstår norsk, bør reglene oversettes til et språk han forstår ”.

Eller :

”Det er du som eier båten og/eller tilbyr forbrukertjenesten som har hovedansvaret for sikkerheten

ved tjenesten. Du er ansvarlig selv om du ikke tar betalt for tjenesten”.

Er sannsynligvis ikke lengre bare bare å la naboen låne robåten tvers over vika . . . .

Ellers deles de advarende synspunkter mht. økonomi i slike prosjekter.

Mvh

Kaldfisk

Så hvis jeg leier ut seilbåten min til en tysker og han går på grunn og drukner så er det min skyld?

Tja, jeg vet ikke helt, det kan være et unntak . . . .

De har jo etterhvert sørget for at uttrykket "engangstysker" dukket opp :saint::saint:

Fra spøk til alvor: det er ikke noe småtteri man påtar seg med å drive "forbrukertjenester" her i landet, så har skal man tenke seg om flere ganger - og sørge for å være godt (for)sikret på alle bauger og kanter.

Den brosjyren som det var linket til er ganske illustrativ, men jeg er litt forundret på enkelte områder.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du lurte litt på kostnader med å ha passasjersertifiat...

bare et lite eksempel:

Var og så på en 13m. lukket båt med sertifikat for 35passasjerer... Eieren fortalte at de måtte ut med ca. 110.000 hvert år i bl.a kontroll av rednings/brannutstyr, elektrisk.anlegg, bunnbesiktigelse etc. etc. som måtte til for å holde sertifikatet i orden...

Firmaet som eier denne båten skriver på sine hjemmesider at chartervirksomheten legges ned, og båten selges, en raskt sjekk viser at driftsinntektene har vært i størrelsesorden 1,5-1,7 mill.

Dersom driftsutgiftene eks. drivstoff osv. er kun 80 lapper hvert .5 år må dette ha vært en gullgruve, så hvorfor legge ned driften???

Det ser ut som båten er belånt med rundt 5 mill, og det ser ut som ca 4 mill gjenstår, ved ett salg nå til den prisen som er oppgitt går man på en god smell, ettersom slike båter taper seg raskt i verdi i chartervirksomhet, og det ser ut som salget vil spise opp alle inntektene de siste årene i dette selskapet, og litt til?.

Nå skal det sies at det er vanskelig å lese ut ifra regnskapstallene akkurat hvilken poster som gjelder den omtalte båten, men ettersom dette ser ut til å være eneste aktiva i selskapet så skulle man vel tro at tallene stort sett representerer utgiftene til denne båten

Det er en grunn til at svært få driver med dette, og de som gjør det holder som regel ikke på så lenge, dersom man ser bort i fra Lunde gruppen og tilsvarende selskaper som selvfølgelig har visse fordeler.

På den annen side er det penger i alt, dersom man har en porsjon flaks, er rette menneske, og er på det rette stedet til det rette tidspunktet, det blir tross alt født en ny en hvert minutt!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...