Jump to content

3-fas pumpe, omgjøring til vanlig 220 volts stikk-kontakt


Verrie

Recommended Posts

Har en tråd i OT om ei pumpe, men etter Mulligans opplysninger, kan jo denne være grei å ha i båten til et eller annet.

 

Problemet er at pumpen er 3-fas, ønsker denne driftet over vanlig 220 volts stikk kontakt. Pumpen tar 0,9 kw, men det er ikke problem. Har inverter som er langt større enn dette.

 

Noen som med teskje kan forklare hvordan jeg kan gjøre om dette, alternativt hvor denne kan leveres inn for å få dette gjort?

 

Når jeg tenker meg om, kjøpte jeg for lenge siden på Jula slik tavle hvor man kan hente strøm fra 3-fas og tavlen har kontakter for vanlige 220 volts forbrukere. Tenkte denne "var kjekk å ha i båt i tilfelle" men ikke fått bruk for den enda. Kan dette gjøres om på noe vis?

 

Setter pris på forslag/innspill.

Link to post

Det du trenger er å "lage den tredje fasen på kunstig vis". Det gjøres ved en såkalt Steinmetz-kobling, dvs du setter inn en driftskondensator mellom den manglende fasen og hvilken som helst av de andre. En driftskondensator i den størrelsen koster noen hundrelapper og koblingen er en "nødløsning". Du får bl.a. markert dårligere startmoment, noe som kan være en ulempe.

 

Alt i alt vil jeg mene at det ikke er bryderiet verdt å forsøke. Det blir "dyrt og dårlig".

 

Nei, du kan ikke bruke den fordelingen du viser til. Den splitter såvidt jeg forstår bare vanlig 3-fase opp i tre 1-faser og den kan ikke brukes motsatt vei.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Kan få tak i en frekvens omdanner ftra blandt annet Mitsubishi. Men det er dritdyrt, eller så kan du alltid få tak i noe kinaskrot, men som Poseidon sier, så blir det bare "dyrt og dårlig"

 

Du vil miste effekt, og startmomentet blir mye dårligere.

Link to post

Pumper,. altså vanlige sentrifugalpumper, kan helt fint kjøres med en kondensator.

Dette er fordi det er korrekt som fler hevder, at startmomentet er lavt, men pumpens moment er også lavt, da man som regel starter ubelastet. Dermed klarer motoren " få opp speeden "før belastningen kommer for fullt.

Edit: lensepumpa som du viste i den andre tråden, starter helt klart ubelastet, da vannet siger tilbake i discharge rør / slange når den har stått stille en tid. Påfølgende starter kan bli kilent, men jeg tror det går fint

 

På plungere, altså f.eks høytrykkvaskepumper er det værre, de vil ofte ikke klare oppstarten i enfas. Samma med eksenterskrue-pumper og andre positiv. displacement pumper

 

Man KAN også bruke en kondensator for oppstart og koble over til en annen ved drift, via en kontaktor. Da får man bedre startmoment enn ved bruk av ren driftskondensator.

 

ELIS elektro i Oslo har masse rart innen kondensatorer, de dimensjonerer den for deg basert på strømdata fra merkeskiltet på motoren.

 

smiley.gif

No boat needed..

Link to post

Det er riktig at startmomentet er veldig lavt for en sentrifugalpumpe. Men det er også en annen ting som er viktig. Dersom løftehøyden er lav, hvilket ofte kan være tilfelle ved lensing, kan den trekke mer strøm enn ved nominell løftehøyde. Dersom det skulle bli et problem er løsningen å skaffe mottrykk ved å strupe avløpet noe.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Ser at her er det mange momenter for at dette er en dårleg ide. Eg vil heller ikke anbefalle dette, da startstrømen på slike små kortslutningsmotorer (trur det er det du har)normalt er seks ganger driftsstrøm. dette kan fort knekke en inverter. NB. Har ikke erfaring for korleis en motor går på firkantpulser (modifisert sienus)

Link to post
Kan få tak i en frekvens omdanner ftra blandt annet Mitsubishi. Men det er dritdyrt, eller så kan du alltid få tak i noe kinaskrot, men som Poseidon sier, så blir det bare "dyrt og dårlig"

Dritdyrt? I forhold til hva? Frekvensomformer i den størrelsen koster en tusenlapp ca.

 

Det billigste er vel å kjøpe en rimelig Biltemapumpe... :rolleyes:

Du vil miste effekt, og startmomentet blir mye dårligere.

Direkte feil! Momentet i en elektromotor bestemmes av spenningen! Omdreiningshastigheten bestemmes av frekvensen. (Gjelder selvfølgelig AC-motorer)

Hvis spenningskilden "kneler" under oppstart, blir saken en annen.

 

Kondensator funker normalt....

Ved bruk av kondensator som erstattning for den 3. fasen (størrelse på denne må beregnes!) tapes effekten med roten av 3.

 

... men vær forsiktig med inverteren.

 

Mange invertere (DC/AC) er ikke bygget for å tåle startstrømmer. En AC-motor KAN ha opptil 8 - 10 ganger merkstrømmen som startstrøm et kort øyeblikk. Hvis så motoren startes med full last, vil startstrømmen ikke bli større, men VARE lengre = Varme!!

 

....På aggregater er tommelfingerrregelen at en bør ha dobbelt så stor effekt på aggregatet som motoren en skal drive for at det ikke skal knekkes av startstrømmen.

Hvilken tommel da?? :confused:

At agregatets ytelse skal være noe større enn motoren den skal drive er klart, men ikke nødvendigvis dobbelt så stort. Dette avhenger helt av hvilken last motoren driver. :smash: :smash:

I motsatt ende av skalaen, kan det i spesielle tilfeller kreves at agregatet må være både 3 og 4 ganger større+++ enn motorens arbeidseffekt. Slike tilfeller kan være hvis motoren skal drive et stort svinghjul som det tar lang tid å få opp i hastighet (f.eks mere enn 2 minutter...)

 

....Tipper det samme gjelder for invertere.

Da tipper du feil igjen.

Som nevnt, så er ikke billige invertere bygget for startstrømmer i motorer. I ytterste konsekvens kan det hende at den kneler selv om det er kun elektronikk den skal drive, OG det står en ringkjernetrafo i strømforsyningen...

 

husk at mange motorer ikke fungerer på modifisert sinuskurve, noe de fleste invertere leverer. (Kun de aller dyreste som leverer ren sinuskurve.) Mange av motorene blir bare stående og summe og brenner opp.

Hvor har du DET fra? Har du erfart dette????

Hvis du ser på kurveformen fra en rimelig frekvensomformer, er det helt uforståelig at en AC-motor kan rotere i det hele tatt; Men DET gjør den alså!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Har erfart det mange ganger ja. Men noen motorer går det helt fint med, det skal være sagt. Drill, vinkelsliper osv har jeg god erfaring med. Elektrisk smergel slipeskive og en nedsenkbar 230 volts pumpe sto bare og summet, måtte hjelpe de igang og selv da gikk de meget dårlig. Aner ikke hvorfor det er forskjell på dette.

Link to post

Hvilken tommel da?? :confused:

 

;-) Det er den venstre hvor jeg har en liten stripe i neglen.

 

Dette brukte vi som en tommelfingerregel i den tiden jeg arbeidet i Skanska/UCO og brukte samt leide ut en god del aggregater. Vi måtte i tillegg selvfølgelig vurdere hvilken oppstartstrøm, belastning, bremseeffekt på dieselmotoren mm som var aktuell i hvert tilfelle.

 

Oppi hodet mitt er det slik at i den brøkdelen av et sekund det tar før motoren har begynt å komme opp i turtall trekker den absolutt maks effekt. Da skal du bygge opp magnetfeltet i viklingene til maks for å starte rotasjonen.

Forløpet de neste 0,2-20 sekundene kommer an på det store svinghjulet, det lille urverket eller hva den nå måtte være som henger på motoren.

Ved opplæring på både Atlas og Liebherr har dette vært et viktig poeng for dimensjonering av store aggregater, men det er lenge siden nå.

Hvis jeg tar feil hører jeg det gjerne, men kanskje vi sporer av tråden litt nå.

Mons

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...