Jump to content

Skal kjøpe trimplan til Buster Magnum, hva er best?

tkb

Recommended Posts

Har sett på QL sine interceptorer,men jeg vet disse er litt sensitive for montering og spyling. Naboen hadde slike på sin Skibsplast 660,og var mye plaget,selv om de var nøye montert. Gikk over til vanlig type etter hvert. Fordelen på aluminiumsbåt er vel at man slipper anoder. Tenker at det er skummelt med Zink på rustfritt stål som er festet i alu,eller er det greit?

Har og sett på Lenco elektriske,noen erfaringer med disse? Eller er det el-hydrauliske som er best?

Hei tkb;

Undersøkte eindel før eg og monterte trimflaps på min buster xxl.

Her er ein tråd om monteringen: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/63115-trimflaps-paa-alubaat-og-behandling/page__p__880885#entry880885

Har brukt lenco sine trimflaps i eit år no er kjempefornøgde.

Det vart ein heilt ny båt med svært forbetra sjøegenskaper.

Fordelen med Lenco flapsa i forhold til nokre andre flaps er at lenco sine flaps er syrefast(ikkje magnetisk)

Bennet sine flaps er berre rustfri etter det eg har lest.

Syrefast er det matrealet som trivest best saman med aluminium.

Monterte Bennet sine sink anoder på flapsa, men dei er som ny etter eit år, og vurderer og gå i anskaffelse for aluminiums anoder og montere det på flapset.

Mitt råd er og ikkje kjøpe for småe flaps, eg har 12X9" og så store er eit must, og kanskje du burde gå eit hakk opp i størrelse på din Magnum.

Ein annen ting eg likte på mine lenco flaps er beteningsbryteren som viser posisjonen på flapsa, noko som er utulig kjekt.

Min far hadde elektrohydrauliske flaps på Norvest 900 sin, og vart så lei av oljelekasje og andre problemer at han plukket av flapsa.

Kvifor slipper du anoder på flapsa i ein alubåt? einaste grunnen eg kan komme på er at anoden på motoren kan gjere jobben på flapsa og, men det skader ikkje med ein ekstra anode på flapsa og.

Lykke til.

Hei Terje338,og takk for svar. Grunnen til at man slipper anode på interceptorer,er at de er metallfrie.

Ellers er jeg enig i at syrefaste er det som passer best på aluminium,det bruker produsenten. Men kan ikke disse monteres rett på skroget med tettemasse?

Skal kjøpe Lenco sine tror jeg,og gå opp et hakk i størrelse. Andre innspill?

Vurdere også og montere trimplan på en buster xl. I den forbindelse mener jeg å ha lest at en skal bruke gjennomgående skruer med mutter ved montering av trimplanene på aluminiumsbåter i stedet for "karroseriskruer" som følger med settene. Er det noen synspunkter på dette?

Ok, da skjønna ej når du meinte at det var interceptorer ein slipper anode på.

Er enig at og bruke gjennongåande skruer med mutter er best, men for min del var dette umulig om ein ikkje demonterte store deler av bakenden av båten for og komme til på baksida.

På min båt ligger der eit stort flyteelement på kvar side bake, og desse ligger så nært skottet at det var umulig og komme til.

Valgte derfor og gå for store karroseriskruer, og det ser ut til og holde så langt.

Men vurderer og skru ut ein av skruene etter nokre sesonger for og sjå om holet rundt skruen har startet og tære og om skruen mister feste.

Nye Buster båter iallefall dei største utgåvene leverast idag med påsveiset vinkeljern for lettere montering av flapsa uten og måtte ta hol i skottet.

Dette er og eit alternativ og gjere på gamle båter, men ein bør da passe på at det flyteelementet på innsiden ikkje tar fyr under sveising.

Det er utulig trangt og få montert og dradd kablene framover i båten, men det lar sej gjere med litt oppfinsomhet og tolmodigheit.

Hadde vore spennende og vist kva skruer som er anbefalt av buster og bruke for og montere den ekstra utenbordsfestet for dorgemontor, da det er i samme problemstilling som flaps montering.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...