Jump to content

14,7 tonn tung seilbåt, hvor stor moring ?


4 pilsnerøl i en snor

Recommended Posts

S/Y SEBI er ca. 16 tonn - til tider oppe i 20 tonn og ligger med moringen som består av et traktordekk fylt med ca. 1 kubikk betong. Tanken var å bruke to av disse traktordekkene, men det viser seg at det holder med ett.

 

Ved sjøsetting fikk vi kranen til å henge dette foran baugen under vann i en stroppe - påse at stroppa ikke kan kile seg fast i noe - som ble kuttet ved moringsplassen. Vær varsom når en kutter stroppa siden dette setter båten - som ligger med baugen noe dypere enn denne likte - i bevegelse oppover :smiley:. Dybden ned til moring er ca. 15/13 meter (flo / fjære).

 

Skuta ligger hele året i en fjord hvor vinden til tider kan ta skikkelig i. Fra moringen har vi 7 meter med kjetting som går over i, 1 1/2" trosse, opp til bøya. Bøya har kun som oppgave å holde dette oppe når vi slipper løs skuta som er fortøyd i egen trosse(1) som er spleiset inn en meter under bøya. I enden av denne trossa, som også flyter, har jeg spleiset inn en tynnere tau-løkke(2) slik at dette kan tres over ett annet tau(3) som går gjennom ringen på bøya og opp til dekk.

 

Når jeg slipper loss tar jeg først løs tau(3) fra dekket og deretter trossa(1) og trer tau-løkka(2) over tau(3) og lirker løkka nedover til denne henger over ringen til bøya. Deretter drar jeg tau(3) løs fra bøya og skuta er fri fra moringen. Tau(3) medvirker også til at jeg kan holde igjen bøya ved mye vind/strøm.

 

Ved retur til bøya sikter jeg meg inn på denne, etter at jeg har forvist meg om strømretning og vindretning ved bøya. Går forut mens jeg vurderer avdrift bort fra bøya slik at jeg er sikker på at jeg kan få opp løkka(2) med trossa(1) uten å måtte gi slipp på dette. Bruker så båtshaka til å få tak på løkka(2), drar denne opp og fortøyer. Deretter tar jeg tau(3) og lirker dette gjennom bøyeringen og tilbake til dekk. Fester dette slakt og er da klar for neste tur. Og alt dette medvirker til at en mann alene kan hanskes med 45/50 fot skute :thumbsup:

 

Nå må det nevnes at moringen ligger i leire og på kanten av en marebakke. Et linetau går fra moringen til land, men dette har ingen funksjon lengre siden moringen har festet seg. På sandbunn ville jeg sørge for at det ble innstøpt mothaker under traktordekket.

 

Har jo ett traktordekk / moring liggende vist noen er interessert. Traktordekk kan en få av bønder som må bytte dekk ganske ofte. Bøndene må jo betale for å bli kvitt disse.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

S/Y SEBI er ca. 16 tonn - til tider oppe i 20 tonn og ligger med moringen som består av et traktordekk fylt med ca. 1 kubikk betong. Tanken var å bruke to av disse traktordekkene, men det viser seg at det holder med ett.

 

Ved sjøsetting fikk vi kranen til å henge dette foran baugen under vann i en stroppe - påse at stroppa ikke kan kile seg fast i noe - som ble kuttet ved moringsplassen. Vær varsom når en kutter stroppa siden dette setter båten - som ligger med baugen noe dypere enn denne likte - i bevegelse oppover :smiley:. Dybden ned til moring er ca. 15/13 meter (flo / fjære).

 

Skuta ligger hele året i en fjord hvor vinden til tider kan ta skikkelig i. Fra moringen har vi 7 meter med kjetting som går over i, 1 1/2" trosse, opp til bøya. Bøya har kun som oppgave å holde dette oppe når vi slipper løs skuta som er fortøyd i egen trosse(1) som er spleiset inn en meter under bøya. I enden av denne trossa, som også flyter, har jeg spleiset inn en tynnere tau-løkke(2) slik at dette kan tres over ett annet tau(3) som går gjennom ringen på bøya og opp til dekk.

 

Når jeg slipper loss tar jeg først løs tau(3) fra dekket og deretter trossa(1) og trer tau-løkka(2) over tau(3) og lirker løkka nedover til denne henger over ringen til bøya. Deretter drar jeg tau(3) løs fra bøya og skuta er fri fra moringen. Tau(3) medvirker også til at jeg kan holde igjen bøya ved mye vind/strøm.

 

Ved retur til bøya sikter jeg meg inn på denne, etter at jeg har forvist meg om strømretning og vindretning ved bøya. Går forut mens jeg vurderer avdrift bort fra bøya slik at jeg er sikker på at jeg kan få opp løkka(2) med trossa(1) uten å måtte gi slipp på dette. Bruker så båtshaka til å få tak på løkka(2), drar denne opp og fortøyer. Deretter tar jeg tau(3) og lirker dette gjennom bøyeringen og tilbake til dekk. Fester dette slakt og er da klar for neste tur. Og alt dette medvirker til at en mann alene kan hanskes med 45/50 fot skute :thumbsup:

 

Nå må det nevnes at moringen ligger i leire og på kanten av en marebakke. Et linetau går fra moringen til land, men dette har ingen funksjon lengre siden moringen har festet seg. På sandbunn ville jeg sørge for at det ble innstøpt mothaker under traktordekket.

 

Har jo ett traktordekk / moring liggende vist noen er interessert. Traktordekk kan en få av bønder som må bytte dekk ganske ofte. Bøndene må jo betale for å bli kvitt disse.

Takker for bra svar. Altså ikke noe lettere moring enn 2,5 tonn (1m3 betong = 2400 kg)

Link to post

Men tungt nok nedsenket. SEBI har overlevd storm, som tok godt tak i henne, sist vinter. Ubehagelig syn fra land da hun lå å slet i moringen med bølger som ga henne en god bevegelse. Nå går vi mot en ny vinter og krysser fingrene for at det ikke blir alt for ille.

 

En liten korrigering til setningen "Deretter tar jeg tau(3) og lirker dette gjennom bøyeringen og tilbake til dekk." Dette tauet har en spleiset løkke i ene enden som hektes på kroken (spissen) av båtshaka og holdes stramt langs båtshaka til jeg kan lirke/tre løkka gjennom bøyeringen og så få tak på løkka igjen for å dra denne opp igjen uten å miste denne. Litt trening på denne operasjonen så går dette som en lek.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...