Jump to content

Mva. Dom i sak, svenske vs. Norge

Ask

Recommended Posts

Hei

Eg viser til tidlegare omtale.

Ifølge Seilas så er det no komen dom i saka.

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=556226&cat=6027

Eg har ikkje lest dommen enno. Om eg får tak i den så tenker eg å legga den ut her.

For dei som har fulgt med i presseomtalen og kan litt om mva så er nok ikkje resultatet overraskande.

Med fare for å kasta inn ein brannfakkel. Når det først er mva på innførsel og omsetning i Noreg så er

resultatet rimeleg og fornuftig.

Eg har sjølvsagt forståing for at saka ikkje er kjekk for den tapande part/svensken. Eg synest òg det burde vore lettare å ha båt på tollager.

Til orientering så kan det nemnast at Noreg og Sverige har avtale om inndriving av krav. Svensken kan såleis ikkje unngå kravet berre ved å ikkje betala.

Ask

Det var vel ikke akkurat noen bombe! Men i alle tilfeller synes jeg praksisen er helt på trynet! Det burde absolutt vært mulig for langturseiler å besøke landet vårt uten å bli forfulgt av myndighetene våre bare fordi de ønsker å feriere her over noen år eller eks. legge igjen båten om vinteren og fortsetet turen videre neste sommer. I hvertfall over en periode på et par sesonger eller noe slikt så lenge eierne kan dokumentere at de enten er på ferie i landet eller har satt igjen båten og selv reist tilbake til sitt hjemland. Dette er helt på trynet og norsk, tungrodd, ineffektivt og særdeles lite løsningsorientert byråkrati på sitt beste! :puke::puke:

Inntil det ekstremt tungrodde og ineffektive byråkratiet vårt evner å etablere flere tollagere, eks ett i hvert fylke elleri hvertfall 4-5 lager langs norskekysten, burde det være den største selvfølge at slike folk ikke ble straffet for at de legger igjen båten her en vinter.. :smash: At det ikke er slik i praksis forundrer meg ikke :crazy::crazy:

Jeg kan ikke helt se hva som er tungrodd og ineffektivt i denne saken, tvert i mot så har norske tollmydigheter vært både kjappe og effektive med å fange opp at denne båten befant seg ulovlig i Norge. Man kan gjerne være uenig i lovverket, men tollvesenets rolle oppi dette er kun å utøve det myndighetene har vedtatt. Etter hva jeg har skjønt så har både Sverige og Danmark tilsvarende regler, selv om de kanskje ikke blir fulgt opp like tett der.

Når det gjelder tollager så er vel dette noe som en hvilken som helst bedrift kan opprette, og derfor ikke nødvnedigvis en offentlig oppgave. Vi har vel noen tusen tollagre i landet allerede skulle jeg tro, så det hadde kanskje vært en ide for marinaene rundt i landet å sikre seg slike rettigheter? Eller kanskje behovet ikke er stort nok?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det kjedelige er nå når svenske tull kommer å sier: Nei nå er den båten du tok med inn til Sverige etter oppholdet i Norge tollpliktig igjen her. Siden den er importert til Norge...Så hit med svensk moms en gang til :giggle:

Fra spøk til alvor:

Må han betale 25% moms. Eller har hele eller deler av båten bruksfradrag?

Er det mulig å få igjen deler av momsen på export som dette tro? Da finnes det kanskje en bruksfradrags sats ala det bil har?

Da vil det muligens lønne seg å få igjen så mye svensk moms en kan, og selge båten i Norge?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Nå som båten blir "momset" inn i Norge, så kan han selge den her da... og kanskje få igjen noen kroner av det som er betalt inn...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette blir for dumt. En bot for overtredelse av regelverket med påfølgende eksport burde vært tilfredstillende selv for Tollvesenet.

"Tvangsimport" med mva krav er litt overkill når det finnes et uoversiktilig delvis sovende regelverk og ingen kontroll, ei heller er informasjonen om dette veldig tilgjengelig.

Situasjonen hadde jo vært en helt annen om han hadde solgt båten i Norge, eller hatt den her i flere år.

Dessuten virker jo tollverdien å være satt svært høyt, om han skal betale 250 000,- kr i mva + 50 000,- i saksomkostninger. Var det straffetoll involvert?

En brukt Elan 333 er vel ikke verdt mer enn kanskje 600' i Norge, sannsynligvis enda mindre i utlandet.

Geir

Hvor stort "slingringsmonn" har en norsk rett i slike saker ? Jeg mener det ville vært fornuftig av retten å se på båteierens intensjoner, i dette tilfellet er det jo opplagt at båteier ikke hadde noen planer om å selge båten i Norge eller å ha den permanent i Norge.

Men dersom loven bruker uttrykk som "skal regnes som ulovlig import" etc..., har jo ikke retten my valg.

Det heter seg jo at fru Justitia er blind, i dette tilfelet må hun ha vært både blind og døv.

Iflg. Havna.com rømmer utenlandske båteiere til Sverige, hvor de ønskes velkommen til vinteropplag. Der kan de iflg. svensk lov være i 18mnd. uten å betale toll, :flag_sw: i motsetning til i Norge hvor grensen går på 12 mnd. OG IKKE EN DAG MER! :headbang: :headbang: :flag:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Hvis en ser på andre felter er tollvesenet like restriktiv og firkantet. Blir du feks tatt med varebil der skilleveggen er flyttet litt eller du har demontert litt av nettingen øverst på veggen er det full avgift. Firehjulinger som blir tatt uten skilt og ikke er registrerbare (ikke typegodkjent) får full avgiftspakke selv om du ikke får skilt eller lov å bruke den i Norge.

Selvfølgelig trasig for svensken, men tenk for en suppe det ville bli med rop om forskjellsbehandling hvis de enkelte ganger ikke var konsekvente. Hvor skulle grensene gått da?

Mons

Dette blir for dumt.

Ja. Dette er for dumt.

Her har man fulgt lovens bokstav, og ikke skjønt bæret av lovens intensjon.

Båteieren hadde overhodet ikke tenkt å smuggle noen båt. Kunne man ikke tatt en telefon til ham siden han åpenbart ikke kjente til denne seksukers regelen? Tollvesenet visste jo godt hvem han var.

Istedetfor å luske på hjørnet og telle dager.

En seilopplevelse langs norskekysten er forvandlet til et vondt minne.

Snakket om å gjøre det attraktivt for turister lyder hult.

Jeg setter fler og fler spørsmålstegn ved Tollvesenets ressursbruk overfor fritidsflåten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...