Jump to content

Hva slags kjøleveske skal Cummins QSD motorene ha?


Jan E.

Recommended Posts

Skal vinterkonservere saltvannsystemet i -09 motorene og i boken står det bruk Propylene glycol.

Hvorfor denne typen? Pga at den skylles rett ut i vannet og er mindre giftig mot naturen?

Propylene glycol utskiller vel også syre når det blir eksponert for luft, som er korrosivt???

Hvor finner jeg det eventuelt til en god pris?

Biltema, eller Jula har ikke.

 

Så et annet spørsmål:

Hva slags type bruker det lukkede systemet?

I boken står det kun:

Low silicate Mercruiser PN: 92-813054A2 or Fleetguard with DCA4, partnr: CC2825

Obtain localy

Tungvindt å kjøpe det gjennom Cummins forhandleren som er langt unna, og vet å ta seg betalt.

Men finner ikke hva som kan erstatte den, eneste jeg vet er at den er blå.

Regner med at den da er av Ethylene glycol typen? Men den finnes vel i en del versoner?

 

Ut fra googletreff på 92-813054A2 finner jeg linker som ikke virker til brunswickmarineemea.com (produsent)

Hvor deler av teksten kan sees på google sin side med:

Do not use propylene glycol antifreeze in the closed-cooling section of the ...

og:

Using propylene glycol antifreeze in the closed cooling system can damage ...

 

 

Can damage... hva da?

Og om det ikke skal brukes propylene basert i det lukkede. Hvorfor da bruke det på det åpne?

Andre legeringer i saltvannsdelen?

 

Edit: Edit av veske til væske gikk ikke nei...

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

glycol2.jpg

 

glycol1.jpg

 

 

Ta en runde til billigbutikkene og se på flaskene om det er propylen glykol, dersom det står propylen på flasken, kan den brukes i sjøvannskretsen.

Ettersom den uansett skal skylles ut til våren spiller kvaliteten liten rolle så lenge den ikke fryser, men propylen er ansett som nedbrytbart, noe etylen ikke er.

På motoren bør det brukes etylen glykol, noe de har på blant annet Biltema, kvaliteten får andre kommentere, da jeg ikke bruker Biltema frostvæske på mine motorer, og kjenner lite til den.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Når det gjelder sånn frostvæske som skal spyttes ut om snaue seks måneder, så hadde jeg brukt hva som helst. Vanlige frostvæsker inneholder korrosjonsinhibitorer, billige eller ikke. Et vanlig stort båtopplag tømmer vel ut en 3- til fire tusen liter av lite miljøvennlig frostvæske hver vår. I tillegg til det som blir sølt på bakken under konserveringsprosessen. Det kommer sikkert et forbud mot dette når myndighetene finner ut hva som foregår. Men så langt er det ikke engang forbud mot å spyle undervansskrogene uten oppsamlingstank.

Link to post

Hva slags type bruker det lukkede systemet?

I boken står det kun:

Low silicate Mercruiser PN: 92-813054A2 or Fleetguard with DCA4, partnr: CC2825

Obtain localy

Lav silikat frostvæske er den røde som ofte kalles longlife. Vanlig frostvæske kan skade aluminium, men jeg tror det er toppene man er mest redd for i den sammenheng...

Link to post

Får se en runde på BilXtra også om de har noe.

Men hva er det propylene glycol kan ødelegge i det lukkede systemet?

Regner med at du får begge typer med like lite silikater som hindrer tetting av vekslere.

 

Så grunnen til propylene glycol er utelukkende pga miljøet?

Mao bør en bruke ethylene glykol om en f.eks. har båten på land, og kan samle opp alt under inhibering/dehibering. Spesielt siden propylen glykol lettere kan danne syre.

Om båten ligger på vannet hele året er det samvittigheten som bør avgjøre hva en bruker?

Jara Wynja

Link to post

Lav silikat frostvæske er den røde som ofte kalles longlife. Vanlig frostvæske kan skade aluminium, men jeg tror det er toppene man er mest redd for i den sammenheng

Den røde frostvæsken (pink) er silikatfri.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Med fare for å komme med tidenes lengste sitat: http://www.bike.no/forum/thread.php?t=9969

 

"Hmm...det er tydeligvis en del forvirring ute å går her.

 

Jeg skal ikke påstå at jeg på noen måte er ekspert på området og skal heller ikke prøve å gi fasitsvar på spørsmålet (tror faktisk ikke det finnes noe fasitsvar på dette).

 

Men noen rimelig enkle fakta kan jo fremheves:

 

1. De fleste frostvæsker som benyttes i kjøretøy er basert på Etylenglykol (EG) eller Propylenglykol (PG), og additiver (tilsetningsstoffer)

 

2. Etylenglykol (EG) og Monoetylenglykol (MEG) er ett og samme stoffet, kun forskjellige navn på et av de mest vanlige industrikjemikaliene som lages

 

3. Både EG og PG blandes med vann før de benyttes (dette vet dere jo seff....) og laveste frysepunkt oppnås vanligvis en plass mellom 40% og 60% glykol i vann.

 

4. EG og PG har mye de samme egenskapene når de benyttes som kjølevæske, men siden EG er billigst er denne mest benyttet. EG er imidlertid ganske giftig, mens PG har lav giftighet. I utgangspunktet kan PG og EG blandes (fult blandbare, ikke noe farlig å gjøre det) men så er det med additivene da.....

 

5. Både EG og PG er i utgangspunktet fargeløse. Den tilsatte fargen på en frostvæske har i utgangspunktet ikke noe med egenskapene / typen å gjøre, hovedgrunnen for å tilsette farge er for at frostvæsken kan identifiseres som frostvæske og ikke vann eller andre fargeløse væsker.

 

So far so good....men ikke noe klokere ennå....

 

Med genuin interesse for å få klarhet i ting og fjerne forvirrende og motstridende utsagn har jeg tillatt meg å sjekke litt dypere i havet av informasjon som finnes der ute på, og vil gjerne få lov til å komme med litt oppklarende og/eller forvirrende informasjon for å gjøre det hele klarere og/eller mer forvirrende:

 

6. Det er tilsetningsstoffene som utgjør forskjellen på frostvæsker, og disse er også grunnen til at man skal være forsiktig med å blande forskjellige frostvæsker. Rene glykoler er gode anti-korrosjonsstoffer, men i blanding med vann gjør de heller liten nytte utenom å senke frysepunktet og heve kokepunktet for blandingen.

 

7. Tilsetningsstoffene benyttes bl.a. for å forbedre korrosjonshemmende egenskaper, for å redusere erosjon / slitasje i trange kjølekanaler og pumpehjul, og sikkert en hel del andre grunner.

 

8. Det viktige her er å følge bil/MC-produsentens spesifikasjon og/eller frostvæskeprodusentens spesifikasjon for bruksområdet. Aluminiumsmotorer og motorer med spesielle pumpehjul / impellere skal ha dertil egnet frostvæske.

 

9. Tradisjonell grønn frostvæske er glykol tilsatt alkaliske tilsetningsstoffer, f.eks. fosfater, borater og silkater. Tilsetningsstoffene, spesielt silikater, blir degradert over tid, og vil etter noen år miste de korrosjonshemmende egenskapene. Derfor skal denne frostvæsken byttes etter noen år. Grønn og noen røde frostvæsker har alkaliske tilsetningsstoffer. Grønn frostvæske fra Europa inneholder silikater, mens grønn frostvæske fra Japan inneholder ikke silikater. Japanske fabrikater har i senere tid byttet den grønne fargen til rød.

 

10. For å forbedre levetiden til frostvæsken har de produsenter lasert frostvæske med lengre levetid. Disse har tilsetningsstoffer basert på organiske syrer. Levetid på 5 år eller mer er mulig. Fargen på disse frostvæskene er ofte rød/rosa, oransje eller gul. Europeisk og amerikansk røde frostvæske er f.eks. basert på organiske syrer som tilsetningsstoff.

 

11. Forskjellige kjølevæsker med organiske syrer som korrosjonshemmer kan ikke nødvendigvis blandes. Det er også MEGET VIKTIG å ikke blande alkalisk frostvæske (grønn / Japansk rød) med de nyere væskene med organiske syrer, spesielt dersom den alkaliske væsken inneholder silikater. Dette vil føre til utfelling av salter (syre reagerer med base/alkali og former salter vet dere vel....). Utfellingen kan/vil føre til tetting av kjølesystemet.

 

12. Ikke alle motorer er kompatible med de nye moderne frostvæskene, da enkelte pakninger og materialer ikke tåler de nye tilsetningsstoffene

 

Ble egentlig ikke så veldig klok på dette men sitter igjen med følgende konklusjoner:

 

- Grønne, røde/rosa, blå, oransje og gule frostvæsker fra forskjellige fabrikater ikke nødvendigvis er like og ikke nødvendigvis blandbare.

 

- Følg fabrikkens spesifikasjon!! Og ikke tenk så mye på fargen.

 

- Ikke bland to forskjellige frostvæsker! Tøm og skyll systemet først når det byttes kjølevæsketype.

 

 

 

Tror jeg går og jekker en Hansa nå..Skål!

 

 

Vil til slutt dele en erfaring om hvor gale det kan gå dersom man slurver med bytte / valg av kjølevæske:

 

- I 2002 kjøpte jeg en ny "brukt" båt, en eldre 20-foter med Volvo Penta dieselmotor. Motoren er en 2.4-liters 4-sylindret jernklump på ca 400 kg med turbo og ladeluftkjøler, 150 hk veiveffekt. For de som ikke er kjent med båter kan jeg nevne at båtmotorer er designet for kontinuerlig drift ved 90 - 100% effektuttak, noe som selvfølgelig krever veldig mye av kjølesystemet. Spesifikt har motoren følgende konfigurasjon, som er ganske vanlig i båtverdenen:

 

- Blokk, eksosmanifold og turbo er kjølt med lukket kjølekrets (vann/glykol)

- Den lukkede kjølekretsen, oljekjøler, ladeluftkjøler samt eksosrør er kjølt med saltvann

 

Det er altså en eget lukket kjølekrets for motorblokk, tilsvarende bil/MC, men "radiatoren" er i dette tilfelle byttet ut med en sjøvann til vann/glykol varmeveksler.

 

Andre sesongen jeg hadde båten ble jeg klar over at jeg hadde gjort et dårlig kjøp. Flere diffuse oljelekkasjer samt problemer med oljetykket på tomgang når motor var driftsvarm. Etter litt research, målinger og diskusjon med "ekspertise" ble det klart at problemet skyltes enkelt og greit slitt motor med slitte sylinderforinger og slitte lager. Førstnevnte førte til for høy gasslekkasje fra sylinder til veivhus, som igjen førte til trykkoppbygging i veivhuset og at olje lekket ut "her og der".

 

Vinteren etter ble det renovering, med god hjelp av en bekjent som er lastebilmekanker. Det var da overraskelsen kom. På innsiden var sylinderforingene slitt som forventet. Men på utsiden (kjølevannsiden) hadde alle 4 sylinderforingene dype tæregroper, mange av dem flere cm2. Den dypeste var så dyp at vi annslo det til å være 0.5 - 1 mm igjen før det var hull tvers igjennom. Dvs maks en driftssesong til så hadde det vært hull mellom sylinder og kjølesystem, med påfølgende totalhavari.

 

Jeg snakket i ettertid med flere om dette, bl.a. Volvo-mekanikere og konklusjonen var ganske entydig: slurv med frostvæske, muligens feil frostvæske. Motoren skal ha grønn frostvæske, men første gang jeg skiftet selv var det definitivt blå væske på motoren. Om dette i seg selv var årsak vet jeg selvfølgelig ikke. Og saltvannsinntrenging er eliminert som årsak, kjølesystemet er potte tett også verifisert ved tryktesting av alle saltvannsvarmevekslerne ifm renoveringen.

 

Så etter dette fyller jeg ALTID den frostvæsken som er speifisert samt skifte hvert 2. år. Og jeg kjøper aldri noe fra samme ***holet mer!

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Egentlig er det vel ikke så vanskelig når det kommer til det lukkede kjølesystemet.

På min Jeep med VM-diesel har jeg fylt på følgende (etter gjennomskylling/kjøring med vann i flere omganger)en 50/50 blanding av:

 

1. Biltema batterivann, 4 liter kr 44,90. Som det står i innlegg #2 bør ikke vanlig tappevann brukes.

2. Biltema Longlife G30 etylenglykol, kr 49,90 pr kg.

 

Altså f.eks. kr 490,- for 16 liter(kg) ferdig longlife frostvæske 50/50.

 

Longlife G30 er en nitritt-, amin-, fosfat-, silikat- og boratfri kjølevæske, basert på etylenglykol. Må spes ut med vann før bruk.

Blandbar og kompatibel med andre silikatbaserte glykoler (som tilsvarer VW Standard TL774B eller C, Glykol G 48, Glykol Protect plus eller VW Coolant G 11).

Må ikke blandes med konvensjonelle glykoler.

 

Hva gir best korrosjonsbeskyttelse? 60% innblanding i vann? På flasken står det 1:1 (50%) blanding med vann.

På nettsiden står følgende om blandingsforhold:

-3°C: 10 %

-8°C: 20 %

-15°C: 30 %

-24°C: 40%

-35°C: 50 %

-51°C: 60 %

 

Denne er rosa, eller fiolett som det står i Databladet

 

36-1783_l.jpg

Stoler man ikke på biltema (som muligens er identisk med VAG sin G30) så man kan jo kjøpe Glycoshell SF eller Valvoline Maxlife http://www.valvoline.no/images/products/MaxLife%20Coolant%20AF.pdf

http://www.maxlife.no/maxside.aspx?nr=45

55_-288298443.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Amzoil har DENNE som er en propylenbasert glycol med 7 års levetid.... miljøvennlig og også for NOEN marinemotorer.

Den er gul.

 

Men:

"Propylene-glycol formulations do not meet Chrysler coolant specifications.

It’s overall effective temperature range is smaller than that of ethylene-glycol.

The freeze point of 50/50 propylene-glycol and water is -32°C (-26°F). 5°C higher than ethyleneglycol’s

freeze point.

The boiling point (protection against summer boil-over) of propylene-glycol is

125°C (257°F) at 96.5 kPa (14 psi), compared to 128°C (263°F) for ethylene-glycol. Use of propyleneglycol can result in boil-over or freeze-up in Chrysler

vehicles, which are designed for ethylene-glycol.

Propylene glycol also has poorer heat transfer characteristics than ethylene glycol.

This can increase cylinder head temperatures under certain conditions."

 

Gjelder bl.a. for Chrysler biler med VM-diesel (som produserer basismotoren for cummins/mercruiser diesel).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Da har jeg vært innom Torshov, Bilxtra, Biltema, 7 bensinstasjoner, Meca, samt litt andre steder. Alt er basert på ethylene.

Ringte også en Mercruiser verksted, og de hadde den originale Mercruiser vesken. Kun 495kr + moms for 4L ferdigblandet :crazy:

Men fikk beskjed om at de pleide å bruke noe fra Volvo som var billigere. Men han viste ikke hva den var basert på, bare at den var lav på silikater .

 

Men på en av båtrekvisitabutikkene hadde de frostveske for å helle i drikkevannsystemet. Basert på propylene, og helt uten skadelige stoffer som silikater, silikoner, og nå hva alt heter. Beregnet for å være helt nøytral for alle metaller og pakknings stoffer, med rust og korrosjon inhibitorer. Prisen var også marginalt dyrere en vanlig ethyleneglykol. Så da blir jeg å bruke det.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Er det en pris du vet er listepris for en dunk, eller et sted de selger det for den prisen?

 

Ringte de opp igjen nå. Og fikk plutselig en pris på 432+moms for dunken (Som viste seg å være 5L, ikke 4 som de først sa)

Han kunne bekrefte at de kom 2 i esken, men prisen var fortsatt det oppgitte for 1 dunk.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...