Slyboy Startet 21.November.2010 Link til dette innlegget Startet 21.November.2010 Jeg har problemer med å få startet mine to Volvo Penta D3 200 når tempen kommer under +5 grader. Motorene er helt ny og kjørt ca 80 timer. Jeg finner ingen plass i manualen at det skal være noe slags form for gløding på motorene før start. Er dette korrekt? Hvis noen har erfaring med dette hadde det vært flott om dere kunne deres erfaringer med meg. På forhånd takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 er det ikkje ofte gløding på tenninga? Altså når du vrir nøkkelen, er det 2 eller 3 hakk før motoren starter? Et av hakka er mulig glødinga Sitér dette innlegget Link to post
Slyboy Svart 21.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 Har prøvd dette uten at det ble noe bedre. Hvor lenge skal man gløde den? Jeg holdt den sikkert inne i 15-20 sekuder. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 burde holde det. Kommer nok en som har mere peiling på motoren en e har og gir deg et svar :) Velkommen til Baatplassen foresten :) Sitér dette innlegget Link to post
Slyboy Svart 21.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 Takk takk :) Mye nyttig information å få her :) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 ligger verksted manual i doc arkivet. last ned og les. Sitér dette innlegget Link to post
Slyboy Svart 21.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 Fant den ikke. Har du en link til denne siden? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 Link Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Capitaine Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 (redigert) Slyboy, om du har sjekket selvsagte ting som at det er nok og rent drivstoff på tanken(-e) uten vann og at batterispenning, brennoljetrykk og dieselfilter, både for- og finfilter, er i orden, og at heller ingen alarmer går eller ligger inne i systemet, ville jeg tatt kontakt med forhandler. Sjekk også at det ikke er kommet luft i dieselsystemet. Men om jeg forstår deg rett, oppstår startproblemene bare når lufttemperaturen kommer under + 5 grader Celsius. Dette kan likevel være litt vanskelig å etterprøve nå vinterstid da temperaturen sjelden kommer over + 5 grader Celsius, unntatt når motorene er varme etter bruk eller om luften i motorrommet varmes opp før start. En bekjent av meg hadde startproblemer med en CumminsMercruiserDiesel med commonrail når lufttemperaturen falt der årsaken var at den elektroniske motorstyringsenheten var programmert for "middelhavstemperaturer". Etter ny programmering for "skandinaviske temperaturer" forsvant problemet. Sjekk dette for dine motorer også om problemet vedvarer. Redigert 21.November.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 Velkommen ombord på Baatplassen Jeg antar at grunnkonstruksjonen her er den samme som i D5 motorene til Volvo biler. Da er det automatisk gløding ved start. Går da noen sekunder fra man gir startsignalet til motoren starter. Så virker det som om den fortsetter å gløde noen sekunder til. Batterispenning vil jeg tro er viktig. Også anbefales det at du følger normal startprosedyre. Du har vel full EVC på din med elektronisk gass - da er det jo bare å vri nøkkelen til start og så holde der til motoren starter. Lav spenning på batteriet vil du se i EVC instrumentet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 De manualene som ligger i arkivet for D3 190 er ikke samme motor som du har. Du har vel den nye serien med D3 der det er full EVC styring Sitér dette innlegget Link to post
Slyboy Svart 21.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 Men om jeg forstår deg rett, oppstår startproblemene bare når lufttemperaturen kommer under + 5 grader Celsius. Dette kan likevel være litt vanskelig å etterprøve nå vinterstid da temperaturen sjelden kommer over + 5 grader Celsius, unntatt når motorene er varme etter bruk eller om luften i motorrommet varmes opp før start. Har ingen problemer med å få den til å starte når motoren først er kommet igang. Jeg kan stoppe den etter 10 sekunder og da starter den momentant. Båten skal inn til forhandler nå over jul. Der er diverse andre ting som skal gjøres så da blir det vel sjekket. Velkommen ombord på Baatplassen Jeg antar at grunnkonstruksjonen her er den samme som i D5 motorene til Volvo biler. Da er det automatisk gløding ved start. Går da noen sekunder fra man gir startsignalet til motoren starter. Så virker det som om den fortsetter å gløde noen sekunder til. Batterispenning vil jeg tro er viktig. Også anbefales det at du følger normal startprosedyre. Du har vel full EVC på din med elektronisk gass - da er det jo bare å vri nøkkelen til start og så holde der til motoren starter. Lav spenning på batteriet vil du se i EVC instrumentet ditt. Batteriene er fullt oppladet, så det er ikke der problemet ligger. Takk for tilbakemeldingen alle sammen :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.