Jump to content

Kaldstartproblemer på Volvo Penta D3 200, 2010 modell.

Slyboy

Recommended Posts

Jeg har problemer med å få startet mine to Volvo Penta D3 200 når tempen kommer under +5 grader.

Motorene er helt ny og kjørt ca 80 timer.

Jeg finner ingen plass i manualen at det skal være noe slags form for gløding på motorene før start. Er dette korrekt?

Hvis noen har erfaring med dette hadde det vært flott om dere kunne deres erfaringer med meg.

På forhånd takk :)

Slyboy, om du har sjekket selvsagte ting som at det er nok og rent drivstoff på tanken(-e) uten vann og at batterispenning, brennoljetrykk og dieselfilter, både for- og finfilter, er i orden, og at heller ingen alarmer går eller ligger inne i systemet, ville jeg tatt kontakt med forhandler. Sjekk også at det ikke er kommet luft i dieselsystemet.

Men om jeg forstår deg rett, oppstår startproblemene bare når lufttemperaturen kommer under + 5 grader Celsius. Dette kan likevel være litt vanskelig å etterprøve nå vinterstid da temperaturen sjelden kommer over + 5 grader Celsius, unntatt når motorene er varme etter bruk eller om luften i motorrommet varmes opp før start.

En bekjent av meg hadde startproblemer med en CumminsMercruiserDiesel med commonrail når lufttemperaturen falt der årsaken var at den elektroniske motorstyringsenheten var programmert for "middelhavstemperaturer". Etter ny programmering for "skandinaviske temperaturer" forsvant problemet. Sjekk dette for dine motorer også om problemet vedvarer.

Redigert av Capitaine (see edit history)

Velkommen ombord på Baatplassen :smiley:

Jeg antar at grunnkonstruksjonen her er den samme som i D5 motorene til Volvo biler. Da er det automatisk gløding ved start. Går da noen sekunder fra man gir startsignalet til motoren starter. Så virker det som om den fortsetter å gløde noen sekunder til.

Batterispenning vil jeg tro er viktig. Også anbefales det at du følger normal startprosedyre. Du har vel full EVC på din med elektronisk gass - da er det jo bare å vri nøkkelen til start og så holde der til motoren starter. Lav spenning på batteriet vil du se i EVC instrumentet ditt.

Men om jeg forstår deg rett, oppstår startproblemene bare når lufttemperaturen kommer under + 5 grader Celsius. Dette kan likevel være litt vanskelig å etterprøve nå vinterstid da temperaturen sjelden kommer over + 5 grader Celsius, unntatt når motorene er varme etter bruk eller om luften i motorrommet varmes opp før start.

Har ingen problemer med å få den til å starte når motoren først er kommet igang. Jeg kan stoppe den etter 10 sekunder og da starter den momentant. Båten skal inn til forhandler nå over jul. Der er diverse andre ting som skal gjøres så da blir det vel sjekket.

Velkommen ombord på Baatplassen :smiley:

Jeg antar at grunnkonstruksjonen her er den samme som i D5 motorene til Volvo biler. Da er det automatisk gløding ved start. Går da noen sekunder fra man gir startsignalet til motoren starter. Så virker det som om den fortsetter å gløde noen sekunder til.

Batterispenning vil jeg tro er viktig. Også anbefales det at du følger normal startprosedyre. Du har vel full EVC på din med elektronisk gass - da er det jo bare å vri nøkkelen til start og så holde der til motoren starter. Lav spenning på batteriet vil du se i EVC instrumentet ditt.

Batteriene er fullt oppladet, så det er ikke der problemet ligger.

Takk for tilbakemeldingen alle sammen :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...