Jump to content

Forskrift om passasjerbåter som fører 12 eller færre

jensemann2

Recommended Posts

Hvor finner jeg hele forskriften? Jeg finner bare forskrift om endring av forskrift. Vanligvis står det "Forskriften lytder etter dette:" også kommer hele regelverket. Men fant kun endringene på lovdata. Noen som kan hjelpe?

Et spørsmål til, tidligere var det slik at dersom en drev kursvirksomhet/undervisning ombord kunne en omgås regelverket for passasjersertifikat. Er det slik fortsatt? Regner med at dette gjelder ved flere enn 12 pax?

.....Et spørsmål til, tidligere var det slik at dersom en drev kursvirksomhet/undervisning ombord kunne en omgås regelverket for passasjersertifikat. Er det slik fortsatt?

Formuleringen "omgå regelverket" høres jo litt luguber ut og handlinger som er gjort for å "omgå regelverket" er vel i utgangspunktet litt befengt?

Men forholdet er at skoleskip, på nærmere gitte betingelser, ikke fører "passasjerer", men "last". Dvs de som tar turen som en del av en utdannelse i utgangspunktet ikke telles som passasjerer. Men dette er et difust område og du kan f.eks møtes med krav om at deltagerne da skal ha legeattest for sjømenn og eventuelt sikkerhetsopplæring . . . .

Regner med at dette gjelder ved flere enn 12 pax?

Grensen på 12 kom ifølge det som jeg kjenner til som en konsekvens av Titanics forlis. Det er nemlig slik at inntil 12 så er det strengt tatt ikke et "passasjerskip" med "passasjersertifikat", men oftest et lasteskip som har anledning til å føre inntil 12 pax. Dette gis for begrenset tid, oftest 1 år om gangen og i utgangspunktet innenfor hvert av SDs stasjonsområder.

Uansett så er du her inne på et område hvor det foregår mangt og meget, men hvor SD har gående en oppryddingsprosess. Den forskriften som du nevner er en god begynnelse og jeg merker i mitt daglige virke at ganske mange som driver med "havrafting", "sightseeing", "events", osv har fått kravet om minimum D5L i hodet som et tonn med stein :smash::smash:

Med vennlig hilsen POSEIDON

En egen forskrift om drift av passasjerfartøy som fører 12 passasjerer eller færre kom blant annet fordi det i praksis er umulig å tilfredsstille de kravene som vanligvis stilles til passasjerfartøy i de små båtene som ofte brukes i disse sammenhengene.

Samtidig ønsket man selvsagt å rydde litt opp en til dels uregulert bransje.

mvh Knut Erik

EPrøvde å lete på nettet men fant ikke svar på følgende: Er det noen lov som sier at et kondemnert/strukturert fiskefartøy ikke kan brukes til ervervsmessig trafikk? les: Passasjertrafikk med færre enn 12 pax?

Hvis fartøyet er tatt ut av fiskeri via en strukturerings- eller kondemneringsordning så vil det vanligvis stå i dokumentet fra fiskeridirektoratet at det ikke kan benyttes i fiske. Men siden "havfiske" med turister er en meget attraktiv beskjeftigelse for en del av disse fartøyene er denne bestemmelsen en alvorlig hemsko.

Fra Norsk Forening for Fartøyvernhar vi flere ganger forsøkt å finne en ordning slik at det skulle være mulig å dra på fisketur med noen turister med disse strukturerte fartøyene, men det virker som om holdningen i direktoratet er meget steil på dette punktet.

Hvis man blir tatt med fisk eller fiskeredskaper ombord i disse fartøyene så vil det, satt på spissen, kunne gi alvorlige konsekvenser :headbang::headbang:

ok. jeg trodde det var kun yrkesfiske som ikke var lov. Hadde vært interessant å få mere info om dette lovverket og hva som er praksisen. Har jo sett masse slike skøyter gå med fisketurister, og jeg vil vel tro de fleste er i samme situasjon med strukturering.

Er det noen lov som sier at et kondemnert/strukturert fiskefartøy...

Om det er nevnt i lov vet jeg ikke, men kondemnerte fiskefartøy skal vel akkurat det, kondemneres.

Frivillige organisasjoner kan likevel søke om å få overta/bevare slike båter, men må vel forplikte seg til at de ikke tilbakeføres til næring etc

Pisen blir jo deretter, så man kan få riktig bra båter til gi bort pris.

Dersom man tar i bruk en slik båt i næring, så er det vel et brudd med forutsetningene for overtakelse av båten, eller?

De som disponerer disse fartøyene er jo ikke nødt til å gå i butikken for å få seg kokfisk. Skulle tro at det er ok å ha fiskestenger m.m. ombord. Er vel også avhengig av hva slags fiske fartøyet hadde på sin kvote.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

sendte mail til sjøfartsdir ang dette nå, så da er det bare å vente(og vente... og vente) på svar. ...........

Håper du deler svaret med oss, da jeg sitter med samme problemstilling selv.

Forskriften sier etter hva jeg klarer å lese meg til, klart og tydelig at det fra 1.1.2011 er fritt fram for passasjertrafikk med inntil 12 passasjerer, så lenge dette skjer utenfor definisjonen "næringsvirksomhet". Hvis man legger momsreglene til grunn, hvilket er en av flere mulige rettesnorer, vil det da si at så lenge omsetningen er under hhv 50 000 for privatpersoner og 140 000 for frivillige organisasjoner, er det fritt fram.

Dette mener jeg er den åpenbare tolkningen av de regler som i dag foreligger. Samtidig nekter jeg å tro at det er meningen at det skal være slik, så enten overser jeg noe, ellers så kommer det snart en "presisering" fra sjøfartsdirektoratet som slår ihjel det lille håpet eiere av strukturbåter måtte ha til å tjene litt til diesel og vedlikehold uten å bruke hundretusener på byråkrati.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

sitat:

Forskriften gjelder ikke for:

a) tenderfartøy tilhørende passasjerskip med gyldig sertifikat

b) beredskapsfartøy når det benyttes til utrykning

c) fartøy som ikke drives i næringsvirksomhet.

Altså er det fritt fram å tjene så mye penger man bare vil, men om det stiller seg annerledes med strukturbåter det er jeg ikke sikker på ennå.

Det er hvertfall slik jeg tolker det som står der. Du har oversett "gjelder ikke for fartøy som ikke drives i næringsvirksomhet"

Jeg ser derfor ikke noe problem med at en privatperson med lystbåt tar med seg 12 rike forretningsfolk på tur med båten sin hver dag hele året og tar så mye betaling han bare orker, så lenge det er i henhold til forskriften med tanke på fartsområde, samband og redningsutstyr mm.

Redigert av jensemann2 (see edit history)

......Jeg ser derfor ikke noe problem med at en privatperson med lystbåt tar med seg 12 rike forretningsfolk på tur med båten sin hver dag hele året og tar så mye betaling han bare orker, .....

Der føler jeg meg overbevist om at fylkesskattesjefen vil ha en helt annen oppfatning :giggle::giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...