jensemann2 Startet 21.November.2010 Link til dette innlegget Startet 21.November.2010 Hvor finner jeg hele forskriften? Jeg finner bare forskrift om endring av forskrift. Vanligvis står det "Forskriften lytder etter dette:" også kommer hele regelverket. Men fant kun endringene på lovdata. Noen som kan hjelpe? Et spørsmål til, tidligere var det slik at dersom en drev kursvirksomhet/undervisning ombord kunne en omgås regelverket for passasjersertifikat. Er det slik fortsatt? Regner med at dette gjelder ved flere enn 12 pax? Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/for/ff-20091124-1400.html Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Poseidon Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 jensemann2 skrev On 21.11.2010 at 10.38: .....Et spørsmål til, tidligere var det slik at dersom en drev kursvirksomhet/undervisning ombord kunne en omgås regelverket for passasjersertifikat. Er det slik fortsatt? Formuleringen "omgå regelverket" høres jo litt luguber ut og handlinger som er gjort for å "omgå regelverket" er vel i utgangspunktet litt befengt? Men forholdet er at skoleskip, på nærmere gitte betingelser, ikke fører "passasjerer", men "last". Dvs de som tar turen som en del av en utdannelse i utgangspunktet ikke telles som passasjerer. Men dette er et difust område og du kan f.eks møtes med krav om at deltagerne da skal ha legeattest for sjømenn og eventuelt sikkerhetsopplæring . . . . Sitat Regner med at dette gjelder ved flere enn 12 pax? Grensen på 12 kom ifølge det som jeg kjenner til som en konsekvens av Titanics forlis. Det er nemlig slik at inntil 12 så er det strengt tatt ikke et "passasjerskip" med "passasjersertifikat", men oftest et lasteskip som har anledning til å føre inntil 12 pax. Dette gis for begrenset tid, oftest 1 år om gangen og i utgangspunktet innenfor hvert av SDs stasjonsområder. Uansett så er du her inne på et område hvor det foregår mangt og meget, men hvor SD har gående en oppryddingsprosess. Den forskriften som du nevner er en god begynnelse og jeg merker i mitt daglige virke at ganske mange som driver med "havrafting", "sightseeing", "events", osv har fått kravet om minimum D5L i hodet som et tonn med stein Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jensemann2 Svart 21.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 Det jeg tenker på er at vi har en 65 fots skøyte (lystbåtregistrert) som har gjennomgått store oppgraderinger for tiden. Vil det være vanskelig å drive ervervsmessig passasjertrafikk (f.eks fiskere/dykkere ol.) dersom pax antallet er under 12? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 21.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 EPrøvde å lete på nettet men fant ikke svar på følgende: Er det noen lov som sier at et kondemnert/strukturert fiskefartøy ikke kan brukes til ervervsmessig trafikk? les: Passasjertrafikk med færre enn 12 pax? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 En egen forskrift om drift av passasjerfartøy som fører 12 passasjerer eller færre kom blant annet fordi det i praksis er umulig å tilfredsstille de kravene som vanligvis stilles til passasjerfartøy i de små båtene som ofte brukes i disse sammenhengene. Samtidig ønsket man selvsagt å rydde litt opp en til dels uregulert bransje. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
jensemann2 Svart 21.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 (redigert) Det står ikke noe om besiktigelse av båten, hvordan er det egentlig? Jeg leste et sted at dispensasjon for begrenset passasjerbefordring ikke gis til båter over 15 meter? Stemmer det? Må alle båter over 15 meter, fritidsbåt eller ikke, ha full passasjersertifisering? Redigert 21.November.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 sendte mail til sjøfartsdir ang dette nå, så da er det bare å vente(og vente... og vente) på svar. ........... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 jensemann2 skrev On 21.11.2010 at 16.34: EPrøvde å lete på nettet men fant ikke svar på følgende: Er det noen lov som sier at et kondemnert/strukturert fiskefartøy ikke kan brukes til ervervsmessig trafikk? les: Passasjertrafikk med færre enn 12 pax? Hvis fartøyet er tatt ut av fiskeri via en strukturerings- eller kondemneringsordning så vil det vanligvis stå i dokumentet fra fiskeridirektoratet at det ikke kan benyttes i fiske. Men siden "havfiske" med turister er en meget attraktiv beskjeftigelse for en del av disse fartøyene er denne bestemmelsen en alvorlig hemsko. Fra Norsk Forening for Fartøyvernhar vi flere ganger forsøkt å finne en ordning slik at det skulle være mulig å dra på fisketur med noen turister med disse strukturerte fartøyene, men det virker som om holdningen i direktoratet er meget steil på dette punktet. Hvis man blir tatt med fisk eller fiskeredskaper ombord i disse fartøyene så vil det, satt på spissen, kunne gi alvorlige konsekvenser Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jensemann2 Svart 22.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 ok. jeg trodde det var kun yrkesfiske som ikke var lov. Hadde vært interessant å få mere info om dette lovverket og hva som er praksisen. Har jo sett masse slike skøyter gå med fisketurister, og jeg vil vel tro de fleste er i samme situasjon med strukturering. Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 jensemann2 skrev On 21.11.2010 at 16.34: Er det noen lov som sier at et kondemnert/strukturert fiskefartøy... Om det er nevnt i lov vet jeg ikke, men kondemnerte fiskefartøy skal vel akkurat det, kondemneres. Frivillige organisasjoner kan likevel søke om å få overta/bevare slike båter, men må vel forplikte seg til at de ikke tilbakeføres til næring etc Pisen blir jo deretter, så man kan få riktig bra båter til gi bort pris. Dersom man tar i bruk en slik båt i næring, så er det vel et brudd med forutsetningene for overtakelse av båten, eller? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 Å ta dem i bruk for næring må da være lov? Eller skal man ikke kunne få inn penger til båten? Det er fiske som ikker er lov da isåfall. Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 Tør ikke påstå hva ordlyden i avtalen sier... Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 dette vet sikkert Poseidon=? Ordlyden er hvertfall forbud mot levering av fangst mot betaling. Men om det er flere regler vet jeg ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 De som disponerer disse fartøyene er jo ikke nødt til å gå i butikken for å få seg kokfisk. Skulle tro at det er ok å ha fiskestenger m.m. ombord. Er vel også avhengig av hva slags fiske fartøyet hadde på sin kvote. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Poseidon Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 jensemann2 skrev On 22.11.2010 at 11.01: dette vet sikkert Poseidon=? Jeg har sendt deg en IM. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
emilskj Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 jensemann2 skrev On 22.11.2010 at 10.11: sendte mail til sjøfartsdir ang dette nå, så da er det bare å vente(og vente... og vente) på svar. ........... Håper du deler svaret med oss, da jeg sitter med samme problemstilling selv. Forskriften sier etter hva jeg klarer å lese meg til, klart og tydelig at det fra 1.1.2011 er fritt fram for passasjertrafikk med inntil 12 passasjerer, så lenge dette skjer utenfor definisjonen "næringsvirksomhet". Hvis man legger momsreglene til grunn, hvilket er en av flere mulige rettesnorer, vil det da si at så lenge omsetningen er under hhv 50 000 for privatpersoner og 140 000 for frivillige organisasjoner, er det fritt fram. Dette mener jeg er den åpenbare tolkningen av de regler som i dag foreligger. Samtidig nekter jeg å tro at det er meningen at det skal være slik, så enten overser jeg noe, ellers så kommer det snart en "presisering" fra sjøfartsdirektoratet som slår ihjel det lille håpet eiere av strukturbåter måtte ha til å tjene litt til diesel og vedlikehold uten å bruke hundretusener på byråkrati. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
jensemann2 Svart 22.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 (redigert) sitat: Forskriften gjelder ikke for: a) tenderfartøy tilhørende passasjerskip med gyldig sertifikat b) beredskapsfartøy når det benyttes til utrykning c) fartøy som ikke drives i næringsvirksomhet. Altså er det fritt fram å tjene så mye penger man bare vil, men om det stiller seg annerledes med strukturbåter det er jeg ikke sikker på ennå. Det er hvertfall slik jeg tolker det som står der. Du har oversett "gjelder ikke for fartøy som ikke drives i næringsvirksomhet" Jeg ser derfor ikke noe problem med at en privatperson med lystbåt tar med seg 12 rike forretningsfolk på tur med båten sin hver dag hele året og tar så mye betaling han bare orker, så lenge det er i henhold til forskriften med tanke på fartsområde, samband og redningsutstyr mm. Redigert 22.November.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 jensemann2 skrev On 22.11.2010 at 15.04: ......Jeg ser derfor ikke noe problem med at en privatperson med lystbåt tar med seg 12 rike forretningsfolk på tur med båten sin hver dag hele året og tar så mye betaling han bare orker, ..... Der føler jeg meg overbevist om at fylkesskattesjefen vil ha en helt annen oppfatning Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jensemann2 Svart 22.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 Hvorfor det? Så lenge man har et enkeltmannsforetak og betaler den skatten man skal? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 jensemann2 skrev On 22.11.2010 at 15.29: Hvorfor det? Så lenge man har et enkeltmannsforetak og betaler den skatten man skal? Ja, men da er det næring og moms og hele pakken . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jensemann2 Svart 22.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 ja det er forsåvidt greit. Tanken min var å ta oppdrag med strukturert skøyte og drive såpass mye at man hadde til drift og oppgraderinger/vedlikehold samt kunne ta ut en grei lønn til seg selv og mannskap. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 Best å være helt sikker på egen lovfortolkning. § 11 Straff : "På samme måte straffes forsøk . . . " http://www.innovasjonnorge.no/upload/kondemn-forskrift.pdf Mot the Establishment kjemper selv gudene oftest forgjeves Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.