Jump to content

Kan de veraa så stor forskjel mellom diesel og bensin?

solnedgang

Recommended Posts

Ifølge brosjyrene til bakken motor er det 150 tusen i forskjel mellom 200 hk bensin og diesel eg lurer på om eg har lest feil de er snakk om mercruiser.Blir ikkje klok på kva som er best av diesel og bensin ser man vekk ifra drivstoffkostnaden kva er lettest og vedlikeholda og hvem har billigeste delepris.

Dersom man ser vekk ifra drivstoffkostnaden er det ikke noe tvil om at bensin er billigere i innkjøp av motor, vedlikehold og deler.

Derimot holder gjerne en dieselmotor lenger, har lengre intervaller før større komponenter i motoren må skiftes osv. slik at regnestykket blir litt vanskeligere.

Dersom man ser til land der hvor prisen på diesel og bensin har vært tilnærmet lik over mange år(som USA) er bensinmotorer overrepresentert, mens i for eksempel Norge er det svært mange dieselmotorer i forhold til de fleste andre land.

Mercruiser bygger sine bensinmotorer stort sett på GM's 4, 6 og 8 sylindrede motorer, hvor det meste av deler som ikke er spesielt laget for Mercruiser koster omtrent en tiendel av tilsvarende deler til for eksempel en VP D6 motor.

Hva man velger er opp til den enkelte, og for de fleste er nok drivstoffkostnadene en stor del av motivasjonen for å gå for en dieselmotor, og dersom man tar bort den faktoren ville i hvert fall jeg gått for bensin hver eneste gang, men nå er jeg generelt mer begeistret for bensin motorer enn diesel, mens mange båtfolk er omtrent født og oppvokst med diesel slik at det er ett naturlig valg for de.

Bensin er sjølvsagt best forutsatt noenlunde normalt bruksmønster og ikkje altfor stor båt. Altfor mange kjøper diesel fordi de tror de sparer men eg er 100% sikker på at for de fleste vil aldri linjene møtes i grafen. slik de faktisk ikkje sparer èi krone men heller tvert imot. Det er da de alternative argumentene kommer opp som de gamle vandrer-skrekkhistoriene med brann osv... du kan regne med et meirforbruk av drivstoff på 15-30 % med bensinmotor. og det kan være trassig å få tanket opp uten å måtte bære om en er på langtur. Ellers bare positivt. Du kan kjøre heile sommeren for bare rentene du sparer på mellomlegget og den lavere serviceprisen. En slik motor er som du allerede har oppdaget svært rimelig sammenlignet med en diesel. Du vil få en så rolig motorgange som det knapt merkes den går. Vesentlig lavere vedlikeholdskostnader og deler til en brøkdel av prisen.

Mitt bruk kommer kun til å bli kjøring på fine solskinnsdager det har fra før vert bensin i båten 300 hk med v-gir så alternativet mellom ny bensin kontra eldre diesel til samme pris trur eg eg går for ein 4.3 liter mercruiser seacore ferskvannkjølt da har eg iallefall ei ny maskin her er tre pumper ved sjøen med bensin ca 6 til 12 mil vekke.

Har selv en Fairline 31 targa med 2 350 V8ere, men 4 ports gassere, ca 270hk pr motor.

Dette er en båt på 5 tonn med fulle tanker.

På sommercruising i 6 knop, ca 1200rpm. Bruker de ca 15 liter i timen. I plan ca 20 knop, ca 50 liter i timen.

Full gass vet jeg ikke, det er også uintresant. Tipper ca 200 liter + i timen.

Motorene er 2008 modeller, justert i benk. Hjemmemariniserte, ca 40,000 kr pr motor.

Tillsvarende diesel motor, minimum 350,000 pr motor. Og disse går ikke gratis de heller.

Jeg er også mye på den svenske vestkysten, der finns det ikke avgiftsfri diesel. Diesel og bensin=lik pris.

Eneste grunn til å kjøpe diesel er når du skal selge båten. Pga att norsker er livredde for bensin, for de tror 200 liter i timen

hele tiden.

En V8 er også verdens letteste motor å skru på, og har verdens billigste delepris.

Du får en helt ny 350, for prisen på en storservice på en Volvo diesel.

• 4 uker senere...

Om båten ikke er veldig stor, vil du nokk økonomisk komme best ut av det med bensin. Og støymessig er den jo også mye bedre. Så jeg ville helt klart anbefale bensin motor (om jeg skulle blitt begravet i den). Men så skal du selge den, og ingen vil da ha den. Så spørsmålet er etter min mening veldig enkelt. Du kjøper det alle andre vil ha, ikke det du objektivt mener er best. Du skal på et tidspungt selge båten din og da vil du få mye mere for båten med disel motor. (om båten ikke er under 22 fot.) Det du får igjen vil erfaringsmessig være mye mere en differansen ved nykjøpet. (igjen om båten har en viss størrelse).

Jeg bare digger dieselmotorer, på et dypt følesesmessig og irasjonelt plan. Jeg tilbragte store deler av oppveksten i seilbåt (i snitt litt over en måned i året fra jeg ble født til jeg var 18), og har således sovnet utallige netter noen få meter fra en MD11 på rolig marsj. Det var lyden av trygghet for meg, der jeg lå pakket inn i dyner og tepper mens mamma og pappa tok seg av båten. Litt som man innstinktivt kan forbinde lyder eller musikk man har hørt gjennom svangerskapet med trygghet, er lyden av nettop den motoren helt spesiell for meg, og får meg til å slappe av nesten som et rusmiddel.

Det er kanskje en smule av sannhet i det jeg sier om at jeg kjøpte Nemi da selgeren fyrte opp Detroiten. Lyden av en sekssylindret totakt-diesel på sakte tomgang rørte ved en nerve i hjerteroten min som få andre ting kan komme i nærheten av. Jeg holdt på å kjøpe en håpløs brønnbåt på 79 BRT en gang, bare fordi det satt en Wichmann AS4 i den, men jeg tok heldigvis til fornuften. Lyden av den store Fiat-åtteren i Nemi er som honning i mine ører, men den blir desverre druknet ut i de styggeligste propellvibrasjoner :-(

Når alt det er sagt, er det soleklart at bensinmotorer lønner seg for gjennomsnittskjøperen i et OCA-perspektiv. Vi kjører simpelthen aldri så mye at det lønner seg, og særlig ved kjøp av ny båt er tapet betydelig. I et LCA-perspektiv er det enda verre, siden de fleste fritidsbåtmotorer står seg i hjel med skammelig få timer på telleren. Hvis du derimot ikke er noen gjennomsnittsbruker, men kjører eksremt mange timer i året, blir historien en annen.

P.S: OCA = Helhetlig kostnadsvurdering fra kjøp til salg. LCA = Ditto fra produksjon til skroting.

Når alt det er sagt, er det soleklart at bensinmotorer lønner seg for gjennomsnittskjøperen i et OCA-perspektiv. Vi kjører simpelthen aldri så mye at det lønner seg, og særlig ved kjøp av ny båt er tapet betydelig. I et LCA-perspektiv er det enda verre, siden de fleste fritidsbåtmotorer står seg i hjel med skammelig få timer på telleren. Hvis du derimot ikke er noen gjennomsnittsbruker, men kjører eksremt mange timer i året, blir historien en annen.

P.S: OCA = Helhetlig kostnadsvurdering fra kjøp til salg. LCA = Ditto fra produksjon til skroting.

Her ser du jo helt bort i fra at båten skal selges igjen, og "ingen" (av urasjoneller grunner ja) vil ha bensin innenbordsmotor.

Her ser du jo helt bort i fra at båten skal selges igjen, og "ingen" (av urasjoneller grunner ja) vil ha bensin innenbordsmotor.

Det at dieselmotorer er overvurdert i bruktmarkedet forskyver regnestykket noe, men ikke nok til å oppveie det økte verditapet med økt investering. Man må også regne med den økte risikoen forbundet med reparasjoner hvis man kjøper brukt, og at dieselmotorer jevnt over er dyrere å reparere. Ved kjøp av ny båt, er som sagt regnestykket krystallklart, siden avskrivningen er så stor de første årene.

Denne vurderingen har jeg fattet på bakgrunn av egne observasjoner mens jeg har jobbet med båt, men det er jo et relativt snevert utvalg. Hvis noen har tilgang til en mer representativ statistikk, er jeg ytterst interessert. Det har stått litt om det i båtpressen, men ikke noe mer konkret enn "Case studies" slik som mine egne.

Det at dieselmotorer er overvurdert i bruktmarkedet forskyver regnestykket noe, men ikke nok til å oppveie det økte verditapet med økt investering. Man må også regne med den økte risikoen forbundet med reparasjoner hvis man kjøper brukt, og at dieselmotorer jevnt over er dyrere å reparere. Ved kjøp av ny båt, er som sagt regnestykket krystallklart, siden avskrivningen er så stor de første årene.

Denne vurderingen har jeg fattet på bakgrunn av egne observasjoner mens jeg har jobbet med båt, men det er jo et relativt snevert utvalg. Hvis noen har tilgang til en mer representativ statistikk, er jeg ytterst interessert. Det har stått litt om det i båtpressen, men ikke noe mer konkret enn "Case studies" slik som mine egne.

Jeg er ikke enig, min erfaring er at bensin innenbords er mye vanskeligere å selge, og avskrivningen blir så mye høyere på denne en på disel. (Jeg snakker nå om nykjøp. Brukt kan være helt anderledes, da du vil kunne gjøre veldig gode kjøp.)

...

Du har jo solgt litt flere båter enn meg, for å si det sånn, så du sitter vel på den litt mer utførlige statistikken jeg etterlyste. Det du sier om verditap tar jeg til eterretning, men når du beskriver båter med innenbords bensin som tungsolgte, er du sikker på at du ikke bare beklager deg over at du blir prutet i hjel på nye båter?

Det skulle vært artig å fått Alf sin input på dette. Jeg har et solid inntrykk av at det i alle fall er enklere å selge en bensinmotor hvis vi snakker ny motor i brukt båt.

~Henning

Et annet moment som jeg ser som viktig i båt er at jeg regner diesel som et tryggere drivstoff enn bensin.

Er det ikke også slik at en dieselmotor har lengre livslengde og lengre serviceintervaller enn bensinmotor, eller hører dette fortiden til? Dette ville i så fall ha betydning for verdien ved bruktkjøp.

For meg er det kun et moment for å velge bensinmotor til båt...billigere i anskaffelse...

er det ikke noe tvil om at bensin er billigere i innkjøp av motor, vedlikehold og deler.

Mercruiser bygger sine bensinmotorer stort sett på GM's 4, 6 og 8 sylindrede motorer, hvor det meste av deler som ikke er spesielt laget for Mercruiser koster omtrent en tiendel av tilsvarende deler til for eksempel en VP D6 motor.

Hvilke deler tenker du på som koster en tiendedel til bensinmotor i forhold til diesel, og hvilke vedlikehold tenker du på som gjør at det er så veldig mye billigere å drifte en bensinmotor?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Hvilke deler tenker du på som koster en tiendedel til bensinmotor i forhold til diesel, og hvilke vedlikehold tenker du på som gjør at det er så veldig mye billigere å drifte en bensinmotor?

Jeg tenker på alle deler som kan kjøpes til en GM motor uten at man trenger å kjøpe de hos VP forhandleren.

Til en D6 motor må alt kjøpes hos VP, mens til en motor som er basert på en GM motor kan delene kjøpes andre steder enn hos VP, og selv hos VP vil delene være langt billigere til en GM motor.

Setter opp en liten liste over noen tilfeldig utvalgte deler, prisene er i Norske kroner og er inkludert mva.

Prisene er hentet fra VP sine katologer for D6 og fra Sarpsborg Motor sin nettbutikk for GM deler.

Listen kunne inneholdt omtrent alt av interne motordeler,men det er begrenset hvor mye tid jeg gidder å bruke, sjekk det selv!

Beskrivelse____Volvo Penta D6 diesel pris ________GM V8 bensin pris

Motorblokk_________81551,-_____________________9972,-

Topplokk__________28430,- _____________________3625,-

Veivaksel__________41307,-_____________________2487,-

Kamaksel_________14633,-______________________1495,-

Stempelringer(sett)___5226,-______________________550,-

Bunnpanne_________6481,-______________________837,-

Oljepumpe________13177,-______________________783,-

Stempel(1stk)_______3765,-______________________221,-

Oljefilter____________208,-_______________________55,-

Raspberry6.gif

Listepris på service Volvo D6-280 -> D6-370 er ca. 4275,- i deler + 4474,- i arbeid = 8749,-

Listepris på service på GM V8 motor, uansett VP eller Merc er ca. 1750,- i deler + 1200,- i arbeid = 2950,-

Redigert av adeneo (see edit history)

Dette er jo bare tøv. Vi snakker om deler og vedlikehold for bensinmotor kontra diesel, og den delelista du kom opp med her inngår vel neppe i et vanlig vedlikehldsprogram.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Jeg skrev:

.....bensin er billigere i innkjøp av motor, vedlikehold og deler.

Derimot holder gjerne en dieselmotor lenger, har lengre intervaller før større komponenter i motoren må skiftes osv. slik at regnestykket blir litt vanskeligere.

Så svarer Fru Jacobsen:

Dette er jo bare tøv. Vi snakker om deler og vedlikehold for bensinmotor kontra diesel, og den delelista du kom opp med her inngår vel neppe i et vanlig vedlikehldsprogram.

Hvem har sagt at jeg snakket om ett vanlig vedlikeholdsprogram, hvis det ikke var helt innlysende i mitt første innlegg, så snakker jeg om deler til motorer som er produsert av GM, og da spesifikt deler som ikke er laget kun for marinemotorer, men deler som er generelle, slik som nettopp stempler, veivaksler, pakninger, stempelringer osv.

At du snakker om noe annet er ikke mitt problem, men ikke siter meg og spør om dokumentasjon på mine påstånder, for deretter å avfeie svaret som tøv fordi du ikke klarer å forstå hva du nettopp har sitert.

Herregud!!! FunnyShit1.gif

Redigert av adeneo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...