Jump to content

Kan de veraa så stor forskjel mellom diesel og bensin?

solnedgang

Recommended Posts

Prisforskjellen mellom bensinmotor og dieselmotor er vel større i Norge enn i USA, men så er også besparelsen større hos oss ved å fylle diesel. Så det går vel kanskje opp i opp i sammenligningen av regnestykket for Norge og USA.

For mange er nok rekkevidden pr. tankfylling viktig når man velger diesel.

Det er jo ikke så festlig å legge ut på langtur og hele tiden være bundet av at man må være innenfor rekkevidde av en tankstasjon som har bensin.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Den artikkelen sto på trykk for langt over ti år siden, i de gode, gamle svart-hvite dager. Jeg tror det var i Motor Boat Owner, men nå er jeg ikke sikker. Den gang var den bare halvveis gjennomtenkt, og absolutt ikke lesverdig. Han har siden da lagt til mye stoff, og artikkelen har jo blitt mer enn tre ganger så lang. Den nærmer seg nå informativ, faktisk dithen at jeg gadd å lese hele. Den er fortsatt et rent stykke propagandatekst til fordel for bensinmotorer. Deler av det som står der var foreldet allerede for ti år siden, og svært få av kostnadsoverslagene har noen relevans utenfor USA. Det som ikke er grove overforenklinger er tildels direkte feil.

Jeg stusser nesten like mye nå som første gang jeg leste artikkelen. Dette er kanskje det klareste eksempel jeg har sett på at artikkelskrivers innsikt ikke kommer til rette hvis vedkommende anstrenger seg for hardt for å pushe en agenda.

Og så bare en liten ting før dere korsfester meg: Jeg er absolutt ikke uenig i alt det han sier. Deler av det henger faktisk greit på greip med mitt innlegg tidligere. Jeg føler meg allikevel kallet til å påpeke at det er mye nyromantisk poesi som ligner mer på nøktern, vitenskapelig tekst enn dette!

Forsåvidt greit nok det, jeg har ikke lest artikkelen på flere år, og gadd ikke lese gjennom hele før jeg la den ut her, men jeg skummet raskt igjennom, og det er klart det ikke er en vitenskapelig forskningsrapport, men en artikkel som er farget av meningene til forfatteren.

Men fortsatt, med utsagn om progandatekst, foreldet materiale og nyromantisk poesi som ligner mer på nøktern, vitenskapelig tekst enn dette, så regner jeg med at du stiller med litt mer dokumentasjon på akkurat hva du mener, og hvilke dokumenterbare bevis som ligger til grunn for dine meninger enn å bare utbasunere en hel del utsagn om andres lange artikler når dine egne innlegg her i tråden for det meste dreier seg om dine dype følesesmessige og irasjonelle barneårserfaringer med dieselmotorer, trolljegere og annet som ikke akkurat fremstår som veldig gjennomtenkt og reflektert. Jeg er begeistret for både bensin og diesel jeg, og jeg sier ikke at artikkelen er verdens beste, men når noen kommer med forholdsvis sterke utsagn om andres arbeid, så synes jeg man bør ha litt mer å komme med selv enn bare vissvass, så jeg utfordrer deg til å komme med dokumenterbare påstånder som beviselig viser at artikkelen er foreldet, tar feil, og ikke minst at den er skrevet mens bladene var i sort hvitt. Nå kjenner ikke jeg til bladet du henviser til, slik at jeg vet ikke hvilket år de gikk over til farger, men i følge artikkelforfatteren selv er denne skrevet i 1997, og senere revidert i 2001, så jeg skulle like å vite hvordan du med sikkerhet kan si den er eldre.

Da har du litt å gjøre i jula, med å skrive en bedre artikkel, og å bevise at denne artikkelen ikke stemmer :santcheer1:

Nei, da, det behøver jeg absolutt ikke. Hvis jeg hadde et desperat behov for å bli tatt 100% seriøst av alle og bli oppfattet som en 100% pålitelig informasjonsskilde, hadde jeg nok hatt et slikt behov, men slik forholder det seg absolutt ikke.

I mellomtiden kan jeg gjerne sitte her og komme med bombastiske uttalelser, uten å føle noe påtrengende behov for å dokumentere mine påstander. Hvis noen annen enn meg har lyst å finne hull i den artikkelen, klarer de det helt fint med sitt eget kritiske blikk. Det er jo ikke akkurat sånn at man må være rakettforsker eller motoringeniør eller noe for å finne ett eller annet å prike på...

Nå er jeg dessverre ikke for dum til å skjønne når du utsetter meg for slik etsende ironi. Saken er allikevel den at da jeg leste den originale artikkelen, ble jeg inspirert til å skrive en tilsvarende artikkel selv. Da jeg var halvveis og godt i gang med fortløpende research, gikk det opp for meg at dette sannsynlig er det mest omskrevne temaet rundt motorbåter, og at mitt bidrag aldri kunne nådd opp til de beste, så jeg ga opp. Men jeg føler på ingen måte at dette diskvalifiserer meg fra å ha en oppfatning om temaet.

Nå er jeg dessverre ikke for dum til å skjønne når du utsetter meg for slik etsende ironi. Saken er allikevel den at da jeg leste den originale artikkelen, ble jeg inspirert til å skrive en tilsvarende artikkel selv. Da jeg var halvveis og godt i gang med fortløpende research, gikk det opp for meg at dette sannsynlig er det mest omskrevne temaet rundt motorbåter, og at mitt bidrag aldri kunne nådd opp til de beste, så jeg ga opp.

LMAO1.gifGodt svar!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...