Bitteliten Svart 16.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2010 Sist jeg så i Windys prisliste var det 15000 ekstra for ferskvannskjøling på VP bensin motorer. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2010 (redigert) Raisere er jo også forbruksvare. Så du mener eksosmanifolder/risere holder lengre på en tilsvarende dieselmotor hvor disse saltvannskjøles? Har du noen gang sett en GM V motor med støpejernsblokk som er utslitt fra saltvann? Redigert 16.Desember.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2010 jeg tenker da vanlige nye mercruiser bensinmotorer (som jo er normen) disse har de fleste varmevesklere standard. jeg har 2x370 diesel selv, men skulle jo selvfølgelig heller gjerne hatt båten med 2x525efi bensin, men da har jeg ikke råd å bruke den Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2010 Ja for renter på en million ekstra er jo så billig og diesel er gratis Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2010 renta jo lav, og man får jo tilsvarende igjen når man selger, men jeg har jo fort 200timer med maskinene i gang og kjører gjerne gode avstander når jeg er i gang, i litt hastighet, derfor diesel, hadde vi hatt amerikanske priser på fuel, hadde jeg valgt bensin. Sitér dette innlegget Link to post
solnedgang Svart 16.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2010 Hei eg som startet denne tråden skal aldri selge båten igjen da de er ein nyrestaurert furuholmen med sjel da eg kjøpte båten hadde de vert ein volvo diesel ca 130 hk med 290 drev før det to volvo motorer med drev og orginalt 300 hk bensin med v-gir.Har faktisk aldri sett ein sånn plattgatter før helplanende 7,35 m lang 2.65 m bred.open med vindskjermer to klappe sete på hver side fremme bak dei lite barskap hver side så 2 meter lange benker hver side der to tanker tar halvparten av plassen i benkene hver side bygget av knut drageide båtbyggeri os i hordaland.Var i haugesund i går på wave båtsenteret og appolo båt og ingen var serlig behjelplige og var faktisk ikkje inntresert å selge meg maskin kun båt og maskin hipp hurra og dei frarådde bensin trist men eg gir meg ikkje noen som kjenner noen hygglige mercruiser forhandlere. Sitér dette innlegget Link to post
solnedgang Svart 16.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2010 Eg etterlyser også mannen eg kjøpte båten av. båten stod på land i ei båthavn på eidsvåg i bergen da eg kjøpte den for 5000 for ca ti år siden båten var bygget til ein kjøpmann i bergen eigaren før han eg kjøpte båten av dreiv eit firma som selde batterier ved haukeland sykhus.Han eg kjøpte båten av eigde og i ein holme utenfor folderøyholm på bømlo.Håper noen kan hjelpe.Hilsen arild. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2010 (redigert) Her kan du finne en Mercruiser forhandler. PS: Ikke for å klage, men komma og punktum er nest nederst, mot høyre på de fleste tastatur. edit: Var ikke for å klage, men det så ut som du hadde glemt hvor de var, går nok bra skal du se Redigert 16.Desember.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
solnedgang Svart 16.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2010 Når ein har dysleksi og er engasjert går de sånn,eg bur i sveio ei fjellbygd ved haugesund. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 16.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2010 Jeg tror heller ikke at det er noe automatikk i at diesel automatisk lønner seg! ila maks 3 sesonger er det garantert full avgift på diesel også, og da er mye av poenget med diesel borte. dvs. i hvertfall så mye at det ikke kan forsvare prisforskjeller på mange hundre tusen Det er uansett ingen båtbrukere i norge som sliter ut motorene sine pga annet enn for lite bruk/feil/mangelfullt vedlikehold, så argumentet om at levetiden er betydelig lengre på en dieselmotor synes jeg blir litt tynt. Dessuten kan en fint kjøpe ny bensinmotor hvert tiende år og fortsatt komme betydelig bedre ut av det.. Jeg tror nok ikke det tar så mange år før vi ser en betydelig økning i salg av bensinmotorer på fritidsbåtfronten... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Til en sånn båt som trådstarter har her ville jeg valgt bensin, uten tvil! En ting jeg alltid har lurt på: Hvordan har det seg at man i bil har en prisforskjell mellom bensin og dieselmotor som er knapt merkbar, men så snart man snakker om båtmotor så er forskjellen flere hundre tusen? Det er jo de samme motorene i de fleste tilfeller? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OT-flyktning Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 I tillegg - om jeg er riktig informert (lenge siden jeg eide dieselbil) - påstås det at vedlikehold på bensinmotor i båt er oftere, mer defekter, osv - mens det i bil er serviceintervallene på dieselmotor kortere. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Den nye Antares 8.80 fra Beneteau er på mange måter den første skikkelige helårs-bobåten som kommer på markedet med utenbords bensinmotor. Prisen ligger jo langt under tilsvarende med innenbords diesel og man har vel med utenbordsmotor lavere utgifter til vedlikehold enn med en stor innenbords diesel. Havariproblematikken er vel også mindre. Blir spennende hvordan denne slår gjennom og om noen regner litt på utgifter til forbruk og service mellom f.eks denne og en Viknes 830 eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Det er uansett ingen båtbrukere i norge som sliter ut motorene sine pga annet enn for lite bruk/feil/mangelfullt vedlikehold... Jaha, du Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 ila maks 3 sesonger er det garantert full avgift på diesel også, Vil dette gjelde kun fritidsbåter eller alle ink. fiskebåter, ferger etc..? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Kaftein ØL Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Vel... Jeg tror de fleste normalt oppegående båteiere forstår at særordningen vi har med "avgiftsfri" diesel i Norge synger på siste værset, i hvertfall så lenge sosialistene styrer landet. De har forsøkt å endre på dette før, men lyktes ikke! Det betyr ikke at de har gitt opp, kun at de garantert kommer sterkt tilbake så snart byråkratene har funnet på noe lurt . Å tro at vi kommer til å fortsette å ha avgiftsfri diesel på tankene i lang tid fremover er dummere enn å tro på julenissen :santcheers: Jeg tipper vi vil se en eller annen slags refusjonsordning for ferger, fiskere o.li., men at fritidsbåtene vil bli belagt med avgift i fremtiden er jeg minst 99% sikker på, selv om jeg håper jeg tar feil Jeg har selv en motor som har gått ca. 11000 timer på 17 år, som fortsatt fungerer i beste velgående. De færreste BP-medlemmene har motorer med et timetall som i det hele tatt er i nærheten. Derfor mener jeg at om en bensinmotor til en brøkdel av prisen holder noen år kortere så kan ikke den lange levetiden på dieselmotoren forsvare den høye prisen. En annen ting er at på dagens moderne dieselmotorer er det masse moderne teknologi og det er tatt ut langt høyere effekt av motorene enn det som var vanlig før! Dette vil garantert bidra til at vi må regne kortere levetid på disse motorene enn de som ble installert på 70 og 80-tallet. Time will show Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Her var det mykje som skulle vert sitert og kommentert . menmen. Eg er meir positiv til bensin siste åra, enn tidligere. Også fordi avgiftlette trolig forsvinner ja.. Bensin kan bygges om til propan. Litt høyere forbruk ( 10-20%), halve prisen og halve vekten pr liter. 1 kg propan gir 2 liter gass. Delepriser og service-dele priser er mykje lavere en diesel som Adeno har sagt. Og beskrevet. Sjølv om andre i uviten huggde ned argumenta. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Teerex Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 Vel... Jeg tror de fleste normalt oppegående båteiere forstår at særordningen vi har med "avgiftsfri" diesel i Norge synger på siste værset, i hvertfall så lenge sosialistene styrer landet. Sosialistene har vel ikke så lenge igjen med makta? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 17.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2010 (redigert) ila maks 3 sesonger er det garantert full avgift på diesel også, og da er mye av poenget med diesel borte. Uansett hvem vi stemmer på i 2013? Redigert 17.Desember.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kaftein ØL Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Vel... Time will show! Vi lever i et av de landene med høyest skatte og avgiftststrykk (men også et av de landene med høyest lønn), og jeg ser derfor ingen grunn til at vi ikke skal måtte betale veigavgift på dieselen vi benytter i båtene våre slik bensin-folket har gjort i alle år. Husk at denne særordningen er vi snart helt alene om å ha, så at den snart forsvinner er i hvertfall ikke noe jeg tør å vedde imot ! Kanskje du gjør ?? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 (redigert) Jeg ser ikke helt logikken i å betale veiavgift på marinediesel. Nå er det jo en gang sånn at båter med dieselmotor gjerne er ment for lengre turer, i motsetning til bensindrevne farkoster som primært er dagsturbåter/kortere turer. Iallefall i våre farvann der det gjerne ikke finnes bensinpumper på hver en brygge. Eierne har investert i en kostbar dieselmotor som det bl.a. er betalt vesentlig mere moms på enn tilsvarende bensinmotor. Blir båtdieselen for dyr så faller jo hele poenget med dette bort. Redigert 18.Desember.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 for å kontre de relativt skråsikre påstandene fra KafteinØL, så vedder jeg en liter avgiftdiesel på at vi etter regjeringsskiftet i 2013, flertallsregjering med koalisjon Høyre og Frp, kommer til å få avgiftsfri bensin for fritidsbåtflåten...foruten at arveavgiften bortfaller. Avgiftsfri diesel forsvinner neppe før det nedlegges forbud mot bruk av fossilt brensel til fremdrift av lystbåter. husk at verdens oljefat sakte men sikkert som banken ebber ut i en tynn pissestråle.. endringene verdenssamfunnet må igjennom innen den tid har vi neppe forstand til å forstå. Mange av oss kommer faktisk til å oppleve det på tampen av livet.. om 50-60 år..og da vil vi se tilbake på denne tiden, hoderystende, over hvordan vi kunne bruke fossilt brensel som, unnskyld uttrykket, fulle sjømenn.. Dersom det blir avgiftsendigner mtp bruk av lystbåter, så skjer det vel heller i form av co2-avgifter.. og da må nok KaftenØls 17 år gamle motor takke for seg til fordel for en D-motor :) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Jeg ser ikke helt logikken i å betale veiavgift på marinediesel. Hva er logikken i at man skal betale fullpris på bensin? På den måten du beskriver diesel er den nesten magisk.....synd det ikke er sant.. med nesten 200l bensin håper jeg at jeg klarer mer enn en dagstur Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Det er nevnt i tråden her om mulighet til å bygge bensin om til gass. Noen som har erfaring med det? Og er det noen som vet hvordan får fylt? Kan man få levert direkte av tankbil? Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 18.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2010 Nå begynner man å bevege seg mot diskusjon om det praktiske ved avgiftsbensin, avgiftsfri diesel samt gass. Slik vi har det i dag er praktisk; å endre på det er upraktisk da det vil medføre store endringer ved fyllestasjoner og marinaer kysten rundt. Det er simpelthen ikke samfunnsmessig regningssvarende. Og kanskje Adeneo og andre statistikk- og regnekyndige kunne se litt på hva Staten taper i avgiftsfri diesel forbrukt av lystflåten? Det er neimen ikke mange millionene vil jeg tro. Og statsbudsjettet er vel straks på en billion, så satt i samfunnsmessig perspektiv blir det som musa som..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.