Jump to content

Endelig funnet diesel tettingsmasse som virker?

Jan E.

Recommended Posts

Satt inn en inspeksjonsluke på siden av tankene. Leste en del om hva som var best å tette med. Sika og Tec7 går ofte igjen. Men det står like mye om at folk erfarer at de begynner å lekke om 6-24mnd. korkpakkning har mange god erfaring med, så satte på en slik (fra et lastebilverksted) med litt Loctite flenstetting. Så tørt ut, men etter noen dager begynte det å sige litt diesel ut :headbang:

Lokale sjappa ringte Loctite for å spørre hva som var best. Svaret var kjapt tilbake om å bruke 5923 tetningspasta.

På 5923 står det bensin og olje motstandsdyktig, så var litt skeptisk siden det ikke stod noe om Diesel. Og begynte å lete videre. På nesten alt jeg har funnet står det bensin og olje motstandsdyktig. Og på de få tingene jeg har googlet om er diesel motstandsdyktig har vært umulig å fått tak i butikkene.

Så kom jeg over Loctite 5972 som det står på også er motstandsdyktig mot diesel :thumbsup:

Nå etter 3 dager er det fortsatt tørt. Får virkelig håpe jeg har endelig funnet noe som er beregnet til å bruke som tettingsmiddel på dieseltanker.

Jara Wynja

Er dette noe "klin" på tube som en må fjerne og legge på på nytt hver gang en har hatt inspeksjonsluken åpen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den fester seg ikke å blir et helvete som sika og tec7. Den blir mer som litt stiv tyggegummi kan det se ut til.

Med rett rensemiddel skulle jeg tro det er ganske lett å rengjøre.

Bruker selv metyletylketon fra apoteket til alt rengjøring, og det fjerner alt med letthet.

Vil ikke tro at det er bare å ta i ene enden, og dra det av som en komplett pakkning den dagen det skal av.

Men det er vel svært få produkter som har den egenskapen. Selv tilskjærte pakkninger er ofte et helvete å få bort restene av.

Blir spennende å se om 1 uke om det fortsatt er tett. Om det er det har jeg nok funnet mitt nye faste produkt for pakkningsmasse.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Har samme erfaring som Luco, bruk gummipakninger.

Laget pakninger til mannlokkene på den forrige båten. Lokkene sto på siden av tankene, tipper de var 50 - 60 -70 cm i diameter. (Hullene var store nok til at jeg kunne klatre inn i tankene). Tett som en potte de årene jeg hadde båten.

Bare husk hvis du bruker gummipakning: Disse skal alltid legges på tørre. Ikke bruk noen form for guffe (silikon/Sika/etc). Når du legger de på tørre komprimeres gummien når du skrur fast mannlokket og gummien tetter. Har du på guffe, vil pakningen skvises ut og du får ikke noen god tetning.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Bruker selv metyletylketon fra apoteket til alt rengjøring, og det fjerner alt med letthet.

Merkelig! Dette er jo et middel som tilsettes sprit for å gjøre den udrkkelig(dvs avføringsmiddel), jeg trodde ikke dette hadde rensende effekt for annet enn tarmsystemet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I løpet av mine 17 år i NRK Fjernsynets vedlikeholds/service avdeling brukte jeg nok adskillige liter med 96% etanol denaturert med 2% metylisobutylketon. Vi rengjorde kretskort for loddereparasjoner, rengjorde kontakter i brytere og vendere og rengjorde lyd- og videohoder på båndspillere og videomaskiner.

Det eneste jeg erfarte av negative ting, var at det løste opp acetatplast. Jeg hadde en av de første lommekalkulatorne fra Sinclair hvor tastene begynte å fuske. Fylte så på med dette rensemiddelet, med den følge at en plastfilm mellom tastene og kretskortet "smeltet", for så å størkne igjen med det resultat at ingen taster virket!

Litt av forbruket mitt gikk nok også til vindusspylertanken på bilen min. Om vinteren brukte jeg 50/50 blanding av denne spriten og vann, pluss en "dasj" Salmi husholdningsalmiak og en god sprut Zalo. Har aldri hatt så rent frontvinduer på noen bil som den gang.

Ellers støtter jeg forslaget om pakninger av nitril-gummi, og til nød korkpakning. Korkpakning svetter litt, så den ville jeg ikke hatt i bunnen eller på siden av en dieseltank.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Merkelig! Dette er jo et middel som tilsettes sprit for å gjøre den udrkkelig(dvs avføringsmiddel), jeg trodde ikke dette hadde rensende effekt for annet enn tarmsystemet...

Sikker på at det tilsettes sprit? Det finnes garvede folk som drikker sprit med tilsatt brekningsmiddel. Metyletylketon er såpass farlig at tror ikke det blir brukt som brekningsmiddel?

Det fordamper utrolig fort (bare å sette spritflaska med lokket åpent over natta så hadde det meste fordampet vekk fra spriten), og smuldrer opp hjernefettet på notime. Så vernemaske og naturgummihansker (engangshansker løser seg opp etter noen sekunder) må brukes.

Tanken var fortsatt tett. Siden det er dieselmotstandsdyktig vil jeg tro, og håpe, det holder seg tett så lenge jeg har bruk for. Og kommer nok til å fortsatt bruke dette senere. Enklere en å stanse ut 100vis av skruehull i en gummipakkning er det også.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Det er helt greit med en vanlig RTV-silikon. Det som er "cluet" er montasjen. Legg ett tynt lag fett på lukesiden, deretter påføres RTV silikon på tank siden. Luken legges inntil slik at man får en slett tilpasset overflate. Når dette er herdet kan man åpne luken, fjerne fettet og man har laget seg en bestandig pakning som ikke fester mot luken, men sitter fast mot tanken og man kan åpne/lukket etter behov :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...