Jump to content

Avgiftsfri? diesel


Splendens

Recommended Posts

Det er vel minst tre ting her:

 

1. At avgiftene utgjør så mye som 70-80% har aldri vært riktig selv om Frp har sagt det mange ganger.

 

2. Tror avgiften på diesel er ca 4,50 + mva Samlede avgifter på diesel blir da ca 5.70. 10,58 - 5,70= 4,88

Disse talla stemmer ikke helt, men det som er helt klart er at forhandleren beregner seg langt høyere fortjeneste for avgiftsfri diesel enn "vanlig". Men det er selvsagt mva på avgiftsfri diesel også.

 

3. På søndager er det tilbud på drivstoff. Det er ikke tilbud på avgiftsfri.

 

 

Men her er det selvsagt flere ting som spiller inn. Storkunder som fiskere, men også bønder, får avgiftsfri diesel mye billigere. Tipper disse kommer helt ned i ca 4,50 + mva

Link to post
Share on other sites

Avgiftsfri diesel er ikke avgiftsfri diesel i ordets rette forstand. Diesel unntatt det som tidligere het veiavgift, og som nå heter veibruksavgift, er såkalt avgiftsfri diesel. Det er med andre ord kun denne veibruksavgiften man ikke betaler for når man kjøper såkalt avgiftsfri diesel.

 

For autodiesel(for bil) hvor veibruksavgift tilkommer, utgjør denne veibruksavgiften i 2010 kr 3,56 for svovelfri diesel, kr 3,54 for lavsvovel diesel og kr 1,78 for biodiesel.

 

I ditt eksempel er det med andre ord forhandler som tar for høy pris for avgiftsfri diesel eller alternativt for lav pris for autodiesel. :wink:

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg henter frem en gammel tråd. Er det slik at jeg med dieselmotor i båten kjøper drivstoff uten veibruksavgift, mens nabobåten må betale veibruksavgift på bensin? Hvordan er i såfall logikken? Er det ikke mulig å skille bensin brukt på vei kontra vann, og hvor er miljøargumentene når jeg kan drive å leke meg ute i fjorden avgiftsfritt i noen timer og bruke like mye drivstoff som jeg gjør på 3-4 turer Bergen/Oslo i embets medfør?

Link to post
Share on other sites

Det jevner seg kanskje noenlunde ut.

 

Jeg fyller avgiftsfri diesel på båten, men fyller avgiftsbelagt bensin på motorsaga. I tillegg har jeg i mange år betalt investeringsavgift på avgiftsbelagt bensin til samme saga. Totaktsoljen derimot, var det hverken veiavgift eller investeringsavgift på. Hvis jeg ikke brukte ferdigblandet da......

 

Logikk? Neeei, ddet hhar vi iiikke sett.

Link to post
Share on other sites

Tja, det er vel diverse faktorer som blir vurdert når politikerne vedtar skatter og avgifter, samt satsene på disse:

  • Må skaffe inntekter til statskassen
  • Enkelt å kreve inn
  • Være vanskelig å vri seg unna
  • Økonomiske "skadevirkninger" bør ikke være for store.

Enkelte vill også hevde at avgiften bør være "retttferdig", men selv tror jeg dette er av relativt underordnet betydning. Dessuten har jeg mistanke om at hver og en har sin egen definisjon av hva som er "rettferdig".

 

 

Jeg tror ikke det er noe krav om at det skal være logikk i skatte og avgiftsregimet lol.gif

Link to post
Share on other sites

Dessuten har jeg mistanke om at hver og en har sin egen definisjon av hva som er "rettferdig".

 

Der tror jeg politikere og vi andre har noe til felles, men jeg opplever at folk flest har sin definisjon av begrepet som; hva som passer meg best i den aktuelle situasjonen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så nesten 50% av bensinprisen er avgifter?

 

Nei. Her er 4 år gamle tall.

 

Det er ikke bensinselskapene som raner norske bilister, det er Staten.

 

Av en veiledende salgspris på 13,25 kroner går 2,65 kroner til moms. Av de resterende 10,60 kronene, utgjør bensin- og CO2-avgift 5,10 kroner. Da sitter vi igjen med 5,50 kroner per liter.

Trekker vi fra produktkostnaden alle bensinselskaper må kjøpe bensinen for - som altså er minst 4,10 kroner med dagens oljepris, så sitter vi igjen med 1,40 kroner per liter som er det bensinselskapet og forhandleren skal dele på.

Det er Staten som er den store vinneren når bensinprisene er høye og faktisk blir politikerne griskere jo høyere bensinprisen er. Ikke bare øker de stadig drivstoff-avgiftene, men de krever også at bilister betaler 25 prosent merverdiavgift på bensinavgiftene. Avgift på avgiften altså.

 

http://www.dn.no/energi/article1409067.ece

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Er det slik at jeg med dieselmotor i båten kjøper drivstoff uten veibruksavgift, mens nabobåten må betale veibruksavgift på bensin?

 

Ja.

 

Hvordan er i såfall logikken?

 

På trynet.

 

Er det ikke mulig å skille bensin brukt på vei kontra vann

 

Tydeligvis ikke.

 

hvor er miljøargumentene når jeg kan drive å leke meg ute i fjorden avgiftsfritt i noen timer og bruke like mye drivstoff som jeg gjør på 3-4 turer Bergen/Oslo i embets medfør?

 

Se besvarelse nummer to i dette innlegg.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

En av hovedgrunnene er at på veldig mange bunkringsanlegg har de kun system for å betjene avgiftsfri diesel. Som jo næringen bruker.

Når det var forslag om at også fritidsbåtene måtte bruke autodiesel kom det frem at veldig mange bunkringsanlegg ikke kom til å instalere systemer for dette. Og dermed ville tilgangen til drivstoff ved vannet for fritidsflåten bli kraftig redusert. Dette ville spesielt være gjeldende alle andre steder i Norge en rundt de store byene og østlandet.

Og dermed være distriktsfiendtlig.

Jeg spår at de finner en løsning på dette innen ganske kort tid.

 

Edit:

Men bensin har de fleste bunkringsanlegg allerede, siden mange i næringen også bruker smått av dette. Men der er det etter det jeg har fått med meg fritidsflåten som er den store forbrukeren. Og dermed straffer en ikke næringen nevneværdig med å ha full avgift på dette produktet.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...