Splendens Startet 21.November.2010 Del på Facebook Startet 21.November.2010 Sjekket prisen på såkalt avgiftsfri diesel nå i kveld, 8,93 kr.Vanlig diesel 10,58. Jeg trodde avgiftene på drivstoff var 70-80% av pumpeprisen? Hvorfor er det da så lite avslag i prisen på avgiftsfri diesel? Noen som vet hvordan dette henger sammen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 21.November.2010 Del på Facebook Svart 21.November.2010 Det er vel minst tre ting her: 1. At avgiftene utgjør så mye som 70-80% har aldri vært riktig selv om Frp har sagt det mange ganger. 2. Tror avgiften på diesel er ca 4,50 + mva Samlede avgifter på diesel blir da ca 5.70. 10,58 - 5,70= 4,88 Disse talla stemmer ikke helt, men det som er helt klart er at forhandleren beregner seg langt høyere fortjeneste for avgiftsfri diesel enn "vanlig". Men det er selvsagt mva på avgiftsfri diesel også. 3. På søndager er det tilbud på drivstoff. Det er ikke tilbud på avgiftsfri. Men her er det selvsagt flere ting som spiller inn. Storkunder som fiskere, men også bønder, får avgiftsfri diesel mye billigere. Tipper disse kommer helt ned i ca 4,50 + mva Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 21.November.2010 Del på Facebook Svart 21.November.2010 (redigert) Avgiftsfri diesel er ikke avgiftsfri diesel i ordets rette forstand. Diesel unntatt det som tidligere het veiavgift, og som nå heter veibruksavgift, er såkalt avgiftsfri diesel. Det er med andre ord kun denne veibruksavgiften man ikke betaler for når man kjøper såkalt avgiftsfri diesel. For autodiesel(for bil) hvor veibruksavgift tilkommer, utgjør denne veibruksavgiften i 2010 kr 3,56 for svovelfri diesel, kr 3,54 for lavsvovel diesel og kr 1,78 for biodiesel. I ditt eksempel er det med andre ord forhandler som tar for høy pris for avgiftsfri diesel eller alternativt for lav pris for autodiesel. Redigert 21.November.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Jeg henter frem en gammel tråd. Er det slik at jeg med dieselmotor i båten kjøper drivstoff uten veibruksavgift, mens nabobåten må betale veibruksavgift på bensin? Hvordan er i såfall logikken? Er det ikke mulig å skille bensin brukt på vei kontra vann, og hvor er miljøargumentene når jeg kan drive å leke meg ute i fjorden avgiftsfritt i noen timer og bruke like mye drivstoff som jeg gjør på 3-4 turer Bergen/Oslo i embets medfør? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Strekkfisken Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Nei, det er ingen stor logikk i dette. Men hvis det noensinne blir likebehandling mellom bensin og diesel til båtbruk med tanke på avgifter, så kan du banne på at det er dieselen som kommer til å få avgifter, og ikke bensinen som oppnår fritak... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Det jevner seg kanskje noenlunde ut. Jeg fyller avgiftsfri diesel på båten, men fyller avgiftsbelagt bensin på motorsaga. I tillegg har jeg i mange år betalt investeringsavgift på avgiftsbelagt bensin til samme saga. Totaktsoljen derimot, var det hverken veiavgift eller investeringsavgift på. Hvis jeg ikke brukte ferdigblandet da...... Logikk? Neeei, ddet hhar vi iiikke sett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Enda godt at det ikke er veiavgift på teakoljen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Ikke prat høyt om det da Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Nei, det er tydeligvis ikke lett å være verken fjellbonde eller skogbonde, Fjellbonden! Regner med at du bruker motorsagen i næring siden du betaler invisteringsavgift på bensinen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Ingen spøk å livnære seg på hverken jordbruk eller fiske i disse dager. Motorsaga går i næring, ja. Investeringsavgiften ble fjernet for mange år siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Tja, det er vel diverse faktorer som blir vurdert når politikerne vedtar skatter og avgifter, samt satsene på disse: Må skaffe inntekter til statskassen Enkelt å kreve inn Være vanskelig å vri seg unna Økonomiske "skadevirkninger" bør ikke være for store. Enkelte vill også hevde at avgiften bør være "retttferdig", men selv tror jeg dette er av relativt underordnet betydning. Dessuten har jeg mistanke om at hver og en har sin egen definisjon av hva som er "rettferdig". Jeg tror ikke det er noe krav om at det skal være logikk i skatte og avgiftsregimet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Dessuten har jeg mistanke om at hver og en har sin egen definisjon av hva som er "rettferdig". Der tror jeg politikere og vi andre har noe til felles, men jeg opplever at folk flest har sin definisjon av begrepet som; hva som passer meg best i den aktuelle situasjonen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Du summerer veldig flott opp realiteter, Vestkystseiler, men hva mener du egentlig om det hele! Du høres ut som en politiker som skjuler deg bak regler og praksis i politikken, men jeg var ute etter logikken! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2011/Dokumenter/html/Prop-1-LS/48407/48409/ http://www.np.no/priser/ http://www.abcnyheter.no/penger/kalkulatorer/2009/01/04/drivstoffavgifter Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Så nesten 50% av bensinprisen er avgifter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Er det ikke heller 60/70% som er avgifter? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Neimen ikke sikker men vil se den koste 9kr l. Hehe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Du har tydeligvis vært gjennom materien du henviser til, ModeraTore! Kan du gi meg et kort resyme om logikken, ikke bare realitetene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Så nesten 50% av bensinprisen er avgifter? Nei. Her er 4 år gamle tall. Det er ikke bensinselskapene som raner norske bilister, det er Staten. Av en veiledende salgspris på 13,25 kroner går 2,65 kroner til moms. Av de resterende 10,60 kronene, utgjør bensin- og CO2-avgift 5,10 kroner. Da sitter vi igjen med 5,50 kroner per liter. Trekker vi fra produktkostnaden alle bensinselskaper må kjøpe bensinen for - som altså er minst 4,10 kroner med dagens oljepris, så sitter vi igjen med 1,40 kroner per liter som er det bensinselskapet og forhandleren skal dele på. Det er Staten som er den store vinneren når bensinprisene er høye og faktisk blir politikerne griskere jo høyere bensinprisen er. Ikke bare øker de stadig drivstoff-avgiftene, men de krever også at bilister betaler 25 prosent merverdiavgift på bensinavgiftene. Avgift på avgiften altså. http://www.dn.no/energi/article1409067.ece Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Bensinen burde etter mitt syn, sågar diesel, ikke kostet mere enn en 3-4 kr literen. At noen ønsker den skal være fra 10 opp til 18 kr er for meg en gåte. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 (redigert) Sånn cirka halvparten av dere bør ikke klage... Redigert 10.April.2012 av ModeraTore (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Jeg ser at du er veldig oppdatert avgifter,ModeraTore, men se på innlegg nr 4 og håper du har svar på mine spørsmål! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Er det slik at jeg med dieselmotor i båten kjøper drivstoff uten veibruksavgift, mens nabobåten må betale veibruksavgift på bensin? Ja. Hvordan er i såfall logikken? På trynet. Er det ikke mulig å skille bensin brukt på vei kontra vann Tydeligvis ikke. hvor er miljøargumentene når jeg kan drive å leke meg ute i fjorden avgiftsfritt i noen timer og bruke like mye drivstoff som jeg gjør på 3-4 turer Bergen/Oslo i embets medfør? Se besvarelse nummer to i dette innlegg. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 (redigert) En av hovedgrunnene er at på veldig mange bunkringsanlegg har de kun system for å betjene avgiftsfri diesel. Som jo næringen bruker. Når det var forslag om at også fritidsbåtene måtte bruke autodiesel kom det frem at veldig mange bunkringsanlegg ikke kom til å instalere systemer for dette. Og dermed ville tilgangen til drivstoff ved vannet for fritidsflåten bli kraftig redusert. Dette ville spesielt være gjeldende alle andre steder i Norge en rundt de store byene og østlandet. Og dermed være distriktsfiendtlig. Jeg spår at de finner en løsning på dette innen ganske kort tid. Edit: Men bensin har de fleste bunkringsanlegg allerede, siden mange i næringen også bruker smått av dette. Men der er det etter det jeg har fått med meg fritidsflåten som er den store forbrukeren. Og dermed straffer en ikke næringen nevneværdig med å ha full avgift på dette produktet. Redigert 10.April.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Du er en vidurderlig person, ModeraTore! Klarere kan ikke svar bli! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.