Jump to content

Er Mastebrekk vanlig ?

Erik

Recommended Posts

Leser på Seilas.no en artikkel der Mastebrekk fremstår som relativt vanlig.

Test av Comet 26 i 12 m/s i kastene resulterte i Mastebrekk.

Jeg oppfatter at forfatteren ikke legger mye dramatikk i dette, ei heller at det er spesielt negativt for båtvurderingen (noe jeg tolker som at dette er normalt på alle båttyper :confused: )

Det er også omtalt at det samme skjedde i fjor ved test av Bav32. Heller ikke det løftes det på øyebrynet av :rolleyes:

Som fersk seilbåt eier som ofte opplever 12 Ms og mer finner jeg dette bekymringsfullt. Er virkelig Mastebrekk noe jeg må påregne å oppleve , selv uten ekstreme vindstyrker ?

Leser og noe om etterstramming av vant, og mangel på dette som årsak. Hvor ofte og hvordan strammer man vant ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

for lage en (flåsete) sammenligning, hadde innlegget vært skrevet på parkeringsplassen.no ville det kanskje vært noe slikt:

"er det vanlig at motorfestene knekker når man kjører på motorvei?"

En mast har bare lov til å brekke hvis noe har gått galt, materialfeil, feilbruk eller feilkonstruksjon.

Uten at jeg vet noe mer enn det som står i artikkelen og siden dette jeg poster i et intetnettforum tipper jeg en blanding av feilkonstruksjon og bruker feil som årsak...

En mast har bare lov til å brekke hvis noe har gått galt, materialfeil, feilbruk eller feilkonstruksjon.

Kan jo også brekke pga av manglende vedlikehold av stående rigg, men dette var nok ikke årsaken i det refererte tilfellet, siden båten var helt ny. Det sto jo i artikkelen at de hadde seilt i kraftig vind med et stag som ikke var strammet nok, så i dette tilfellet kan det se ut som det var brukerfeil.

Er virkelig Mastebrekk noe jeg må påregne å oppleve , selv uten ekstreme vindstyrker ?

Nei.

Kontroll, vedlikehold og riktig oppsett av riggen forhindrer dette.

En mast ryker ikke av av seg selv.

Jeg praktiserer årlig sjekk av hele riggen før utsetting. Riggen spennes ved hjelp av måleverktøy, og så måles det et par ganger i sesongen. Blir litt som å peile olje.

Uten at jeg vet noe mer enn det som står i artikkelen og siden dette jeg poster i et intetnettforum tipper jeg en blanding av feilkonstruksjon og bruker feil som årsak...

Det sto jo i artikkelen at de hadde seilt i kraftig vind med et stag som ikke var strammet nok, så i dette tilfellet kan det se ut som det var brukerfeil.

<<Etter første dags seiling hadde vantene strukket seg en del, så folk fra verftet hadde etterstrammet dem, men glemt diamantstaget.>>

Brukerfeil mao.

Som sagt er jeg nybegynner, så jeg må spørre :

1 Er 12 MS i kastene mye vind ? Så mye at utstyret skal kunne ryke? (jeg har til nå tatt første rev omtrendt der :blush: )

2 Båten(e)ble testet av båtjournalister/seilere (må vi tro). Hvilke feil var det de gjorde (botsett fra å seile med liten kuling i kastene)? Hva er typiske feil man kan gjøre/hva må man passe seg for?

3. Vedlikeholdet ble gjort av fagfolk (som alikevell gjorde det feil tydeligvis). Hvilket vedlikehold skal riggen egentlig ha? Hvor ofte skal det utføres ? Bør det settes vekk til profesjonelle ?

Hvor mange av dere har opplevd Mastebrekk, og hva var årsaken ?

Hva koster en mast/reparasjon av en mastebrekk ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

1 Er 12 MS i kastene mye vind ? Så mye at utstyret skal kunne ryke? (jeg har til nå tatt første rev omtrendt der :blush: )

12ms er liten kuling og det er temmelig mye, men slettes ikke for mye for en seilbåt i de størrelsene vi snakker om her.

Masten skal tåle at vinden blåser båten helt ned uten at den knekker.

For slakke vant, er som oftest årsak til mastebrekk etter det jeg har hørt.

Angående stramming, klarer man gjøre det selv om man ikke er helt noldus. Det finnes tråder her på baatplassen som forklarer hvordan og man finner det også på sidene til Selden.

Tape, tommestokk og verktøy til å skru er det du trenger.

Mine vant skal strammes ca 15-20% av bruddstyrken på vantene (20% = 4mm strekk på 2 meter)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hvor mange av dere har opplevd Mastebrekk, og hva var årsaken ?

Hva koster en mast/reparasjon av en mastebrekk ?

Som Admiralen sier - bank i bordet - så har vi unngått brekk. Nåværende skute venter på ny mast og heldigvis oppdaget jeg selv at masta holder på å gå av ved salingen. Jeg har jo observert noen brekk i årenes løp. To under regatta på nabobåter og disse gikk av et godt stykke under salingen.

For det meste har jeg observert flere mastebrekk som har ligget på land. Noen av disse (aluminium) har blitt reparert og bygd opp igjen og blitt like bra som nye master. Årsaken ser for meg ut til å være menneskelig svikt ved montering og senere behandling av riggen.

For noen år siden på en annen båt overtok vi en brukket mast m/riggen intakt, som brakk under regatta, og tilpasset denne til 16m over dekk. Reparasjonen på denne kom totalt på 12000 NOK. Han vi overtok denne fra fikk ny via forsikringen. Dagens priser på ny mast vet jeg ikke, men det avhenger jo også av type og kaliber.

Mine vant skal strammes ca 15-20% av bruddstyrken på vantene (20% = 4mm strekk på 2 meter)

Hadde vært greit å opplyse om dimensjonen slik at ikke alle drar av wiren med 4mm strekk :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg vet ikke hvilken båt du har (står Nidelv 24 i profilen din, det er vel neppe den det er snakk om her....), men har inntrykk av at de fleste nybegynnere venter for lenge med å reve. Når båten krenger 40 grader på kryssen kan det virke som det virkelig går unna, men sannheten er at du seiler mer effektivt ved å reve seilene slik at krengningen begrenses til 20 - 25 grader. Optimal krengning varierer litt med båttype.

Selv tar jeg første rev ved ca 8 sekundmeter, dersom det blåser 12 sekundmeter blir 2. rev tatt. Og jeg er ikke :blush: over å innrømme det.

Beklager at det ble litt OT i forhold til emnetittelen.

Hadde vært greit å opplyse om dimensjonen slik at ikke alle drar av wiren med 4mm strekk :wink:
Det der er en grei tommelfingerregel uavhengig av dimensjon :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Tenker du finner en del her på forumet hvis du søker på riggtrimming e.l. Men det spør du vel egentlig ikke om. De vanligste årsakene til mastebrekk er feil satt rigg, som i dette tilfellet. Dernest kommer vel at wire eller gods brekker. Man skal også være klar over at riggen skal være passe satt, wirene skal ligge i det elastiske området, men ikke for høyt opp. Draget fra den samlede riggen blir naturligvis tatt opp av masten som en komprimerende kraft. Det kan også få master til å brekke sammen. Den med skjeldne er vel feilkonstruksjon. Når man blant annet ser på hvordan salingshorn er festet til masten, kan det nok være en del svaktheter der. Ved ekstrembelastinger kan salingen knekke profilen.

Jeg har ikke seilt i mer enn snaue 20 m/s med min 42-foter. Vindmessig var ikke det noen utfordring, det gikk så det fosset for bare selvslående kryssfokk. Masten hadde det helt utmerket.

for lage en (flåsete) sammenligning, hadde innlegget vært skrevet på parkeringsplassen.no ville det kanskje vært noe slikt:

"er det vanlig at motorfestene knekker når man kjører på motorvei?"

Ja dette er jeg helt enig i.

En seilbåt som ikker takler 12ms mener jeg ikke er sjødyktig under noen forhold.

Om du går bryggelangs og ser på gamle seilbåter under denne båtstørrelsen som nevnes her så har veldig mange av de vært ute i mer vind enn dette maange ganger. Dette med å sette riggen riktig er heller ingen heksekunst, og på turbåter vil jeg påstå at det er vanlig å stramme riggen på feelingen. Om du er sånn rimlig praktisk anlagt så vil en mast som står rett og der vantene føles greit stramme i forhold til wiretykkelsen klare seg fint til turseiling.

Men når det er sagt så er det jo veldig greit å holde et øye med alle slitasjedelene på en bår, for en eller annen gang vil jo det meste bli slitt ut.

[...]Jeg har ikke seilt i mer enn snaue 20 m/s med min 42-foter. Vindmessig var ikke det noen utfordring, det gikk så det fosset for bare selvslående kryssfokk. Masten hadde det helt utmerket.

Der har du, nok en, mulig kilde til mastebrekk. Mange/noen/"de fleste" master, og stående rigg, er dimensjonert for at det skal være storseil på masten. Uten ett mastelik som trekker i masten blir kreftene, særlig fra stamp-bevegelsen, nærmest udempet om man ikke kompenserer med wirer på strategiske steder. På en "klassisk nordisk plastbåtrigg", dvs 2 undervant, ett salingshorn og ett toppvant på hver side pluss for- og akterstag, betyr det at storseilet ikke bør reves helt vekk. Noe som gjerne betyr at det bare er ett bittelite kosehjørne igjen av storseilet (10-20% eller noe sånnt). Med en liten flik storseil i kombinasjon med en liten stormfokk blir de fleste/mange/noen båter enklere å styre og får mer behagelige bevegelser også.

Der har du, nok en, mulig kilde til mastebrekk. Mange/noen/"de fleste" master, og stående rigg, er dimensjonert for at det skal være storseil på masten. Uten ett mastelik som trekker i masten blir kreftene, særlig fra stamp-bevegelsen, nærmest udempet om man ikke kompenserer med wirer på strategiske steder. På en "klassisk nordisk plastbåtrigg", dvs 2 undervant, ett salingshorn og ett toppvant på hver side pluss for- og akterstag, betyr det at storseilet ikke bør reves helt vekk. Noe som gjerne betyr at det bare er ett bittelite kosehjørne igjen av storseilet (10-20% eller noe sånnt). Med en liten flik storseil i kombinasjon med en liten stormfokk blir de fleste/mange/noen båter enklere å styre og får mer behagelige bevegelser også.

Det har du meget rett i, og mange gjør feil her. Nå er mastheadriggen min satt med toppstag, kutterstag, doble vanter (to salingshorn), doble undervanter, doble akterstag og bærer to lensestakler når det seiles for bare kryssfokk. Så når jeg skriver at 'riggen har det bra', så har den nettopp det, ingen pumping. Jeg har også konstruert riggen slik at om det ikke er innmari grov sjø, så kan jeg krysse for bare den selvslående fokka. I underkant 20 m/s er styringen fremdeles bortimot nøytral. Båten min er for så vidt ingen standard plastbåt, ei heller rigggen. Alt er ikke perfekt, men hårdvindegenskapene er jeg på sett og vis fornøyd med. Det er ikke så bra i andre enden. Storseilet har bare to rev, og det er ett for lite. Rullestorseil har nok en fordel her. Jeg får det utfordrende med bare to rev og over 20 m/s. Riggerverkstedet der jeg kjøpte sakene fant fram den største mastprofilen han hadde på programmet.

Redigert av Jernbåten (see edit history)

OK, hvis du sier det. Nå vet jeg ikke hva Vajerten er for noe. Men om den er en brukbar dings, så er den nødt til å forholde seg til Hookes lov (E-modulen). Riggen forholder seg til denne loven. I korthet beskriver loven at innenfor et gitt område tilsvarer strekket (mm) i materialet kraften (MPa)i strekket. Lett omarbeidet for rigg, og ikke så mye forenklet. Nå har det vel seilt båter i noen hundre år med suksess uten Vajert.

Redigert av Jernbåten (see edit history)

Nei, det er ikke vanlig med mastebrekk men det skjer. Når en båt blir konstruert som ny bistår mastefabrikanten med beregninger hvordan riggen må konstrueres for å oppta nødvendge krefter med sikkerhetsmargin. Ser bort i fra ekstremprosjekter.

Jeg er enig i at mastebrekk ofte skylles brukerfeil. Eks: manglende splinter, For løs satt stående rigg og feil montert rodkick... På eldre båter er tæringer og tretthetsbrudd rundt salingshorn ganske vanelig årsak.

Av og til seiler jeg mannskap på tilfeldig oppdukkende båter. Når det gjelder tiltrekking av rigg ser jeg ofte at riggen er satt alltfor løst. Folk er alt for redd for å "ødelegge" noe når de trekker til riggen. En rigg skal ikke slenge i le når man seiler hard kryss, iverfall ikke båter med vinklede salingshorn. Jeg bruker også "Vaiert" for å følge med tiltrekkingen utover sesongen. Det jeg ofte ser at båten må ettertrekkes noen uker etter utsett.

Endel eldre båter har problemer med stivheten i masteinnfestningen og trenger ekstra oppstiving. Dette merkes ved at riggen blir slakk i le uansett om den er trukket opp mot 20-25% av bruddlasten. Dette gjald min båt og etter oppstiving forrige vinter har riggen min stått dønn i ro. Det merkes godt på kryssfarten i mye vind.

Er man i tvil om riggens tilstand så få en rigger til å gå over riggen! Mange båteiere hadde spart seg for unødvendige overaskelser tror jeg. "Alle" tar service på båtmotoren men riggen, seilbåtens viktigste motordel blir stående år etter år!

@Jernbåten. "Nå er mastheadriggen min satt med toppstag, kutterstag, doble vanter (to salingshorn), doble undervanter, doble akterstag og bærer to lensestakler når det seiles for bare kryssfokk."

Høres ut som en solid rigg :thumbsup:

20 m/s burde de fleste klare uten alt for mye risiko og ubehag. Krenking over 20gr har lite for seg under seilas og ytterligere reving minker fort til en har valget om å seile for kun riggen. Kryssfokk, eller Stormfokk og Tryseil i kombinasjon medfører til en stabil mast i de fleste tilfeller. 3dje rev i storseilet gir lite støtte for masten vist en ikke også har babystag i samme høyde. Og pumping i masten bør en jo absolutt unngå.

Vajert for ens egen rigg koster jo ikke skjorta av kroppen. Og er enklere å bruke for å oppnå en sunnere rigg. Tommestokken, som jeg også har brukt i mangel av noe bedre, kan medføre til unøyaktighet og dette ønsker en jo ikke.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...