Jump to content

Er Mastebrekk vanlig ?

Erik

Recommended Posts

"Alle" tar service på båtmotoren men riggen, seilbåtens viktigste motordel blir stående år etter år!

Så sant som det er sagt og skrevet :thumbsup: Spar på andre områder i båten, men ikke på riggen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det viktigste jeg har fått ut av denne tråden så langt er vel at riggen må vedlikeholdes/justeres jevnlig for at dette skal være trygt.

Jeg tror jeg skal levere båten inn nå først, for å få det perfekt. Noen anbefalinger i Stavanger på hvor jeg bør gå?

Men sånn til kontroll og ettersyn kan man altså komme langt selv ? Hvis man kjøper seg en Vajert, finner mann ut av bruken selv da, eller må man ha opplæring i bruken ? Hvor finner man hvilke måltall de ulike wirene/Vantene skal ha.

Antar det finnes en rekkefølge men skal stramme/sjekke dem i og?

Finnes det noe slikt som Riggjustering for Dummies ?

Og ikke minst : Hvor ofte bør dette gjøres for en vanlig turseiler ? Kan dette sammenlignes med å sjekke Olja (som jeg gjør før hver tur) eller som å bytte Olje (som jeg gjør 1 gang pr år).

Båten min er en Hanse 312 fra 2004, som jeg har hatt siden i Mai, og det er ikke sjekket i mitt eie (og sikkert ikke forige eiers eie heller. Mao sikkert åresvis siden. Er det forsvarlig å seile mer med den før den er sjekket og justert ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Selve stramminga sjekker du veldig greit selv, for turseiling er passe stramt godt nok, hvirdan kan du f. eks finne i granboka her, http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html, Sjekk herunder grundtrim/riggtrim.

Jeg setter riggen sjelden, sjekker ofte og justerer av og til, Det hører med til historien at jeg har en trebåt som nok lever litt mer enn din.

Å gå over riggen med tanke på slitasje og skader om du er usikker på de,t ville jeg om jeg var deg tatt med en kompetent seiler/fagmann.

Det viktigste jeg har fått ut av denne tråden så langt er vel at riggen må vedlikeholdes/justeres jevnlig for at dette skal være trygt.

Jeg tror jeg skal levere båten inn nå først, for å få det perfekt. Noen anbefalinger i Stavanger på hvor jeg bør gå?

Men sånn til kontroll og ettersyn kan man altså komme langt selv ? Hvis man kjøper seg en Vajert, finner mann ut av bruken selv da, eller må man ha opplæring i bruken ? Hvor finner man hvilke måltall de ulike wirene/Vantene skal ha.

Antar det finnes en rekkefølge men skal stramme/sjekke dem i og?

Finnes det noe slikt som Riggjustering for Dummies ?

Og ikke minst : Hvor ofte bør dette gjøres for en vanlig turseiler ? Kan dette sammenlignes med å sjekke Olja (som jeg gjør før hver tur) eller som å bytte Olje (som jeg gjør 1 gang pr år).

Båten min er en Hanse 312 fra 2004, som jeg har hatt siden i Mai, og det er ikke sjekket i mitt eie (og sikkert ikke forige eiers eie heller. Mao sikkert åresvis siden. Er det forsvarlig å seile mer med den før den er sjekket og justert ?

Du har en forholdsvis ny rigg så det bør jo ikke være nødvendig med noen bytte av deler enda. En justering etter boken burde holde. Dette skal du kunne klare selv med å følge kokebøker som er nevnt i tideligere innlegg. Det som kan være litt vanskelig i begynnelsen er å trimme mastekurve så det passer til det storseilet du har. Hvis det er fra 2004 kan det gi økt seilglede å kromme masten litt mere en da seilet var nytt for å kompensere for seilets strekk. Hvor mye er vanskelig å si.

Når det gjeder riggmålere får du kjøpt det i mange båtutstyrsforetninger. Det ligger bruksanvisning med og er overhodet ikke komplisert!

Når det gjelder den jevnlige kontrollen gjør jeg det fra dekkshøyde innimellom. Spesielt før jeg skal ut i mye vind. Ser at alle splinter står fast, teip der det skal være, tau er OK og at masten står rett ved å sikte opp mastesporet.

Er du fortsatt litt usikker kan du søke profesjonell hjelp.

Men du trenger ikke å levere inn båten. Det er viktig at du er med en rigger på jobben. Da lærer du masse.

Du kan foreksempel ta kontakt med dette riggverkstedet i Stavanger. Da får du en kickstart med kunnskaper.

Men som jeg har skrevet i en rekke innlegg.

Er du medlem i en Seilforening? De fleste seilforeninger har kveldsmøter gjennom vinteren der foredragsholdere kommer. Jeg vet at de er aktive i Stavangerområdets seilforeninger. Det er som regel åpent klubbhus gjennom vinteren og det kan godt være at du kommer i kontakt med mye lokal kunnskap.

Redigert av ravddo (see edit history)

Jeg tror du også vil lære en hel del av å pusle litt selv, sammen med boken til Dedkam. Jeg har den som CD ombord hos meg. En annen ting er eksempelvis smøring av strekkfisker før tiltrekking. Hvis du har strekkfisker i rustfritt stål, sjekk at gjengene ikke har strukket seg. Har du rullegenoa, senk seilet og smør lagrene oppe og nede i rullesytemet. Der fikk jeg en aha-opplevelse nå i våres etter at sakene hadde hengt opp i samme posisjon i åtte år. Genoaen var blitt innmari treg å hale inn, nå går den som smør igjen. Riggen min er oppe en gang for alle. Vanlig kontroll av toppen gjør jeg med kikkert. Hvis ikke en av mine sønner hiver opp gammer'n i toppen. Det er mye kos med riggen. Og som mange skriver her, det er viktig at den er i orden. Og en dårlig satt rigg er som å kjøre bil med brekket på, det blir dårlig med futt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...