Jump to content

Er det forskjell på eksoskne-plassering på mercruiser drev?

guten

Recommended Posts

Jeg har observert at på min 120 hester mercruiser fra 1976 , med et nyere Alpha drev, har tidligere eier "tilpasset" eksostilkoblingen. Dette er gjort ved å skjære av en del av svinghjulkåpen, samt montert et eksoskne rett over svinghjul. Eksoskneet er rustfritt og ser ikke ut som det er originalt, mer som hjemmelaget. Dette gjør at eksosmuffa i gummi gnager borti svinghjulet, med selvsagt resultat. Mitt spørsmål er om det på denne motoren med Alpha drev skulle vært et eksoskne som går ut til siden, og noe fleksibel slange som gikk inn på eksostilkoblingen på drevet, eller om det skal gå rett bak og ned uansett hva motor og drev heter? Det som er gjort her er uansett ikke rett, så jeg lurer bare på hva grunnen kan være?

TAkker for all hjelp!

Dette blir nesten som ett kinderegg, da du også her har tre overraskelser i en.

Du har en MC120 motor som opprinnelig kom med ett MC-1 drev, hvor det senere er satt på ett Alpha drev. Hvilke deler som er brukt i eksos og transomfeste fra disse tre komponentene er vanskelig å si, men det skal selvfølgelig ikke være nødvendig å fjerne deler av svinghjulskåpen, og det skal heller ikke være slik at eksos deler tar inn i svinghjulet.

De riktige delene er den orginale eksosriseren til 120 motoren, og det orginale røret til MC-1 drevet fra transomfeste og opp, og jeg inbiller at dette røret er tilnærmet likt på Alpha drevene slik at jeg tror det må være riseren som er problemet.

Orginalt ser vel manifold og riser slik ut:

eksos_mc120.jpg

Hei Adeneo! Takker for dine synspunkter!

Det er nok naturlig å tenke at det er riseren som er problemet. Den er forresten veldig lav i forhold til de originale jeg har sett.

Selve Innfestingen til drevet( platen på innsiden, som også fungerer som motorfeste) er også tilpasset med en del som er skåret ut for å få inn alt som skal til drevet. Jeg syns det er et merkelig opplegg.

Hva er forskjellen på originaldrvevet og Alpha Drevet?

Takker for svar!

Hva er forskjellen på originaldrvevet og Alpha Drevet?

Minst ti år med R&D ???

MC-1 og Alpha drev er forholdsvis like, i og med at de begge er fra Mercruiser og er basert på samme grunnkonstruksjon. Samtidig er det en del deler som går om hverandre, mens en del ikke går om hverandre, akkurat hva blir for mye å gå innpå her!

Transomfestene er til dels like, men det er en del ting som ikke passer når man setter ett Alpha drev på ett MC-1 feste, og den som har gjort dette på din båten har sannsynligvis vinkelsliper som sitt favoritt verktøy, i stedet for å kjøpe de riktige delene.

Det ser veldig likt ut ved første øyekast, men når man begynner å montere viser det seg ofte at vaiere, sensorer, eksos og en hel masse annet ikke umiddelbart går rett på, slik at det krever noe ombygging.

Det beste er å bytte hele transomfestet til det festet som hører til drevet, for deretter å tilpasse eksosen slik at det blir riktig.

Det finnes en hel del litt forskjellige deler å velge mellom fra MC-1, MR, TRS, TR og andre pre-Alpha drev, samt deler fra Alpha drev, slik at det skal være fullt mulig å sette Alpha drev på en MC120 motor ved å bruke de rette delene.

I ditt tilfelle ville jeg forsøkt å bare gjøre noe med eksosen dersom drevet fungerer greit og ikke sliter lager eller noe annet unormalt raskt.

Akkurat hvilke deler du trenger eller hvordan du skal gjøre det, er vanskelig for meg å si uten å vite hvordan det ser ut eller hvilke deler som er brukt!!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...