Servicemannen Svart 10.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2011 Mix skrev On 9.2.2011 at 19.02: Det eneste som duger er sjøvannsbestandig rødgods altså bronse. I CuSn5Zn5Pb5 (85%Cu,5%Sn,5%Zn,5%Pb) kvalitet. Hvor har du di fra? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
lgboat Svart 10.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2011 Hvorfor kan man ikke lage alt, absolutt alt, i syrefast med samme legeringsforhold? Da skulle det vel i teorien ikke bli korrosjon? Eller for den saks skyld alt i samme bronselegering? (Men det går kanskje ikke med akslingen?) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 10.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2011 (redigert) lgboat skrev On 10.2.2011 at 8.45: Hvorfor kan man ikke lage alt, absolutt alt, i syrefast med samme legeringsforhold? Da skulle det vel i teorien ikke bli korrosjon? Eller for den saks skyld alt i samme bronselegering? (Men det går kanskje ikke med akslingen?) Nå fant jeg ikke det jeg lette etter. I morgen må jeg offshore, så det tar laaang tid før jeg er hjemme hos biblioteket mitt igjen. Når det gjelder korrosjon på våre kjære eiendeler, så er det følgende hovedforhold som gjelder: Generell korrosjon (her er det mange materialer som vil være tilnærmet immun mot sjøvann. Galvanisk korrosjon (tæring)(her vil det edleste i spenningsrekka overleve på bekostning av dem som er lavere nede). Elektrolytisk betinget tæring: Her er det en likestrøm (hovedsakelig) som flytter elektroner fra det ene materialet til det andre. Her på Baatplasse har vi lett for å blande disse i en eneste suppe, noe som gjør at oversikten blir borte. Så kan vi ta en liten en om 'syrefast'. Jeg har syrefaste ventiler, gamle greier utfaset fra prosessindustrien. Disse står helt perfekt mot sjøvann. Men 'syrefast' er utstatt for blant annet spenningskorrosjon, gnidningskorrosjon og spaltkorrosjon. En propellaksling vil typisk bli utsatt for gnidningskorrosjon. Blant annet av denne grunn har man beveget seg fra 'syrefast'(austenitt) til martensittiske legeringer. På kjøpet har man fått kvaliteter av høyere holdfasthet. Skriver dette bare for å belyse at vi beveger oss i et antall gråsoner. Så når jeg skriver at jeg har full tiltro til mine syrefaste ventiler, så ville jeg også hatt full tiltro til ventiler i marin bronse. Men det at jeg har jernbåt, gjør at stål passer meg bedre enn metall. Og så må man bare være åpen for at før eller senere må ting skiftes ut. Redigert 10.Februar.2011 av Jernbåten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 10.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2011 Jernbåten, takk for informasjonen. Ble litt klokere, og meer bekymret. Men skal nok sove godt til natten allikevel. Så blir neste spm.: Hva med komposittmaterialer i rubbel og bit? Ja, rubbel & bit, til og med aksling og propell. Må da gå an til saktegående stor propell iallfall? Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 10.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2011 (redigert) Tar gjerne mer informasjon av den typen Jernbåten kommer med. Kan tilføre at det som ofte nevnes som syrefaste stål sin svakhet er korrosjon ved mangel på oksygen. Det er oksygentilgang som gir den motstandsdyktige kromoksyd-overflaten. Redigert 10.Februar.2011 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2011 (redigert) Til båt er det disse som duger. http://www.progressing.no/div/Blakes.pdf Redigert 10.Februar.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mix Svart 10.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2011 Skikkelige bronse/rødgods ventiler det der, men etter min smak blir det for mange høl og bolter med disse. Det finnes mye bra i bronse på markedet, men lite å få kjøpt i Norge. Her er en bra artikkel fra en ekspert på området. Obs, første side er blank. http://www.korrosion.dk/lystbaade/Korrosion-skrog-soeventiler.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.