Jump to content

Farlig å mixe messing og syrefaste skroggjennomføringer?

nordan family 27

Recommended Posts

Hvorfor kan man ikke lage alt, absolutt alt, i syrefast med samme legeringsforhold?

Da skulle det vel i teorien ikke bli korrosjon?

Eller for den saks skyld alt i samme bronselegering? (Men det går kanskje ikke med akslingen?)

Nå fant jeg ikke det jeg lette etter. I morgen må jeg offshore, så det tar laaang tid før jeg er hjemme hos biblioteket mitt igjen.

Når det gjelder korrosjon på våre kjære eiendeler, så er det følgende hovedforhold som gjelder: Generell korrosjon (her er det mange materialer som vil være tilnærmet immun mot sjøvann. Galvanisk korrosjon (tæring)(her vil det edleste i spenningsrekka overleve på bekostning av dem som er lavere nede). Elektrolytisk betinget tæring: Her er det en likestrøm (hovedsakelig) som flytter elektroner fra det ene materialet til det andre. Her på Baatplasse har vi lett for å blande disse i en eneste suppe, noe som gjør at oversikten blir borte.

Så kan vi ta en liten en om 'syrefast'. Jeg har syrefaste ventiler, gamle greier utfaset fra prosessindustrien. Disse står helt perfekt mot sjøvann. Men 'syrefast' er utstatt for blant annet spenningskorrosjon, gnidningskorrosjon og spaltkorrosjon. En propellaksling vil typisk bli utsatt for gnidningskorrosjon. Blant annet av denne grunn har man beveget seg fra 'syrefast'(austenitt) til martensittiske legeringer. På kjøpet har man fått kvaliteter av høyere holdfasthet.

Skriver dette bare for å belyse at vi beveger oss i et antall gråsoner. Så når jeg skriver at jeg har full tiltro til mine syrefaste ventiler, så ville jeg også hatt full tiltro til ventiler i marin bronse. Men det at jeg har jernbåt, gjør at stål passer meg bedre enn metall.

Og så må man bare være åpen for at før eller senere må ting skiftes ut.

Redigert av Jernbåten (see edit history)

Jernbåten, takk for informasjonen.

Ble litt klokere, og meer bekymret.

Men skal nok sove godt til natten allikevel.

Så blir neste spm.: Hva med komposittmaterialer i rubbel og bit?

Ja, rubbel & bit, til og med aksling og propell. Må da gå an til saktegående stor propell iallfall?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...