Jump to content

Forsyning av "vinterstrøm"?

Dorsken

Recommended Posts

Som ny her på BåtPlassen - og dessuten er grønnskolling på det meste når det gjelder båt, banker jeg pent på, bank-bank, og drister meg til å starte en hyssing med noen spørsmål.

Men først litt bakgrunn. Ved påsketider i fjor ble vi tilbutt en 1980 modell Viksund 880 til kr 100.000. Selger var en eldre kar på fruas arbeidsplass og han hadde ikke hatt båten på vannet på 3 år. Men vi følte at båten kledde oss - så vi handla. Derfor var det litt morsomt da en kar under vårpussen i havna kommenterte vår nyervervelse med ordene; Ja-ja, den er jo ikke akkurat noe å flotte seg med på fjorden da. Men som stolte eiere av ny skute var det jo ingen grunn til å bry seg om den flottenfeieren. Med ny kallesje fikk vi 3 fine sommeruker i Oslofjorden med Dorsken. Et navn vi syns er passende på et aldrene fruentimer i 6 knops marsjfart.

Båten ligger nå i boblehavn. Ettersom det tegner til å bli skikkelig kaldt dro jeg til Clas Ohlson i dag og kjøpte en 200W frostvakt, som ble montert i motorkassa, og følgende vedlikeholds batterilader:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156106698

Batteriene er to stykk blå Sønnak Nautilus/Freeline marine. Ettersom batteriene er kobla sammen lurte jeg på hvordan klypene skulle settes. Jeg havna på pluss til pluss på det ene batteriet og minus til minus på det andre. Stemmer dette?

Jeg har skjønt at en må ha spes. montering av landstrøm (vekselstrøm) i båt. Men det gjelder kanskje bare ved fastmontering og bruk av flere apparater, altså litt større forbruk? Jeg har nå bare trukket en skjøteledning inn i båten fram til frostvakta og batteriladeren. Går det greit?

Hilsen Dorsken

(som fryser om dagen)

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Du skal ikke la deg dupere av disse som må ha glitter og stas. Båten din er en meget bra båt.

Søker du på landstrøm her på forumet, så har du lesestoff resten av vinteren. Det å trekke ombord en skjøteledning til apparatur ombord som er dobbeltisolert er OK. Lovligheten av det skulle være korrekt så lenge du ikke klusser med landjorden. Altså du må ha jordet kabel. Vær klar over at havnen du ligger i kan ha krav til hvordan strømmen skal være koblet ombord. Så lenge batteriladeren sier at den har det greit, så er det vel det, les bruksanvisningen.

Ja, jeg regner med at både frostvakta og batteriladeren er dobbeltisolerte. Men ettersom motorkassa er isolert innvendig med isolasjonsskumgummi skrudde jeg ikke opp frostvakta - men satte den ned på motorfestene. Så ovnens metallskydd står mot båtens metallfester. Øker det faren for galvanisk strøm?

Batteriene er vel likt det til høyre i denne URLen

http://sonnak.com.loopiadns.com/produkter/fritidmarin/exide-natilus-freelinemarine

så de skal være 12W - og de er forbundet på minuspolene.

Jeg har ikke peil på hvor gamle batteriene er. En 12W kjøleboks vi kjøpte tar imidlertid knekken på forbruksbatteriet i løpet av en dag. Men det skyldes vel kanskje at kjøleboksen bokstavelig talt suger – og ikke at batteriene nødvendigvis er dårlige.

Når en ser i Clas Ohlson sin instruksjon til batteriladeren står det at den er til blybatterier – og det er vel disse Sønnak Nautilus selv om de kan tippes i 90° vinkel?

Der står det også at den lader batterier fra 20 Ah til 110 Ah. Mens disse Sønnak Nautilus batteriene vel på 115 Ah. Har det noe å si?

Kan en stole på en så billig lader slår seg ned til vedlikeholdslading og ikke skader batteriene om den blir stående på i hele vinter?

du kan nok ta det helt med ro mtp laderen. Det fungerer utmerket. Batteriene er bly ja. Når det gjelder varmeovnen så ville jeg ikke hatt kontakt mellom motoren og ovnen, faren for galvanisk tæring vil nok bli større ja. Jeg ville hatt noe så enkelt som en 60Watts lyspære nedi der jeg. Hengende etter ledningen så den ikke berører noe brennbart.

Redigert av jensemann2 (see edit history)

Heng den opp sånn at den ikke er i kontakt med metall, så går det helt greit! Jeg kuttet til to treklosser, skar ut hull til disse i isolasjonen og skrudde dem fast i skottet. Deretter skrudde jeg frostvakten fast i klossene. Husk avstander til brennbart materiale iht monteringsanvisning, dette kan lett bli litt tricky. Jeg bruker min kun når det er ekstra kaldt, ved 5-10 minus er det fortsatt spass temp i motorrommet at ingenting fryser.

Den kjøleboksen din sluker strøm, ikke lett å holde en slik i gang lenge uten at motoren går! Jeg kjøpte også en slik for noen år siden, men den ble bare testet og satt vekk! Mye bedre med en vanlig kjøleboks og en brusflaske eller to med frosset vann som kjøleelement...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg ville hatt noe så enkelt som en 60Watts lyspære nedi der jeg. Hengende etter ledningen så den ikke berører noe brennbart.

Jeg velge to pærer på 25W. Da kan den ene ryke uten at det gjør så mye.

+ at jeg har et 180w´s varmerør i salongen.

(I ekstra kalde perioder, setter jeg på en varmluftsovn med termostat i tillegg. Mulig det er overkill, men jeg liker å tilbringe en og annen kveld i båten og da er det digg at den ikke er gjennomfrossen)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Takk og takk for alle svarene.

Forrige eier har vært grundig på vedlikehold av båten - så den er velholdt. Men han gjorde ingen forbedringer/utbedringer, så båten er i samme skikk som den ble levert i 1980. Og med årene har jo både kravene og mulighetene om bord økt. Så jeg må nok renovere/utbedre en del. I sommer oppdaget vi blant annet at vi ha må septik til dassen. Så må vi få installert et skikkelig landstrømsanlegg. Problemet er at jeg ikke har filla peil på strøm. Men ettersom dette er vel dokumentert her på båtplassen blir nok det en fin vintersysselsetting å prøve å finne ut av.

Etter anbefalingen fra ” index” tidligere i dag dro jeg ned til båten å hang opp frostvakta:

frostvakt2.jpg

Det er ikke det store tapet om vi ikke får brukt den 12W kjøleboksen. Men ligger en til brygge med landstrømsanlegg påkobla - og laderen i gang, kan en vel bare pøse på med strøm fra båtens 12W anlegg?

Med en større lader, så hadde det bare vært å pøse på ja! Men jeg mistenker at den lille laderen du har kjøpt knapt klarer å holde kjøleboksen i gang engang. Og når du ligger med landstrøm så er det jo greit å få fylt opp batteriene over natten. Jeg har 3x 110Ah batterier, og en lader på 25A. Det holder, men jeg ville ikke hatt så mye mindre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, det ante meg. Men nå var det for kaldt å drive med de store båt reparasjonene/forbedringene. Den var jo ikke spes. dyr - så den laderen ble egentlig kun kjøpt for å komme gjennom denne vinteren.

Så får jeg ha som ambisjon å klarer å få installere et skikkelig anlegg til våren

Velkommen til bp. Fint at det er flere som liker å rusle i skrogfart.

Regner med at du har vinterkonservert motoren din? Dvs. fylt frosvæskeblanding i saltvannskjølekretsen. Nå blir de vel neppe kuldegrader i motorrommet, særlig ikke med den frostvakten. Ellers er det viktig å tenke på frostsikring av ferskvannsystemet, som for eksempel å tømme vanntanker og kraner.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Laderen klarer nok greit å toppe opp batteriene gjennom vinteren, ingen fare der. Og selvutladingen er uansett lav når det er kaldt. Jeg for min del pleier bare å lade en gang i blant, når spenningen har sunket noe. Men mange har laderen konstant tilkoplet. Begge deler fungerer, og har sine pluss og minussider.

Ellers må du huske å tømme vanntank og kraner, sånn at disse ikke fryser. Samt slå en skvett frostvæske i toalettet, og pumpe ut. Hard frost får ting til å sprekke, og det er ikke så bra...

Velkommen til bp. Fint at det er flere som liker å rusle i skrogfart.

Det er et merkelig fenomen at jo mer penger en har - jo fortere skal det gå. De drar jo bare fra brygge til brygge - uten å oppleve noe som helst. Mon tro det er noe de prøver å rømme i fra? For opplevelsen er vel ikke bare målet - men reisemåten og det som skjer underveis.

- - - - - -

Det som er gjort før vinteren er:

- pumpe/helle frostveske i do

- pumpe opp det som lar seg gjøre fra ferskvannstanken

- stenge 3 kuleventiler, en på do og to i motorrommet

- montert frostvakt og batterilader

Frostvakta er satt opp som et alternativ til vinterkonservering med frostveske i motoren. Delvis på grunn av latskap – men også med tanke på å kunne ta seg noen fisketurer om det ikke skulle bli fimbulvinter med is ut til Færder da.

Apropos fimbulvinter så er jeg vokst opp på Steinsnes i Horten på 60-tallet. Den gang frøys fjorden omtrent hvert fjerde år til stor glede for oss ungane der - og Bastøyguttane som da kunne rømme på isen inn til fastlandet. Det er litt morsomt å nevne at jeg er vel en av få som har kjørt motorsykkel ut til Bastøya.

I vår båt sitter det en 30 år gammel Yanmar 3QM30 motor. Selv om den ikke har gått så mye, med timetelleren på 1272 og dermed et snitt på bare 42 timer pr. år, tæres den vel av mange års saltvannsliv. Jeg leste jeg med skrekk og gru på Haabys tråd om hvordan en gammel saltvannskjølt motor kan gro/ruste igjen. Så den burde vel fått en runde med rustdempende frostveske av den grunn. Jeg får heller satse på en grundig systemrens av en eller annen type på motoren til våren.

Det er et merkelig fenomen at jo mer penger en har - jo fortere skal det gå. De drar jo bare fra brygge til brygge - uten å oppleve noe som helst. Mon tro det er noe de prøver å rømme i fra? For opplevelsen er vel ikke bare målet - men reisemåten og det som skjer underveis.

Noen har sikkert bruk for rask transport, men jeg er helt enig med deg i at noen ser ut til å ha det travelt med å komme fortest mulig til neste marina. Det blir litt som med campingfolket langs landeveien. Det er livet på campingplassen som teller.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Frostvakta er satt opp som et alternativ til vinterkonservering med frostveske i motoren. Delvis på grunn av latskap – men også med tanke på å kunne ta seg noen fisketurer om det ikke skulle bli fimbulvinter med is ut til Færder da.

Ville nok vinterkonservert motor selv om du har en frostvakt nedi der.

Strømmen kan jo gå i en periode med -20.

Er ikke så mye arbeid. Alternativet kan bli dyrt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

- - - - - -

--------------

Er ikke så mye arbeid.......

Vil anbefale å lese prosjektet til Walter_S om frostsikring av saltvannskjølt motor https://baatplassen.no/i/index.php/topic/8283-frostsikring-av-saltvannskjoelt-motor/page__p__94416__hl__frostsikring__fromsearch__1#entry94416.

Denne patenten fungerer jo like bra enten motoren er ferskvanns- eller saltvannskjølt. Har en laget seg en slik patent så går frostsikringen av sjøvannskretsen på noen få minutter. Det koster noen kroner i frostveske for hver tur, men synes det er vel verdt det når en ser hvor flott det kan være på fjorden en vinterdag ( jada... jeg vet at det ikke er bra for miljøet :blush::rolleyes: ).

Ja, det ville jo vært forferdelig kjedelig om strømmen skulle gå når det er på det kaldeste i vinter. Jeg har lurka litt rundt her på BP og fått med meg at flere anbefaler en type frostvæske fra Biltema. Er det denne:

biltema_frostvaeske_glykol.jpg

Frostvæske (glykol) for kr 39,90 kg?

biltema_frostvaeske_glykol_longlife_g30.jpg

Eller denne Frostvæske (glykol), longlife G30 for 49,90 kg?

Som anbefales?

Det er litt merkelig at det under den billigste varianten står at den har antikorrosjonsegenskaper. Mens det under ”longlife” bare står en innholdsdeklarering. Dessuten så trenger vel ikke jeg noe langt liv virkende frostvæske ettersom den går rett på sjøen igjen ved første anledning?

Og hvor mange liter må en regne med går med?

Vil anbefale å lese prosjektet til Walter_S om frostsikring av saltvannskjølt motor

Mrsmt, BP er full av smartinger/handymenn. Det er det som gjør det så fint å være her.

Tror imidlertid ikke at det er noe jeg setter i gang med nå i vinterkulda. Jeg skulle gjerne hatt et vinterisolert verksted av den typen som SWAAP og Haaby her inne har.

Men URL’en til Walters metode er bokmerka for eventuelt å bruke senere.

.............Mrsmt, BP er full av smartinger/handymenn. Det er det som gjør det så fint å være her.

Tror imidlertid ikke at det er noe jeg setter i gang med nå i vinterkulda. Jeg skulle gjerne hatt et vinterisolert verksted av den typen som SWAAP og Haaby her inne har.

Men URL’en til Walters metode er bokmerka for eventuelt å bruke senere.

Ett T-stykke inn på sjøvannsinntaks-slangen, en slangestubb opp til en krane og noen gardena-koblinger er det som trengs i båten. Kanna lager du hjemme :lol:

Skal du bare frostsikre sjøvannskretsen så er "den blå" frostveska god nok. Er det kun en engangs frostsikring så holder det sikker med en 3 kg kanne utblandet med like mye vann - totalt ca 6 liter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...