Jump to content

Hvem produserer Raymarine sine VHF'er?

Austlendingen

Recommended Posts

Hei

Under korrespondanse med en nettbutikk om VHF som "matchet" mine Raymarine instrumenter, fikk jeg informasjon om at Raymarine ikke selv produserte sine VHF-apparater, men satte sitt merke og design på produkter fra underleverandører for å kunne selge noe som utseendemessig passet med sine andre instrumenter.

Er det noen som kan bekrefte om dette stemmer, og som eventuelt har en formening om kvaliteten på f.eks. Raymarine VHF mot andre leverandører? For min del var Raymarine 55E mest aktuell...før denne nye opplysningen :confused:

Jeg er ikke 100% sikker, men så vidt jeg vet produserer Raymarine alle sine duppeditter på egne fabrikker, og jeg ville nesten veddet på at denne VHF'en er produsert på fabrikken i Zala, Ungarn.

Raymarine sine elektronikkdingser har alle ett innebygget nettverk som gjør det mulig å koble de sammen, samt at de har en viss farge, utforming på knapper osv. slik at jeg ser det som lite sannsynlig at de produseres andre steder enn hos Raymarine.

At komponenter osv. produseres av selskaper som Motorola og Samsung osv. er nok svært sannsynlig, men ikke hele enheten. Raymarine eies forøvrig i dag av FLIR, som er ett seriøst eletronikkfirma.

Personlig ville jeg heller kjøpt Icom eller Furuno VHF dersom du ikke trenger SeaTalk, da jeg mener de har langt bedre VHF'er, mens Raymarine er blant de beste på plottere!

Korrekt at Raymarine utstyr produseres på en fabrikk i Zala i Ungarn, men dette er en Flextronix fabrikk og ikke en fabrikk eid av Raymarine. Raymatrine produserte tidligere utstyret sitt på egen fabrikk i Plymouth, men satte for noen år siden ut produksjonen til Flextronix. Jeg vet at alle plottere untatt A serien, radarer, ekkoloddmoduler osv er produsert i Zala, men VHFene er jeg usikker på.

Raymarine VHFer er greie nok, men hadde nok satset på en Standard Horizon eller Icom.

Hei,

Det var nok ironisk fra min side. Hva er kvalitet i denne sammenhengen.

I øyeblikket har jeg en Icom og en Raymarine radio ombord. Tidligere har jeg hatt en Zodiac, en Horizon og en Sailor. Alle radione har fungert helt fint og ingen feilet så langt. Om jeg skal rangere disse utfra min personlige mening om hvor solide de er blir det følgende:

Sailor

Icom

Raymarine

Horizon

Zodiac

Men soliditet er jo bare et av mange kvalitets kriterier. Og spør du kompisen min har han sikkert en annen rangering. Spør du meg om hva de viktigste kvalitetsfaktorene utover hvor solide de er kommer:

Brukervennlighet

Stabilitet på frekvens og sendestyrke

IP-grad

Tilkoplingsmuligheter

For andre vil kvalitet være noe annet og prioritert andeledes :thumbsup:

Redigert av JRK (see edit history)

Av stasjonære VHF'er har jeg hatt både Icom, Raymarine, Navicom. Den som jeg har best erfaring med var en Raymarine med Glomex VHF antenne. Muligens på grunn av antenne plassering. Antenna var plassert i toppen av radarmasta på Nord Westen. Mener det var forsterker på antenna også.

Hei.

Mine krav til en fastmontert VHF (tilfeldig listet)

- fungere like godt med 10 som 15volt driftspenning

- gir den effekten ut som den er spesifisert for

- høres klart og tydelig av andre båter og kystradiostasjoner

- mottakeren ekstremt følsom selv med svakt signal inn

- rent og klart mottak fra høyttaler med effekt minst 6watt

- enkel tilkobling av ekstern høyttaler

- påvirkes minimalt/ikke av lokale støykilder

- har gammeldags "telefonrør" som kan holdes mot øret slik at en ikke er avhengig av høyttaleren ved mye støy i omgivelsene

- fungerer like bra, 100% selv etter 20 - 30 år

- enkel å betjene selv av mor/far

- lettleselig display med kun de absolutt nødvendige funksjoner listet

- enkel fysisk frakobling for oppbevaring hjemme under opplag

- fullstendig servicemanual med komplett koblingsskjema

- enkel tilkobling til GPS

- har DSC

Det var det jeg umiddelbart kom på. Min Sailor RT2048 oppfyller nesten alle disse kravene. Om den vil fungere 100% etter 30 år, vet jeg ikke, men regner med det. Den har i hvert fall fungert 100% i de vel 20 årene jeg har hatt den. Og iom. alderen, har den selvfølgelig ikke tilkobling for GPS og DSC (men gammeldags analogt selcall).

rt2048.gif

Lars H._thb_MG_Grandpa_Angry.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Yepp, og så finnes det jo nyere modeller av Sailor med DSC innebygget. Men skulle jeg få meg noe slikt, må jeg fornye sertifikatet. Mitt sertifikat fra 1960 (50 år gammelt) gir meg ikke lov til å bruke slikt avansert utstyr! :giggle: Men nå blir jeg nesten nostalgisk når jeg tenker på at jeg som 17 åring tok sertifikatet for å kunne jobbe som sommervikar på hurtigruten Sanct Svithun som telefonist! Det var greier det, spankulerte rundt på båten i kakisjorte med uniformslue for 6 turer tur/retur Bergen Kirkenes!

dsd_lue4.jpgradiostasjonen.jpgsvithun.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ut fra det som står på nettsidene til Telenor Maritim Radio, tolker jeg det dithen at man kan operere VHF m/DSC også med "gamle" VHF-sertikat tatt før 01.01.2002. Men konverterer man et slikt "gammelt" VHF-sertifikat til SRC/VHF, ja da må man tilegne seg nye kunnskaper. Men det holder at man går til innkjøp av og leser pensumheftet og at kvittering for slikt kjøp vedlegges søknad om konvertering til SRC/VHF-sertifikat.

Sitat fra maritimradio.no:

Konvertering/duplikat av VHF-sertifikat

Det er frivillig å konvertere sitt gamle VHF-sertifikat til SRC/VHF, og for et forholdsvis nytt VHF-sertifikat er kunnskapskravene ubetydelig forandret. De som har tatt VHF-sertifikatet etter 01.01.2002 kan konvertere dette til SRC/VHF uten videre. For dem som har tatt VHF-sertifikatet før dennne dato vil det bli krevd at de oppdaterer sine kunnskaper ved at de kjøper og leser den nye utgaven av pensumheftet før de får konvertert sitt VHF-sertifikat til SRC/VHF (kvittering for kjøp av pensumheftet må vedlegges søknad).

Fornyelse, duplikat og konvertering

Det stemmer det, Capitaine.

Jeg kjøpte det nye pensumheftet for et par år siden og sendte inn kvitteringen påklistret en gul PostIt-lapp hvor jeg på tro og ære lovet å lese gjennom heftet.

I tillegg la jeg ved en kopi av det 25 år gamle vhf-sertifikatet mitt.

Nytt oppdatert sertifikat for SRC/VHF lå i postkassa et par dager etterpå.

Vær klar over at det også kommer en faktura fra Telenor for denne oppgraderingen.

Husker ikke beløpet (et par hundrelapper?), så dette er altså ikke gratis.

Jeg oppgraderte kun fordi jeg en og annen sommer besøker danske og tyske havner, og ønsker derfor å ha de formelle skipspapirene i orden.

Ellers støtter jeg opp om kravspec`en til Lars over.

Etter å ha hatt noen VHF`er gjennom årene, blir man spesielt glad i følsomme og gode mottagere, klokkeklar "Bang Olufsen-lyd" i høytaleren under alle forhold, at mottageren ikke "tar" støy og den sender med "HiFi-kvalitet" på modulasjonen, for å nenvne noe. Lars har jo satt opp hele ønskelisten over.

Da er det antagelig kun Sailor som gjelder dersom man ønsker å krysse av for hele lista.

Som et billigere alternativ setter jeg et stort kryss ved Icom, som er verdens største VHF-produsent. Icom lager stort sett sine radioer etter militær spec og er leverandør av sambandsutstyr til militært og profesjonelt bruk rundt om i hele verden. Icom lager alt selv og kjøper ikke "no-name"-produkter fra østenprodusenter som de i ettertid merker med eget brand, som diverse andre markedsledere gjør.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Nå skal en vel ikke alltid "kimse av" utstyr laget hos andre enn hovedleverandøren. Noen som husker Norsk Data med deres dataskjermer med grønt display og brun/gule tastaturer som det sto Norsk Data på? ND laget faktisk ikke et eneste tastatur eller en eneste monitor selv, dette var det OEM-bedriften Tandberg Data som laget for dem. Og bedre kvalitet tror jeg ikke det var mulig å lage. Jeg jobbet selv hos Tandberg data fra 1986 til 1994 som utviklingsingeniør innen data (SW/HW) og designet/utviklet mye artig der. Dette innlegget skriver jeg faktisk vha. et tastatur som jeg selv utviklet ca. 1992, og som har vært brukt daglig siden den gang uten å feile en eneste gang!

Nå skal en vel ikke alltid "kimse av" utstyr laget hos andre enn hovedleverandøren...

Neida, slikt var det heller ikke ment.

Det står "Simrad" på radar-antennen min, men jeg er vel vitende om at innmaten heter Anritsu og kommer fra Japan.

Men bedrifter som selv både utvikler og produserer "high-brands" til det profesjonelle markedet, har erfaringsmessig en mye større fokus på produktutvikling og kvalitet enn i "kopimarkedet", hvor volum og kostnadseffektivitet stort sett har hovedfokus.

Sailor og Icom er gode eksempler på dette. Sailor har faktisk hatt et par vhf`er produsert utenfor eget hus, men dette er vel også de eneste modellene som visstnok ikke holdt mål.

Jeg rister på hodet hver gang jeg ser nye bærebare vhf som ikke er vanntette, displayer som ikke lar seg lese i sollys og høytalerlyd som til forveksling høres ut som en totakter på dop, for å nevne noe. Det er forskjell på kvalitet og det er forskjell på vhf.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...