Jump to content

Mobil 1 Racing 4t 15W-50 koster skjorta - er den verdt prisen?

Bitteliten

Recommended Posts

Har fått faktura på servcie på motoren som sitter i jolla (2 syl turbomotor 750 cc 98 hester turbo). De har brukt en olje som heter Mobil 1 Racing 4t 15W-50. Den går løs på den nette sum av ca 250 kroner/liter.

Motoren trenger helt sikkert god olje - for den er ganske bra trimma så det er i og for seg greit. Men:

1. Er Mobil 1 Racing 4t 15W-50 så dyr i listepris?

2. Er denne olja verdt pengene eller finnes det billigere og bedre olje?

Jeg har jo to grønne i "moderskipet" og er i og for seg vant til dyre deler - men her tok hjertet et par ekstra hopp faktisk :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

15w50er litt sær olje fra mobil1, og hører vel strengtatt mest hjemme i racing, hvor den jo er fin. aner ikke spec på motoren, men er jo ganske drøy konstruksjon de jollene, så kan jo godt hende det er riktig. prising er nok desverre for din del ikke så gærn, den er rett og slett dyr.

Hvor går det an å få tak i samme olje billigere? Prisen jeg har er fra verkstedet som tok servicen.

Her er spekken på motoren

http://www.weber-motor.com/fileadmin/templates/w-motor/content/produkte/specsheets/MPE_750_Mar_TC.pdf

he er litt mer

http://www.weber-motor.com/en/service/technical-information/index.html

På olje krever de

Oil specification

Recommandation: 15 W 50 completely synthetic, API SH, JASO MA

Alternative: 0W 50

Minimum requirement: 0W 40

Filling quantity

Initial filling 4,2 liters [4,4 qt (US)]

Oil change with filter 3,3-3,5 liters [3,5-3,7qt (US)

Fant et "knalltilbud" på 179 kroner/liter på nettet for samme oljen. Beskrives som MC olje

Motorsykkelolje

Racing 4T 15W-50 1l

Dette er den mest avanserte

motoroljen for firetaktsmotorsykler.

Den vil holde firetaktsmotorene rene

og beskytte selv under ekstreme

driftsforhold. Den kombinerer

syntetiske baseoljer med den

mest avanserte

tilsetningsteknologien.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Biltema sin MC racing olje er noe over specet i forhold til Mobile 1 sin olje som kreves... MA2 er den høyfriksjonsoljen, som er egnet for høyt trimmede 4 taktere, som denne 750en på 98 hester er

JASO MA2, (JASO T903:2006), API: SM.

Dog er viskositeten 10-40

Men prisen er 79,90 for literen..

Noe info om JASO MA

New JASO oil standards (MA1, MA2):

JASO effectively added the JASO-MA2 & JASO-MA1 specifications by splitting the existing JASO-MA spec into two groups by friction-performance (MA1 is the lower friction oils; MA2 the higher friction oils suitable for bikes).

The change came out as final/approved in 2006 in response to catalytic converters becoming widespread in bikes (EPA/EU requirements); it was also prompted in part by the car-lobby of the JASO organization wanting to specify a subset of the JASO-MA oils for use in their cars (the low friction oils, which become JASO-MA1). JASO-MA2 is just starting to show up in the US Market as a rating because this is the first year that catalytic converter-equipped bikes are widespread.

Aside from splitting the MA spec into two sub-groups, the new specs add a phosphorous content ceiling (better protect catalytic converters by using less, but phosphorous is also anti-wear additive, so it could be less start-up protection). JASO-MA2 being the heavier friction oils most suitable for motorcycle use will become the common standard for Japanese-built (and many Euro-built) motorcycles for the '08 and later model years.

Note that JASO-MA2 can now be API SJ formulated, but API SL & API SM formulations still directly contradict JASO-MA/MA1/MA2 standards because of the use of friction modifiers that are not wet-clutch compatible.

The JASO-MA (no suffix number) still remains in effect as well. For the Kats, API SF/SG + JASO-MA rated oils will remain the oils of choice until they are no longer available.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Smøre evne

Om du legger til temperatur så har litt rett..

Dette er hva Statoil sier om viskositeten

Viskositet

SAE (Society of Automotive Engineers) angir oljens viskositetsklasse eller tykkelsesgrad (for eksempel SAE 5W-40). Jo høyere SAE-grad en olje har, jo høyere viskositet har den ved 100°C. Viskositeten ved 100°C er et mål på oljens bæreevne eller motorbeskyttelse under drift, mens viskositeten ved lave temperaturer (W-graden, W=Winter) angir oljens flyteegenskaper ved lave temperaturer.

SAE 5W-40 olje er en såkalt multigradolje, og i dette ligger det at oljen har gode startegenskaper ved lave temperaturer samtidig som den opprettholder smørefilmen ved høy motortemperatur.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Ja

Å neida - det kom i tillegg. Det er ganske interessant prosedyre på denne motoren. Først suge ut oljen i reservoaret. Så skal man ta av tennpluggene (eller dødmannsknappen for den saks skyld) og kinne motoren ti sekunder av gangen til den er tom for olje. Tørrsumpsmøring.

Finnes masse alternativer i utlandet.

Her er ett sted med liter pris på ca. 90kr.

Hadde vært enkelt å få det tilsendt hvis vi hadde vært med i EU. Men hvis du kjenner noen utenfor "muren" som du kan bestille til og ta med ved en anledning så er det enkelt. Må ko være noen liter skal det være noe poeng.

http://www.oelwelt24.de/catalog/Mobil+1+Racing+4T+15W-50

Differensen mellom 90 og 250 kr skyldes mer enn 4-5 ekstra MVA prosenter.. Så det er kanskje muligh å finne rimeligere utsalgsteder i Norge også.

små maskiner med lite oljevolum og turtall må ofte ha litt andre oljeegenskaper f.eks. at additiver ikke bryter ned så lett på høyere temp.

om den er speccet til optimalt sett å bruke 15w50, hadde jeg uten tvil brukt det. motul har også en fin olje her, men litt avhengig av hva den er basert på, kan noen av disse racing oljene tiltrekke seg vann/fuktighet, neppe mest optimale i en båt.. :)

spm blir jo da om det lønner seg med egenimoport, med såpass lite oljevolum du har på båten, og hva verkstedet da sier når du kommer.

med det sagt har jeg importert både TWS motorsport lignende oljer for egen motorsport bruk i flere år, er jo halv pris fort, og når jeg bruker 10-15 liter per skift, og det holder 2-3 banedager så blir det fort dyrt uansett egentlig ;)

innpris på 15w50 er ikke 50 per liter, selv ikke på fat, og det er de færreste som er store nok til å bruke fat av denne typen i norge.

Tja....

Meca har denne oljen veil utpris for 1L er 282,- og ved kjøp av 4L kanne er den 258,-

Som kunde har jeg 60% rabatt på Mobil 1 olje på den lokale Meca butikken. Jeg var kanskje litt rask da jeg skrev 50 + mva. Min innpris over disk blir da ca 100 + mva.

Hadde garantert fått den enda rimeligere om jeg hadde kjøpt den direkte slik som jeg gjør med Castrol olja.

Mulig Mobil 1 Rally Formula 5w-50 er et alternativ? Den har en veil pris på 166,- på Meca

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

5w50 rally, og 15w50 racing er 2 ganske forskjellige oljer, førstnevnte er for "vanlige" biler, andre er virkelig for racing.

som sagt har jeg drevet med mye med oljer og import, og de riktige særingene er dyre.

5w50 får man ned i 62,25 til 74 per liter ganske enkelt selv som vanlig sluttforbruker, steder som coop, smartclub osv har jo kjørt mye kampanjer på den.

for å illustere har jeg en bekjent som jobber på meca, racing oljen tok han likevel via meg :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...