Jump to content

Mermaid Turbo Four (Ford 2701 E )Trenger råd.


maya15414

Recommended Posts

Har en Mermaid Turbo Four i båten min. Har fått vann i oljen. Det ser ut som toppakningen er blåst på flere steder. Det har ikke vært noe problem med motoren før dette skjedde. Har gjort rein og testet oljekjølere. Skal ta service på Turbo. Planen var at KD Trading i Bergen skulle overhale toppen. Tenkte at det var nok. Men dei mener at motoren må ha full service med bl.a planing av blokk og topp +++ og antydet en pris på 70000,- kr. Det var mye penger for en gammel motor.Samtidigt har de en motor som de vil selge til meg for 70000,- kr.Er det noen som har erfaring eller råd hva som svarer seg i dette tilfellet.

Link to post

Toppen sjekker du med rettholt og bladsøker for å se om den er rett. Samme med blokka for å sjekke om den er rett. Pass på at overfletene er rene og all gammel pakning er skrapt vekk. Tror ikke det er stålpakning mellom topp og blokk, så det er bare å gjøre rent skikkelig mellom blokk og topp og sette inn ny toppakning etter toppoverhaling. Viktig også å ettertrekke topplokksbolter etter varmkjøring hvis det er påkrevet. Er jo helt på trynet å betale 70000 for dette. Får jo et inntrykk av hvordan ståa er når toppen er av og en ser hvordan sylinderene ser ut. Vet ikke hvor gammel motoren er, men med dagens oljer så ser en nesten aldri vendekant i toppen av sylinderen lenger. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Bruk føleblad på 0.10mm under ein bein linjal påca 60cm, innenfor 20cm ca må ikkje topp ha større avvik en det målet. Nesten aldri skjer det. Dette med å maskinere er flott på verksted. Det kan faktisk ta kortere tid å maskinere nye flater en det gjør å skrape/rense de gamle flatene. Veldig viktig at det er reint.

Etter at naboen hadde gjort klar topp og blokk til montering på sin motor, så brukte eg tre timer til......

Så derfor ønsker verksted å gjere det. Blokk har eg aldri hørt om kan være skeiv....

Billige deler til ford, så det tilbudet du har fått suger synest eg. Men det er lett å sei når eg skrur sjølv...

 

Dersom motor gikk problemfritt og oljetrykk/temperatur har vert oki, så ville eg smellt på ein ny pakning til 1500kr og starta opp for å sjå først uansett ! :flag_bp:

 

RED>: betinger sjølvsagt at motor har vert sjekka olje på før kvar tur, slik at du VEIT at den ikkje har kjørt timevis med vann i olja....i så fall ryker lager...

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg ville ha sjekket med et annet verksted først. 70.000,- for en full overhaling av en motor som i utgangspunktet fungerte helt OK høres rimelig drøyt ut, men å tilby en annen gammel motor som ikke engang har vært åpnet til samme pris er om mulig enda drøyere. Noen er ute etter å tjene penger her, helt klart...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ville levert toppen til Cylinderservice (Auto23, i Fyllingen) for sjekk. De skaffer også ny topp pakning + nye bolter.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Takker alle som har svart på innlegget mitt.Svarene bekrefter det som eg tenkte at eg får se om eg finner noen andre som kan overhale toppen, skaffe pakninger og slikt som eg trenger. Eg har heldigvis en nabo som er maskinist.Han hjelper meg å montere. Så starter vi opp og sansynligvis virker alt fint.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...