Jump to content

Thermo Top C og strømforbruk - litt bekymret

Even Neve

Recommended Posts

Har fått anbefalt å montere Thermo top C -Vi SKAL ha vannbåren varmesystem.

Men er bekymeret for strømforbruket. 32 w + 14 watt for sirkulasjonspumpen blir jo fort endel Ah det når man ligger i uthavn i nord. Eller tar jeg feil ? er det ingenting å bry seg om ?

Båten er en 40 seiler - og vi liker å seile ikke gå for motor. Batteribanken til forbuk er to 100 ah batterier og ett 70 ah. ellers går det strøm til kjøleboks og lys og div selvfølgelig.

Gode råd og betraktninger mottas.

Spørs jo litt hvor lenge du skal være uten lading og om du tenker deg feks kontinuerlig drift over en helg i den kalde årstiden. Du har kanskje vifte på varmeradiatorer i tillegg? Hvis vi snakker kontinuerlig drift over en helg, er vel banken din for snau(eller forbruket for stort).3døgn x 24t x 3A =216Ah. Du skal helst ikke bruke mere enn halve kapasiteten av banken din heller.

Jeg hadde nok økt batterikapasiteten til det dobbelte og vel så det... Hadde 560Ah forbruksbank i min 39 foter og det var greit til en helg uten lading

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Den bruker vel bare dette på full guffe..? når det først er blitt varmt i båten, går den vel ikke på fullt hele veien.

Har selv samme varmer, og i tillegg har jeg vifter på radiatorene. Når alt står på går det endel strøm, men det er sjelden den går for full knusing.

Bor i båten og bruker den mye for tiden, bruker 2 vifter på halv fart stort sett. Dette fører til at varmeren går på halv fart. Har også 110 Ah til forbruk, og sliter ikke med en helg i uthavn.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Jeg tror du kan regne at varmeren går ca. halvparten av tiden på høy/lav fart, så forbruket vil ikke være fullt så høyt som hvis varmeren skal gå på full guffe, men hvis du skal nyttiggjøre deg varmen som varmeren avgir, må du du ha flere vifter i båten i tillegg til radiatorer. Hos meg har jeg 2 4kw defrostere, et par konvektorvifter og en annen strømsparende kalori baikal. Disse tingene bruker også strøm, så alt i alt ville nok strømforbruket vært lavere ved å montert en luftvarmer på 5-6 kw istedet. Hvis jeg ikke husker feil brukte den gamle 5 kw vannvarmeren min ca. 3,9 amp i snitt, også kom alle viftene i tillegg... Jeg har en 9kw webasto nå, og forbruket på denne er ca. det samme.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...