Jump to content

Nye fyr langs kysten

Allan E

Recommended Posts

Nye fyr på gang, kan disse erstatte dagens fyr.

Alle like, nei jeg liker de gamle best.

Nåværende fyrlykter(også kalt ledfyr og lykter) er jo stort sett også helt like hvor de eldre er hvite og åttekantede av støpejern med rødt/oransje tak, nyere er hvite og runde av aluminium med rødt/oransje tak og de nyeste er hvite og runde av glassfiber med rødt/oransje tak. Noen spesielle fyrlykter er integrert i bygninger og hvor utseendet da kan avvike litt.

Kystfyrene er derimot av ulike konstruksjoner og utseender.

Jeg har forstått det slik at det er fyrlyktene og ikke kystfyrene det er planer om å skifte ut på sikt, i alle fall i første omgang. Men dette avhenger av resultatene av uttesting på Svalbard av den nye konstruksjonen av fyrlykter i vedlikeholdsfrie og vektbesparende materialer. Det skal visstnok være valgt syvkantet design da det ifølge tester har gitt best lys- og radarrefleksjon.

Nye fyr på gang, kan disse erstatte dagens fyr. Ikke mye design over disse nye. Alle like, nei jeg liker de gamle best.

Ja, smak og behag kan ikke diskuteres, sa man - men design er det jo på det fyret du hadde bilde av, og den designen var nå god etter min smak! Kanskje det burde vært mere hvit flate synlig også på solcellesida.

Får håpe man får testet modellene i hardt vær og i kulde, så men er sikker på at de ikke bare tar seg bra ut, men også fungerer godt under alle aktuelle forhold.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...