Rek Startet 24.November.2010 Del på Facebook Startet 24.November.2010 skal jeg velge 4 eller 5 toms eksosrør til min båt? det skal legges opp tørreksos, det blir ca 6m fra manifoil til eksosutløp. det er en 10.l volvo penta på 240 hk. noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 25.November.2010 Del på Facebook Svart 25.November.2010 Hvor stort er utløpet på motoren? Er der turbo? Blir der mange bend? Stor eksosmotstand er av det onde og spesiellt for turbomotor. Mange bend øker eksosmotstanden. Røret må derfor ha større dia. enn utløpet på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Rek Svart 25.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2010 Det er turbo på motoren. det blir tre bend og diametern fra motorn tror jeg er 4 tommer. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.November.2010 Del på Facebook Svart 25.November.2010 Har du 4" tommer og 3 stk 90° bend i systemet så vil da få trykktak, så hadde jeg valgt en større diameter.. ett 5" rør har 56% større areal enn 4" så dette burde rekke uten beregning... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
NilsPils Svart 25.November.2010 Del på Facebook Svart 25.November.2010 Og er du i tvil..... Velg det sikre. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Birchwood 320 Svart 26.November.2010 Del på Facebook Svart 26.November.2010 i mitt forige yrke som ventilasjonsmontør og blikkenslager kapslet vi endel eksos på større båter. Ved et par annledninger ble jobben utsatt pga aksosen måtte legges om. Dette fordi det var for mangen bend i systemet og det gav mottrykk. Det vi lærte da var at et stk 90 grader bend tilsvarte 30 meter rett rør. Så med 3 x 90 grader er det 90 meter rør. Da er det lett å skjønne at en velger størst mulig diameter på eksosen for å hindre trykkøkning i systemet. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
litt peiling Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 jeg har 5" på min scand med 220hk Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 På mine VP 42 er det 2 x 90 graders bend og 4 tommers utløp fra ytterste bend, originalt installert av produsenten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.